gaarder Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg har tenkt å lage et system/ en oversikt over Grupper/Team, personer, utstyr osv for et ungdomsarbeid, også lurte jeg på hvilke type database/databaseprogram er best og bruke til sånt? Databasene skal kunne implemeneteres med en hjemmeside og en smsportal. Jeg kan ikke noe om databaser og lurte på om noen kunne hjelpe meg og finne ut hvilken system jeg skal bruke tid på og lære meg! På forhånd, Tusen takk for tips og svar! Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hva som er best er nok vanskelig å svare på, siden det finnes ganske mange forskjellige meninger om det. Det som derimot er vanlig å begynne å leke med er MySQL sammen med programmering av grensesnitt i PHP. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 MySQL med phpmyadmin er en fin start som nevnt ovenfor. Selv uten noe kunnskap klarte jeg å resonere meg frem til løsninger og instillinger. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Sies at PostgreSQL er raskere enn MySQL, men sikkert ikke veldig store forskjellen. Har selv ingen erfaringer med annet enn MySQL Endret 18. mars 2009 av Demantios Lenke til kommentar
Nator Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Uten å gå i detalj kan jeg si at MySQL i nyeste versjon har fått støtte for flere funksjoner (inkl. gjensidige relasjoner) som gjør at fordelene vs ulempene med MySQL vs PostgreSQL nå i min mening faller i MySQLs favør. Det handler om hva du skal lagre, hvor store mengder data og hvor mange felter, og hvordan denne informasjonen skal knyttes sammen. Skal du f.eks. lage en database ala prisguiden.no er det verdt å sette seg nøye inn i hvilke fordeler og ulemper du kan få mtp. fleksibilitet og ytelse når du skal velge databasespråk. Endret 18. mars 2009 av Nator Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Til en slik applikasjon er nok ytelse ikke det store problemet. Jeg vil helst anbefale PostgreSQL, da denne blant annet har bedre dokumentasjon, og på mange måter er enklere enn MySQL. Hvis du derimot allere vet hvor du skal ha sidene, så kan det være greit å sjekke hvilke database de støtter. Mange web-steder har bare MySQL. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg må si jeg støtter MySQL og PHP. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hvis du skal benytte deg av MySql pass på at du bruker InnoDB enginen, ikke MyIsam. Personlig foretrekker jeg postgresql, men MySql med InnoDB er helt ok det også. Hvis du skal ha noen andre til å hoste for deg må du nesten gå for MySql, ettersom veldig få hoster postgresql. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Selv liker jeg PostgreSQL best pga. veldig god dokumentasjon. Men jeg må innrømme at jeg bruker MySQL mest. Det blir litt smaksak, det viktige er at du lærer deg database-konstruksjon godt. Har du først lært deg PostgreSQL-dialekten er det ikke noen enorm forskjell på MySQL-dialekten. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 MySQL mangler vanvittig mykje funksjonalitet i forhald til PostgreSQL. Query planneren er ubrukeleg og eg må slite natt og dag med irriterandes bugs. For å ikkje snakke om at den ofte ikkje gir feilmeldinger eller warnings, eller enda verre "feil" feilmeldinger. MySQL er den verste databasen eg har vært borti nokonsinne og vil påstå det er den dårligaste databasen laga i historien. Om du ikkje kan bruke PostgreSQL så bruk heller SQLite som har omtrent like mykje funksjonalitet som MySQL, men utført på ein skikkeleg måte. Lenke til kommentar
gaarder Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Takk for masse bra tips og svar! Har bestemt meg for å prøve og lære meg PHP og en enten Mysql eller postgreSQL...men lurer på hva er forskjellen mellom disse to? Noen som har noen tips til hva jeg skal begynne med osv? Jeg har kodet litt html/css før men ikkeno mer enn det... Databasen skal inneholde: -liste over alle personer i ungdomsarbeidet med navn, nr, mail, etc... -de forskjellige gruppene som gjør forskjellige ting -Utstyr ungdomsarbeidet har Og jeg skal legge inn personer i de forskjellige gruppene, flere personer kommer også til å ligge i flere forskjellige grupper etc... Databasen skal også kobles opp mot hjemmesiden vår, og etterhvert forhåpentligvis opp mot smsportalen som vi bruker etterhvert.... Er det en måte jeg bør gå fram for å få til dette som er bedre enn andre? Noen som har forslag til struktur osv på detta opplegget? Som sagt så er jeg helt grønn på dette området og setter utrolig stor pris på hjelp til dette! Jeg har satt opp en XAMPP server med phpadmin og installert Dreamweaver, noe mer jeg trenger?' Som sagt, utrolig takknemlig for hjelp og tips! Endret 20. mars 2009 av gaarder Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Høyres ut som du trenger ein bok Head First serien er som regel eit trygt valg -> http://www.amazon.com/Head-First-MySQL-Bra...9822&sr=1-1 Men sida du ikke kan database eller programmering og ønsker kanskje å være produktiv så er kanskje Ruby on Rails/Django/Groovy for Grails/Symphony nokre alternativer? Eventuelt kan du bruke Plone som har det meste ferdig og som gjør det enkelt å lage lister/mapper/grupper Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Bare pass på å bruk preparedStatements til å legge inn/søk på data. (Google preparedStatements for å finne ut hva det er) Lenke til kommentar
gaarder Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Ok, er Ruby on Rails/Django/Groovy for Grails/Symphony omtrent det samme som drupal eller joomla? En type management for websida? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Nei, Ruby on Rails/Django/Groovy for Grails/Symphony er utviklingsrammeverk, mens Plone, Drupal og Joomla er CMS systemer. Lenke til kommentar
gaarder Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Nei, Ruby on Rails/Django/Groovy for Grails/Symphony er utviklingsrammeverk, mens Plone, Drupal og Joomla er CMS systemer. Ok, hva bruker man de foirskjellige til? bare en sånn rask innføring? for jeg trenger egentlig ikke et helt backendsystem... Bare et enkelt system hvor jeg kan registrere folk, knytte de opp til forskjellige grupper og ha info om de forskjellige personene.. Dette skal igjen knyttes opp til en webside hvor man kan hente ut informasjon fra databasen osv... Endret 27. mars 2009 av gaarder Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 For akkurat det du beskriver så anbefaler eg å prøve Plone. Last ned windows installeren på Plone.org og du er i gang med akkurat det du beskriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå