Gå til innhold

Stor lagringskapasitet - flere disker


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til å finne en løsning hvor jeg skal ha mange disker. Har 3 PC'er liggende som har mange harddisker, de fleste er lagringsdisker. Ønsker å flytte alle harddiskene til en sentral enhet som kan fungere som en filserver. Hva bør man satse på ? SAN ? NAS ? Eller en linux server ? Er det noe hovedkort som støtter mange harddisker ? Er ny på dette området så trenger noen gode råd for å komme igang med å gjøre research. Takk på forhånd.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SAN er nok uakeuellt for privatpersoner, regner med at du verken har råd eller disker som passer.

NAS er vel oftest inkludert disker og takler gjerne ikke alt for mange disker, men det er jo ett alternativ.

 

jeg vil anbefalle deg å kjøpe ekstra disk-kontroller.

noe av dette: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10212

 

Takk for svar. Jeg hadde tenkt å sette opp ca 8 harddisker og utvide etterhvert. Kun på en PC så ser det ut som det ikke holder. Hvis jeg setter på ekstra controllere så får jeg sikkert plass til max 8 disker. Trenger mer.

Lenke til kommentar

hvis du kjøper f.eks 3 slike vil du jo ha plass til 12 disker bare på kontrollere.

regner med at det er 4 plasser på hovedkortet, så da er det 16.

 

spørs hvor mange PCI slotter du har, men du får vel 4 disker på 1 slott med det kortet.

 

edit: hvor store disker er det snakk om?

hvis de er små er det jo billigere å kjøpe nye 2TB disker enn å kjøpe masse kotrollere.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
hvis du kjøper f.eks 3 slike vil du jo ha plass til 12 disker bare på kontrollere.

regner med at det er 4 plasser på hovedkortet, så da er det 16.

 

spørs hvor mange PCI slotter du har, men du får vel 4 disker på 1 slott med det kortet.

 

edit: hvor store disker er det snakk om?

hvis de er små er det jo billigere å kjøpe nye 2TB disker enn å kjøpe masse kotrollere.

 

Takk igjen for et godt råd. Dette begynner å ligne på noe. Det er snakk om 8 disker på størrelse 200 - 300 GB. 2 av dem står i raid. Det er vel kanskje bedre å overføre alt av filer over til 2 større disker. Må vel kjøpe en slik harddisk leser. Bra :)

Lenke til kommentar
en adaptec 31605 kan du gå opp til 16disker i samme raidet.

 

Ja dette så jo også ut som en bra løsning. Setter man dette opp i raid så blir det en god backup løsning også. Hmmm, jeg må nok sette meg ned å vurdere denne løsningen og den fra aklla (wow riktig stavet også...tror jeg, heh). Takk skal du ha :)

Endret av tigerstyle72
Lenke til kommentar
Setter man dette opp i raid så blir det en god backup løsning også.

Raid er ikke det samme som backup. Raid beskytter deg kun mot driftsikkerhet, ved at det beholder tilgjengeligheten på tilgangen til dine data, ved bortfall av en harddisk. Backup betyr at du har tilgang til dine data, uavhengig av hvilket media dine data ligger på.

Lenke til kommentar
Setter man dette opp i raid så blir det en god backup løsning også.

Raid er ikke det samme som backup. Raid beskytter deg kun mot driftsikkerhet, ved at det beholder tilgjengeligheten på tilgangen til dine data, ved bortfall av en harddisk. Backup betyr at du har tilgang til dine data, uavhengig av hvilket media dine data ligger på.

Ja selvfølgelig. Det er jo driftsikkerheten som blir bedre. Takk for oppklaringen. :)

Lenke til kommentar
8 disker på 200-300 GB blir jo ~2TB, som koster ca 2000 nytt.

det kortet med 16 plasser koster jo 4472.

dvs at du kan ca doble lagringskapasiteten din og fortsatt tjene på det, men tape en del plasser til disker.

Hmmmm, ja jeg tjener jo selvfølgelig på å gå for 2 TB disker og ev sette inn flere TB disker senere. Så er spørsmålet, hvordan skal man legge opp løpet med tanke på fremtiden. Filene blir jo større og større. Og jeg skal jobbe med Cisco og virtualisering. Ønsker også å eksperimentere med å sette opp en Ubuntu linux-server. Med ditt forslag kan jeg vel ha, la oss si, 5-6 disker a 1 TB i samme kabinett (normalt kabinett). Med adaptec kortet må jeg kanskje ha et nytt kabinett, eller jeg prøve å "modde" de 2 kabinettene jeg har liggende. Tja, sitter forstsatt her og grubler.....Setter pris på forslagene fra dere folkens.

Lenke til kommentar

Ubuntu server er et meget godt valg om man ønsker å lære litt om Linux.

 

Hvis han kjøper f.eks 4 stk 1 TB disker og kjører disse i Raid 5 med mdadm, samt legger inn LVM, skal man i teorien også kunne utvide raidet! Jeg har ikke gjort dette selv ennå, men kommer til å eksprimentere litt med det ved neste diskinnkjøp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Om du skal bygge deg en ny maskin til dette formålet, fins det jo en del hovedkort som har mange S-Ata porter innebygget.

 

Jeg er selv på jakt etter et brukbart hovedkort for å lage meg en fil-server.

Har sett på en del kort som har 8 porter delt inn i 2 på en kontroller, og 6 på en annen kontroller der det kan kjøres forskjellige RAID løsninger.

 

Ytelsen på disse er en del lavere enn dedikerte kontrollerkort, men om kravene ikke er for store tror jeg det vil holde.

 

Og når du evt. trenger mere plass, får man slenge inn en ekstra kontroller....

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...