voluz Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hei! Bilen det gjelder er en Audi A4 1.8 Turbo Quattro (4x4) Avant 2003-modell. Scenario: Hvis dere skulle kjøpe en bil av denne typen og årgangen, ville dere da kjøpt den 1) originale med 163 hk, eller ville dere kjøpt en utgave av samme bil som er 2) seriøst tunet (trimmet) til i underkant av 300 hk. Og da snakker vi ikke noen "jalla" trimming, men tuning utført av et profesjonelt firma, med utskifting av turbo, eksosanlegg, manifold, clutch, dyser, mafhus og "custom" map. Hvilken hadde dere valgt? Original eller trimmet? Og hvor mye mer/mindre hadde dere evt. vært villig til å betale for den trimmede utgaven? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Ville nok valgt den trimmede. Skal du begynne å trimme en standardbil koster det fort mye mer enn å kjøpe "ferdig". Trim og andre modifikasjoner pleier stort sett ikke å være spesielt verdiøkende, så litt mer enn prisen for standardbil men et godt stykke under verdien av modifikasjonene ville jeg nok vært villig til å gi. Kjenner ikke bilmodellen, så eventuelle ulemper med trim og svakheter du bør passe opp for kan jeg ikke en ting om Lenke til kommentar
voluz Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Ville nok valgt den trimmede. Skal du begynne å trimme en standardbil koster det fort mye mer enn å kjøpe "ferdig". Trim og andre modifikasjoner pleier stort sett ikke å være spesielt verdiøkende, så litt mer enn prisen for standardbil men et godt stykke under verdien av modifikasjonene ville jeg nok vært villig til å gi. Kjenner ikke bilmodellen, så eventuelle ulemper med trim og svakheter du bør passe opp for kan jeg ikke en ting om Jeg følger tankegangen din. Målt i penger koster det ca. 60 000 kroner å trimme en 1.8 Turbo opp til i underkant av 300 hk. Andre innspill? Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Kan være greit å sjekke opp sånn ca hvor mye den er kjørt etter den er blitt trimmet, mye banekjøring osv. Og selvsagt att forrige eier har kvitteringer fra trimminga. Benkepapirer er heller ikke dumt å spørre etter Lenke til kommentar
voluz Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Kan være greit å sjekke opp sånn ca hvor mye den er kjørt etter den er blitt trimmet, mye banekjøring osv. Og selvsagt att forrige eier har kvitteringer fra trimminga. Benkepapirer er heller ikke dumt å spørre etter Banekjøring er helt uaktuelt. Kvitteringer blir det ja, og alle servicer etc. fulgt. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hvis det er utført av et seriøst firma, og alle papirer er på gli - ville jeg nok valgt den trimma bilen. Selvfølgelig er det også et spørsmål om pris, noen som selger trimma biler forventer jo å få tilbake selvkost ved salg - uaktuelt for min del, men jeg kunne nok betalt litt mer for et tunet bil. Skal du ha ut 300 hester av den motoren, blir det fryktelig dyrt. Jeg vet at Dahlbäck tar rett under 60 000 svenskepenger for 163->234 hk. Man får det sikkert billigere andre steder, men ... Lenke til kommentar
voluz Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Hvis det er utført av et seriøst firma, og alle papirer er på gli - ville jeg nok valgt den trimma bilen. Selvfølgelig er det også et spørsmål om pris, noen som selger trimma biler forventer jo å få tilbake selvkost ved salg - uaktuelt for min del, men jeg kunne nok betalt litt mer for et tunet bil. Skal du ha ut 300 hester av den motoren, blir det fryktelig dyrt. Jeg vet at Dahlbäck tar rett under 60 000 svenskepenger for 163->234 hk. Man får det sikkert billigere andre steder, men ... Kan ikke forvente å få igjen det man har investert nei, det gjelder jo det meste... ES Tuning i Trondheim tar 60k for å pumpe den opp til 280 hk drøyt... da med norskepenger. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Banekjøring er vel ikke noe minus? I hvert fall ikke i min bok. Integralen jeg kjøpte var pisket HARDT, men vedlikeholdt deretter også. Har det 300 hk og er bygd seriøst skal det jo tåle å bli brukt også. Tenker jeg da Lenke til kommentar
voluz Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Banekjøring er vel ikke noe minus? I hvert fall ikke i min bok. Integralen jeg kjøpte var pisket HARDT, men vedlikeholdt deretter også. Har det 300 hk og er bygd seriøst skal det jo tåle å bli brukt også. Tenker jeg da Enig i at det skal tåle å bli brukt. Men banekjørt bil hadde nok vært uaktuelt for min del... går litt hardt utover det meste der, selv om den kanskje er godt vedlikeholdt... Andre som hadde valgt en Audi A4 med 300 hk fremfor en med 163 hk? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Banekjøring er vel ikke noe minus? I hvert fall ikke i min bok. Integralen jeg kjøpte var pisket HARDT, men vedlikeholdt deretter også. Har det 300 hk og er bygd seriøst skal det jo tåle å bli brukt også. Tenker jeg da Enig i at det skal tåle å bli brukt. Men banekjørt bil hadde nok vært uaktuelt for min del... går litt hardt utover det meste der, selv om den kanskje er godt vedlikeholdt... Andre som hadde valgt en Audi A4 med 300 hk fremfor en med 163 hk? Hvis den var godt vedlikehold, ikke gått for langt og profesjonelt trimmet med kvitteringer så hadde jeg nok gått for den trimma versjonen ja. Hadde den kostet 60.000 mer enn den som ikke var trimma, så nei. Edit: Da hadde jeg gjort det selv og spart en haug med lapper Endret 29. mars 2009 av rublings Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Om odometeret har langt lavere verdi på den orginale, så hadde jeg valgt den. Er odometeret lavere på den trimmede, og den ikke er "skrudd" tilbake, og den er billigere enn å kjøpe & trimme den orginale, så hadde jeg vurdert den trimmede. Dog jeg er ingen Audi fan, jeg hadde sett på andre bilmerker, Volvo, Saab, Subaru, Mitsu, tom BMW. Just my 2 cents tho Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå