gautet Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Vurderer å gå til innkjøp av ekstern blits. Har aldri eid en før så jeg lurer generelt på hva jeg bør se etter. Et spesifikt spørsmål: Hvorfor skal jeg velge Nikon SB-600 når jeg kan få Sunpak PF30X, Sigma EF-530 DG ST eller Nissin Speed Lite Di-622 for en billigere penge? De to sistnevnte har jo høyere ledetall. Hvor viktig er det å ha en original blits? Hvilke fordeler følger med det? Mulig jeg er helt på jordet her, men for meg ser det jo ut til å være penger å spare på dette? Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Eneste jeg kan tenke meg til er at uoriginalt tilbehør kan få problemer med kommende kamera. Har hørt om en del problemer med gammel tredjepartsoptikk på nyere speilrefleks. Er penger å spare på å kjøpe brukt og... Endret 17. mars 2009 av shakudu Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 kan ikke alltid sammenligne ledetall fra ulike produsenter. (hvertfall det jeg har hørt?) du kommer nok ikke til å angre på sb-600/800 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 SB-600 kan benyttes i Creative lighting system. Noe som er et stort pluss. Kjører selv SB-900 som hovedblits, og SB-800 og/eller SB-600 til utfylling, hår eventult bakgrunn. Slår mest sannsynlig til med enda en SB-900, men SB-600 (som jeg vurderte å selge) vil for alltid (så lenge den lever) være en del av blitsoppsettet mitt Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Det første du burde se etter når du kjøper en blits er at du kan vri blitsen vertikalt og loddrett. Og de rimeligeste uorginale alternativene kan være svake i konstruksjonen og knekke ved blitsskoen ved litt røff behandling. Sigma,sunpak og metz er gode 3parts alternativer mens nissin har litt "simpel" konstruksjon,men som blits fungerer den greit nok. Sån som jeg har forstått det når det gjelder Nikon blitser i øvre segmentet "fra SB600"kan de styres/trigges fra kameraet selv om de ikke er påmontert kameraet.Det gjelder ikke D40,men kan hende du bytter kamerahus en eller annen gang og da har du den muligheten. Endret 18. mars 2009 av Nautica Lenke til kommentar
gautet Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Det første du burde se etter når du kjøper en blits er at du kan vri blitsen vertikalt og loddrett..... Sigma,sunpak og metz er gode 3parts alternativer mens nissin har litt "simpel" konstruksjon,men som blits fungerer den greit nok. Har forsikret meg om at blitsene jeg linket til kan vris både vertikalt og loddrett. Fint å vite at Nissin kanskje er svakest her. kan ikke alltid sammenligne ledetall fra ulike produsenter. (hvertfall det jeg har hørt?) du kommer nok ikke til å angre på sb-600/800 Er det tilfelle at ledetall ikke kan sammenlignes produsenter imellom? Tror på at Nikons egne blitser absolutt er hakket over de andre, men spørs om studentbudsjettet mitt ikke tvinger meg til å ta en snarvei her og der... Både TGB og Nautica er inne på gode poenger for å kjøpe originalt, men med huset jeg har nå får jeg jo ikke utnyttet funksjonaliteten til det fulle. Mye å tenke på bare når man skal kjøpe seg en blits gitt... Tusen takk for veldig gode tips så langt EDIT: Metz mecablitz 44 AF-4 kan kanskje være et annet alternativ? Endret 18. mars 2009 av gautet Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 nå skal det sies at prisforskjellen på de du vurderer er en kveld ute på byen;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå