Gå til innhold

Bytte kort til ENGTX260 kort? Går det bra?

Andzel

Anbefalte innlegg

Hei :)

Det jeg lurer på om hvordan ASUS ENGTX260 korte egentlig er?

Jeg har vel en datamaskin med 3.4 ghz prossesor. (Dual?-veit jeg ikke)

Men som sagt så har jeg 2-3 år gammelt hovedkort. Funker det ikke for det da?

Har et kort som heter 7600 GT som tar Red Alert 3 på high, og nyere spill bra synes nå jeg. Men kan jeg bare kjøpe det korte også bytte det ut?

Eller trenger jeg et nytt hovedkort?

Hva er forskjellen på disse?

https://prisguiden.no/product.php?productId=97267

https://prisguiden.no/product.php?productId=97265

Bare at de satt inn en G i navnet?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GTX260 har kommet i en ny utgave, hvilket jeg vil tro (er ikke sikker) det er G'en står for. Forskjellen ligger i produksjonsteknikken - den gamle er på 65nm, mens den nye er på 55nm - noe som ikke har voldsomt mye å si for ytelsen, men betyr mindre varmeutvikling og lavere strømforbruk, og bedre potensiale for overklokking. Personlig synes jeg det er helt på trynet at Nvidia har valgt å beholde samme navn på den nye og den gamle utgaven.

Ellers er GTX260 (både den nye og den gamle utgaven) et svært godt kort, og du kommer nok til å oppleve en stor forskjell fra ditt gamle 7600GT. Du kan også vurdere Radeon HD4870 som yter generelt likt med GTX260, men som regel er litt bedre priset. Om du kan oppgradere til GTX260/HD4870 avhenger av om du har et hovedkort med en PCI-Express x16 port, noe du høyst sannsynlig har siden HK ditt er relativt nytt. Hvis du vil være helt sikker bør du finne ut hva kortet (evt. maskinen hvis du har kjøpt fra en OEM-leverandør, feks Dell, HP, osv.) heter. Du må også sjekke at strømforsyningen i PCen er kraftig nok og at den har ledige kontakter til å koble til skjermkortet (GTX260/HD4870 krever 2 stk 6-pin PCI-E-kontakter). Til slutt må du også ta med i betraktningen at disse kortene bruker en dual-slot kjøler, så du må sørge for at du har plass i kabinettet.

Når du skal installere kortet, er det viktig at du fjerner driveren til det gamle kortet før du legger inn den nye. Dette gjøres best ved å starte maskina i safe-mode og avinstallere driveren med et program. Jeg husker ikke navnet på et slikt i farta, men det er det sikkert noen andre her som kan hjelpe deg med.

Lenke til kommentar

Ja, var det kortet jeg mente. GDDR5 kjører på høyere effektiv frekvens enn GDDR3 og er isolert sett bedre ja. Det er dog ikke slike ting du må se deg blind på, ettersom en masse andre faktorer virker inn på ytelsen på kortet også. Bottom line er at GTX260 og Radeon HD4870 yter så og si identisk, så jeg ville kjøpt den som er billigst av de to kortene.

Men har du fått sjekket strømforsyningen din? Er en god del eksempler her på at folk propper i nye grafikkort i maskinene sine uten å tenke over at greiene også skal ha strøm.

Lenke til kommentar

I teorien skal PSUen du har nå fungere hvis den klarer å levere nok ampere på 12volt-linjen(e), selvfølgelig avhengig av hvordan resten av systemet ditt ser ut.

Men umiddelbart vil jeg si at det nok blir i snaueste laget ja, og hadde nok kostet på meg en ny en. Kjøper du en PSU av god kvalitet på rundt 5-600W, så har du uansett en komponent du kan beholde i lang tid fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...