maxmhz Skrevet 20. januar 2002 Del Skrevet 20. januar 2002 Hallo! Eg har et gammelt Socket7 hovedkort, et gammelt skjermkort, og ei gammel sjøleribbe liggende. Av det så har tenkt til å lage en web-server, til å ha IRC-bot osv kansje en liten FTP-server skal det vere og. Det eg lurer på da, er hvilke deler bør eg velge som er billigst mulig? Bør eg la serveren dele internetten, eller bør eg velge ruter? -Prosessor (max550MHz) -Harddisk max 10GB (kan oppgrader senere) -Nettverkskort -Router(?) Hva bør eg velge? Dette skal først og remst vere BILLIG! PS: Eg har telenor ADSL! Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 21. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2002 ER det ingen som vil gi meg tips? Lenke til kommentar
SR1Data Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Jeg ville brukt en router til dette. Bruker selv en SMC Baricade til flere maskiner, og dette fungerer helt utmerket. ADSL 704/128. Har du ikke satt opp en server før er dette litt mere jobb. Nettverkskort ca. 3-500 kr stk. router ca 1500> SR1Data.KonsulentTjenester. Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 21. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2002 man kan få nkort til 200 til og med under 100! Da satser eg på ruter... Fy **** så luxus det blir med bot på IRC døgnet rundt... Lenke til kommentar
maggun Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Quote: On 2002-01-21 21:01, maxmhz skrev:ER det ingen som vil gi meg tips? Svaret på spørsmålet ditt kan utfylle en bok.. alt avhenger sterkt av ditt behov, og kunnskap. Spørr du meg er det tilstrekkelig at du konfigurerer linux maskinen til å dele internett, hvis du må det. Kan du ikke ha flere ip-adresser med telenor ADSL ? Det er endel tjenester som har spesielle krav når det kommer til bruk bak routere. Det er med linux enklere å konfigurere slik at du eliminerer disse problemene. De enkle DSL routerne får du ikke gjort stort mye med, så linux er nok et bedre valg der. Men en enkel router er enkel og helt grei, men ikke første valg. Lenke til kommentar
house Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Quote: On 2002-01-21 23:32, maxmhz skrev:man kan få nkort til 200 til og med under 100!Da satser eg på ruter... Fy **** så luxus det blir med bot på IRC døgnet rundt... hehe, du kan jo bare kjøpe en shell da.. mye mere stabilt, greit det koster litt flesk.... jeg kjøpte shell hos http://www.uten.net, de plages for tiden av DoS (denial of service) attacks. dette er kjedelig da det resulterer mye nedetid på Bot'en å MUH'en min =) Housey Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 kjør opp en liten box med linux,få en kompis til å hjelpe deg.. da har du firewall, irc bots, router osv,.. gidder ikke du det.. legg inn win2k, bruk adsl RASPPPOE, --> dialup--> internetshare til dialupen.. enklere kan det ikke bli.. bruker dette hjemmme, har to nettverkskort i denne maskina, og router med denne.. Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Ja, eg tenker på d samme, bruke Linux til å route. Du får vel òg nettverkskort med fleire innganger, det kunne eg hatt på serveren! Da kan eg koble fleire maskiner til serveren så de får internet oxo! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå