Gå til innhold

Hvorfor er verden så opptatt av Fritzl-saken?

Anbefalte innlegg

Leste nettop i nyhetene at eieren av en kafe i Østerrike ikke lenger hadde lov til å selge Fritzl-schnitzl. Dette fikk meg til å tenke. Og leste før i dag om at Josef Fritzl hadde hatt en perm fremfor ansiktet på veien til retten. Etter hva jeg har lest om saken, så har jeg også en god del kunnskap om dette, selv om jeg ikke vet hvem Fritzl er, ikke kommer jeg noensinne til å møte han, ikke jobber jeg med saken og jeg har jo heller ingen grunn til å tro at rettsvesenet i Østerrike vil sende på på ferietur til Hawaii etter det han har gjort.

Likevel sitter jeg gjerne å leser om det. Det kan kanskje forklares med at jeg leser veldig mye nyheter. Men det er jo en god del nyheter jeg ikke leser, hvis overskriften er f.eks. "mann påkjørt av bil" eller "rosenborg vant fotballkamp" så er det ikke like ofte jeg tar tiden til å lese det. Så hvorfor leser jeg om denne forferdelige saken i Østerrike? Hadde det ikke vært bedre om jeg ikke hadde lest om det? Er det ikke på en eller annen måte litt galt å sitte å lese om det?

Hvorfor er hele verden så opptatt av dette? Det begynner jo å bli ille når man er så oppslukt av det at man setter i gang å produsere Fritzel-scnhitzler? Eller de største avisene i verden forteller at en mann hadde en perm fremfor ansiktet? Man tjener gode penger på dette. Det er noe folk vil ha. Det er et produkt som selges.

Hva kommer det av? Det er noe jeg ikke kan forstå med dette. Er det noen som har en god forklaring?

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hovedforklaringen er vel at det er så uvanlig og grusomt at man bare må lese om det.

Men det kan jo ikke være særlig godt for sinnet å sitte å lese om sånne ting? På en eller annen måte blir man vel psykisk skadet av det. Man kan kanskje bli redd og tenke: Hva om naboen har en sånn kjeller? Eller få seg til å tro andre ting. Så hadde det ikke vært bedre å ikke lest det i det hele tatt? Hadde det ikke vært bedre å lese om f.eks. rådyret i Bosnia som kom på besøk i en pub for å få epler og melk? Dette er jo en hyggelige ting. Det produserer behagelig følelser. Hvorfor er ikke dette rådyret på forsiden av hele verdens aviser?

Lenke til kommentar

Grunnen til at han mannen selger fritzel-snitzel er naturligvis fordi det er et produkt turister vil ha. Folk leser denne artikkelen fordi det interesserer dem og at dette er grusomt. ikke glem at det skjer så lite i verden egentilig at avisene har lite å skrive om.

Lenke til kommentar

Mange er besatt av negativitet, og elsker å bli sjokket.

menneske elsker det, og later som vi ikke gjør det.

Se temaene i se og hør, aviser, magasiner nyheter o.l.

Hadde det ikke vært negativit innhold hadde ikke folk kjøpt det.

Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at jeg blir ganske fascinert av syke ting (ikke misforstå), så jeg følger med på Fritzl-saken. Saken er morbid og forferdelig, og khaffner nevner oppi her at saken er så grusom at de fleste vil følge med. Det er også en ganske sjelden sak - at en kvinne blir stengt inne i 24 år -- så at det er noe vi mennesker i naturen vil lese om, overasker meg ikke.

Men jeg skjønner hva du mener, Bellicus. Det blir vel litt som å se Hostel. Underholdning?

Dette er jo en hyggelige ting. Det produserer behagelig følelser. Hvorfor er ikke dette rådyret på forsiden av hele verdens aviser?

Det sjokkerer ikke. Folk vil bli sjokkert.

Grunnen til at han mannen selger fritzel-snitzel er naturligvis fordi det er et produkt turister vil ha.

Jeg vil ikke spise noe oppkalt etter Fritzl, hvis det i hele tatt er det.

Lenke til kommentar

Blir litt lettvint å si at alle er opptatt av det simpelten fordi det er i avisa/på TV også. Redaktørene i populære medier har i det minste for min del forlatt mine interesseområder for lenge, lenge siden. Tror ikke andre fatter så jævlig stor interesse i saken heller, er vel mer tidsfordriv med en sak som har likevekt i sinnsykhet både i overskrift og innhold, noe som det skjelden er i de tabloide nyhetskanalene.

Lenke til kommentar
Men det kan jo ikke være særlig godt for sinnet å sitte å lese om sånne ting? På en eller annen måte blir man vel psykisk skadet av det. Man kan kanskje bli redd og tenke: Hva om naboen har en sånn kjeller? Eller få seg til å tro andre ting. Så hadde det ikke vært bedre å ikke lest det i det hele tatt? Hadde det ikke vært bedre å lese om f.eks. rådyret i Bosnia som kom på besøk i en pub for å få epler og melk? Dette er jo en hyggelige ting. Det produserer behagelig følelser. Hvorfor er ikke dette rådyret på forsiden av hele verdens aviser?

Hvis du leser om rådyr som drikker øl hele livet blir du mer føkka i huet enn om du får med deg at det finnes fedre som fanger døtre i kjellere.

Jeg er totalt uenig med deg.

Man må lære om grusomme ting som skjer, så kan man heller veie opp bambi som tar seg en halvliter. Typisk kristenmentalitet at alt må være bare godt eller bare ondt, prøv heller å se den gylne balansen! Det er bare svake mennesker som kun orker å lese de hyggelige nyhetene.

Personlig er jeg lei av saken og følger ikke så mye med.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...