Sopps Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) vis du vil det så kan jeg si at du er veldig ettertrakta på mange veft i norge. spesielt vis du er sveiser, platearbeider eller elektriker. liker du båt så er dette drømmejobben for deg. så vis du vurderer å bli et av disse yrkene er du garantert jobb. da er du og med på å danke ut polakkene fra norge siden vi innporterer haugevis av de. vis du følger med så ser du at norge har mange polakker. som jeg sier."snart er norge erobra av polen og snart krever de vell landet", fordi med alle folkegrupper så kommer det religion og de har rett på å utvikle sin religion og livsyn. da kommer det andre kultur relaterte ting med og og snart består norge av bare polakker. ved å få flere arbeidere ut av arbeidsløysa så kan vi hidre dette. vil du bli elektriker så har du store muligheter. et elektrikerfirma som jobber med båt vil som regel mest ha arbeidere som har vert på skip eller offshore før, men også lærlinger uten erfaring. som lærlig får du og et lærlingtilskudd. det er for å lokke lærlinger og få ha de hele læretida. det tilskuddet er heller ikke lite. du får rundt 50-60 000 i året. men det er bare vis du er ansatt på STX Europe Florø, kanskje de har det sånn på de andre STX veftene og, noe som jeg tror. mitt elektrikerfirma her i Florø er eigd av STX Florø og vi får det tilskuddet selv om vi ikke er ansatt i STX. en elektriker med skips/offshore erfaring lærer mer enn en bygningselektriker og tjener som regel mer penger og. og det er ikke mye som skal til for å kunne båt. dere har vell hørt om strips. det er noe vi bruker flere millioner av på en båt for å ikke å snakke om mil med kabel da, så kan det vere en kunst å stripse en kabler. å forlegge en kabel er ikke det minste problem heller. det er ikke bare å legge den en plass på kabelgata. her i Florø er båtene litt spesielle. det er bare vi og et annet veft i verden som lager rustfrie ståltankere i verden. siden vi har kunder som kommer igjen og igjen for nye skip så holder veftet seg bra. leverte nettopp Stolt Island for ei veke siden som er nummer tre i rekkefølgen på seks Stolt-Nielsen sine Stolt tankere. utgiftene på en sånn båt tjener rederiet inn på ei veke!! du kan og jobbe på offshoreverft der de lager offshorefartøy. og vis du er gira på båt og vil arbeide for å se og vere en del av de som driver med verdiskapning, å bygge båter som holder oljen i gang for at verden skal få bruke den, så kan du jobbe veldig mye overtid. det vil si du tjener mye mer penger en en annen i din fagruppe vil tjene til vanlig. spesielt vis båtene har liten tidsfrist. disse stolt båtene har en tidsfrist på 4-5 måneder nå. da kan du tenke deg hvor hektisk det er. polakkene jobber så å si døgnet rundt. når tidsfrister er så stram så kan du presse lønna opp og. der jeg er så er faglønna oppe i 185kr i timen. det vil si langt over tariff i norge. lærlinger får som regel lite lønn i starten og stiger gradvis for å så gjøre et kjempehopp opp til rikdommen. vi har og fagarbeidere her i byen som vil ha lik lønn som oss. det kan de bare drømme om. er du i tvil om utdanning så spør meg. intressert i å bygge båt eller ferdes med båt over hele verden? vedlegg: den minste båten er Stolt Norland nummer 4 i serien over stolt nielsen sine båter. Den foreløpig lille Stolt Norland. på denne linken finner du mange fine bilder http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=2817&page=2 post alt dere vil om Veftene i norge og båtene de langer og ver stolt. Endret 19. mars 2009 av Sopps Lenke til kommentar
Shira78 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg er ingen av delene, men har støpt båter. Jobbet for dette firmaet http://www.jemar.no/?div_id=1&pag_id=1 som båtstøper. Var den første jenta de ansatte som jobbet på "gulvet", det var jo litt artig da. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg er ingen av delene, men har støpt båter. Jobbet for dette firmaet http://www.jemar.no/?div_id=1&pag_id=1 som båtstøper. Var den første jenta de ansatte som jobbet på "gulvet", det var jo litt artig da. du er no med å skaper båter som man trenger til fiske. man trenger jo omega3 vet du. japan trenger fisken og. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) vel viss du er villig til og gi lærling plasser så snakk med maritim kompetanse senter de har mange søkere i år og letter etter arbeids plass til disse. http://maropp.no/ Endret 20. mars 2009 av yavel Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Kommentarer rundt skriveveil er fjernet fra tråden. Har man noe å si ang slikt skal man sende en HØFLIG pm til brukeren, ikke dra tråden off topic. 2 innlegg er slettet. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Eg jobbar i helgar og feriar som ufaglært eletrikar i Stadt Elektro som er lokalisert på Båtbygg, Raudeberg. For å vere heilt ærleg so er det ikkje noko eg kunne tenkje meg å utdanne meg til, men det er jo godt betalt sidan ein får 50 og 100 % overtidstillegg. Jobba 7,5 timar på laurdag og tente nesten 2000kr, so skal slett ikkje klage! For tida jobbar vi med nybygget M/V Acergy Merlin som er den største kontrakta verftet har hatt nokon gong. M/V Acergy Merlin: Verftet: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå