Gå til innhold

hvilket rettigheter har man som gjest på restaurant?


Anbefalte innlegg

Jeg føler det at når man går inn på en restaurant, så går man inn, bestiller noe, tar til takke med det man får, får regningen, betaler tips, og peller seg ut igjen.

For det første, burde man ikke få lov til å se maten før man kjøper den. Syns alle restaurant skal ha med bilde av selve maten på deres meny.

Hvor ofte er det man ikke har bestilt noe, så kommer maten og du enten tenker "oi var det det jeg bestilte", "oi fikk jeg så lite" eller "oi det var ikke sånn jeg trodde det var"

Det å få lov til å se maten man kjøper er det samme som å få lov til å se en vare før du kjøper varen. hvem er det som vil kjøpe noe dem ikke har sett hvordan er.

Ofte er også mat beskrivelsen på menyene villedende, bestiller du kjylling og potetstappe, hva veit du..kanskje du får bittelitt kylling og masse potet stappe, eller omvendt.

Joda på noen restaurant så har dem faktisk bilde på maten de serverer, men enkelte ganger så kan bilde og det du faktisk får være ganske forskjellige, slik at bildet blir missivsende.

Hva med vis du faktisk ikke syns maten de serverer er noe god, kan man da levere til bake maten å si "nei takk" og angre kjøpet?

finnes det noen regler her? eller er det sånn at går man på en restaurant, så tar man til takke med dem man får og ferdig med det?

Endret av janern21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo alltids be om å få se kjøkkenet, men det er vel ganske uvanlig. Du kan spørre om størrelsen på porsjonene. Du kan også utmerket godt si ifra om at du synes det var lite/dårlig eller whatever. Noen faste regler rundt dette vet jeg ikke om det finnes, men du kan nok fint si "nei takk" dette var for dårlig, og gå uten å spise/betale. De fleste synes nok dette er litt for drastisk og pinlig, så det skjer nok sjelden. Husk at restauranten jo som regel er interessert i at du kommer tilbake, og vil at du skal ha en positiv opplevelse.

Lenke til kommentar

Jeg har selv jobbet som kokk på restaurant, og om noen spurte om å få se kjøkkenet der jeg jobbet ble de sett på som ikke helt gode i toppen.

Det er rett og slett ikke normalt. Det var en svenske en gang som fikk komme inn, og han så jo ingenting galt, så vi lo litt etterpå bare,men det er absolutt ikke normalt.

 

MEN, å få snakke med kjøkkensjefen eller den ansvarlige kokken er mer tilregnet normalt, men samtidig kan man ikke ta for gitt at kokken/kjøkkensjefen faktisk kommer ut i restauranten og snakker med deg.

 

Jeg har opplevd og sett det meste som går an av "vanskelige kunder", og jeg kan trygt si at det ikke alltid er kjøkkenet sin feil at kunden klager.

Noen personer går inn for å finne noe å klage på, og sånne folk har jeg overhodet ikke noe til overs for, bare sånn for å få sagt det.

 

En ting som de fleste seriøse, litt store restauranter har som slagord er;

Kunden har alltid rett.

Du skal ha en ganske banal klage før kjøkkenet/servitøren ikke skal ta deg på alvor.

 

Men altså, er du misfornøyd med en restaurant og kjøkkenet/servitøren i tillegg ikke tar klagen din på alvor, så kan du jo f.eks bare finne deg en annen restaurant å gå på da.... :-)

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...