Gå til innhold

Ny tøff Ungdomsbåt.


Anbefalte innlegg

Hvor fort den vil gå med 15 HK vet jeg ikke, men du kan se litt rundt på blant annet finn.no, men jeg vil da anbefale å trekke fra et par knop, da de fleste plusser på litt.

 

Jeg har sett på finn, tinde og autodb. men det er ingen som står med toppfart på 15HK. vist det var det du mente jeg skulle se på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Cyber 370 står det maks fart 25 knop. Siden denne har dobbelt skrog + mye utstyr, tviler jeg egentlig på at den gjør 25 knop med en 9,9 på.

Men la oss si at det stemmer, så kan du gjerne regne med å få en fart på rundt 30 knop.

 

(Dette stemmer ikke for meg, jeg vil tippe du oppnår under 30 knop med en 15 HK på en Hurrycane).

Lenke til kommentar

Tror ikke man skal se seg blindt på det andre kommer med når dem forteller hvor fort båten går....

 

Så sant ikke dette kan dokumenteres sef. fra forhandler eller annet.

 

Jeg kjøpte i for 20 år siden en GH10 med 9,9HK'er Yamaha av en jeg gikk sammens med på skolen. Jeg var da 12 år gammel og ganske uvitende når det gjaldt båt. Han fortalte meg at båten var målt til 26 knop, da "plomba" var tatt.

 

Jeg kjørte rundt i skjærgården i mange år, før en jeg kjenner la seg opp på siden min med sin skjergårdsjeep med knopmåler. Han målte meg til 21 knop. Tar man bort litt for kjentfolk, så vil jeg tippe på at båten gjorde rundt 19 knop. Nettopp forde en knopmåler måler hastigheten over vannet. Litt strøm i vannet vil fort øke knopmålerens data. Dette kan sef. slå begge veier, men rundt 20 knop med min konfigurasjon er nok mer riktig.

 

Når jeg så min båt komme i "full fart" forbe bryggen (det var andre som kjørte) så fant jeg fort ut at dette umulig kunne vært 26 knop. Så for meg en bil i samme fart, og jeg nekter å tro at dette gikk noe fortere enn maks 40 km/t.

 

Når man sitteri båten virker det mye fortere, og derfor kan man bli litt "lurt".

 

Skal man måle knop mestmulig riktig, bør man måle med GPS. Mål snittfarten du har over en viss avstand.

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
*snip*

Skal man måle knop mestmulig riktig, bør man måle med GPS. Mål snittfarten du har over en viss avstand.

 

Akkurat, men fort og greit med gps, ta 500meter eller så og (Helt nøyaktig, gjøres over 1852meter) kjør en retning og se toppfarten, kjør tilbake samme strekning og se toppfarten, topp-fart + topp-fart delt 2 = maks fart.

 

Gps måler fart over grunn, trykklogg fart i vann. Skal være relativt likt men er noen parameter som spiller inn, som blant anna vannstrømning som nevnt nøyaktighet på trykkloggen og pitot osv..

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

viss det er en original 15 hester gjør den nok rundt 25 knop..... :) jeg har også en hurricane 370,, og det ville jeg gått for! de er så breie bak å god v-bunn, så de er ganske stødige når du kjører.... å det er sant at me ett fett annlegg i,, så er det reine dame-magneten! (snakker av erfaring :thumbup: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...