Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf 2003 og coiler.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Golf 2003 FSI 1,6L. Den har vært inne 5 ganger nå på 3 år pga en motorlampe som begynner å lyse lyser. Hver gange sier de at det er en coil som er defekt også bytter de den. Da går bilen fint etterpå. Men nå har det skjedd igejn bare noen mnd etter sist besøk på verkstedet.

Hva i al verden er det som skjer? Jeg har da hatt mange bilder og ingen av de måtte jeg bytte coil oftere en olje?

Kan noen ha en idé?, for verkstedet vet ikke hva som skjer.

Ståle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En slik trafo kan teknisk sett ryke av èn av tre grunner:

- Feil innspenning/pulsbredde

- Feil belastning

- For høy temperatur

Begge de to nederste kan komme av deffekte eller feil tennplugger. Øverste kan komme av motorstyringen.

Det er i vertfall noe jeg kan si uten at det nødvendigvis er relatert til akkurat bruk i bilmotorer. Verksteder har ofte en tendens til å bytte symptomer istedet for årsaker.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Du skulle bytta alle 4 coilene med en gang.

Hvorfor det? Du bytter vel ikke alle 4 dekkene hvis et punkterer? Eller alle lyspærene hvis en ryker?

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Du bytter vel ikke alle 4 dekkene hvis et punkterer? Eller alle lyspærene hvis en ryker?

Det lønner deg ofte å bytte hele "sett" av ting, av forskjellige årsaker. De fire coilene kan komme fra en dårlig produkssjonsserie så alle er dårlige. Det er dessuten viktig at de er så godt som like elektrisk sett, noe som kan være litt forandret hvis VW for eksempel har byttet leverandør. Jeg bytter alltid lyspærer parvis, for når en går har den andre like mange driftstimer, har vært utsatt for de samme påkjenningene og har (antagelig) blitt produsert i samme maskin på samme fabrikk på omtrent samme tidspunkt. Dermed er det grunn til å anta at den også vil ryke innen kort tid. Lysstyrken og fargen kan variere litt mellom forskjellige produsenter og serier og endrer seg også litt med tiden, og det er jo greit å ha lik lysstyrke og farge på begge sider.

Lenke til kommentar

Enig med ovenstående post. Kjører MC, og der er det svært vanlig (for ikke å si regelen) med en coil pr sylinder og man kan oppleve at coilene gir seg en etter en pga en dårlig/billig batch.

Folk i mc-bransjen skryter veldig av aftermarket coiler fra firmaet Nology. Vet at disse også produserer for bil, men har ingen erfaring med dem.

Lenke til kommentar

nope, men kjører du med 4 dårlige dekk og et punkterer er det riktig og anbefale 4 nye.

Det er vel 3 forskjellige forbedringer på coilene til den motoren der. Husker ikke helt, men klarte og tyde hvilken utgave på dele nummeret før. Har sett alle 3 utgavene på samme motor.

Den første utgaven er værst så pleier og anbefale 4 nye eller bytte de som ikke er bytta. Kjører du for lenge med en død coil kommer katta krypende :!: Dvs katalysatoren brenner opp. Og da er det jo lett og anbefale 2 nye lambdasonder også... Vips så var ferien avlyst :!:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det jeg kan si er at coilen var feilen. Glad og fornøyd kjørte jeg av gårde fra WV verkstedet på bryn for under to uker siden etter en garantirep og hyggelige folk. Ooog... hva tror dere har skjedd igjen ??

Den Jævla motorlampa lyser igjen, denne gangen blinker det ikke og ikke fusker det heller. Bør jeg bytte tennplugger ?? Hvordan gjør jeg det? Det er en FSI motor 1,6 fra 2003 med ett sånn plastikkdeksel på toppen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...