Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

El-energi, Transformatorens hensikt og oppnåelse

Anbefalte innlegg

Hei, Skal ha fremføring blant annet om transformatorens hensikt og dens oppnåelse.

Kommer ikke på veldig mye jeg kan skrive om dette, og det jeg har fått med meg, er:

Kraftoverføringsnett skal det føres mye strøm og lange distanser. Når den skal sendes ut fra kraftlaget, transformeres spenningen veldig høyt opp, slik at strømmen vil være lav. Dette vil føre til lite spenningsfall. Når den kommer til ønsket område, transformeres den ned igjen, slik at spenningen for eksempel er 230 V eller 440 V, og strømmen øker til normalt igjen.

Som sagt har jeg ikke mer å komme opp med angående dette, noe jeg mener blir litt lite.

Noen ivrige sjeler der ute som er ute etter å hjelpe meg? :innocent:

Mvh. Daycastle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan skrive om de forskjellige spenningsnivåer som du kan transformerer til i nettet

Fra Generator på Kraftverket og helt til det er framme i stikkontakt.

Du kan ta med hvor mye effekt det faktisk kan være snakk om i en transformator og ta et eksempel på hvor mye energi eller kobber/aluminium man sparer på å transformere spenning

Transformatorer brukes også i masse forskjellige eletronikk.

Lenke til kommentar

Plasserer vi to spoler på den samme jernkjernen har vi laget en enkel trafo. Når vi kobler en veksellspenning i den ene spole blir det indusert vekselspenning i den andre spolen.

Transformator prinsippet er at spenningen blir transformert fra den ene spolen til den andre. Fra primær til sekundær spole altså.

Den tilførte spenningen kobles inn på primærspolen og belastningen på sekundær spolen.

Lenke til kommentar
Plasserer vi to spoler på den samme jernkjernen har vi laget en enkel trafo. Når vi kobler en veksellspenning i den ene spole blir det indusert vekselspenning i den andre spolen.

Transformator prinsippet er at spenningen blir transformert fra den ene spolen til den andre. Fra primær til sekundær spole altså.

Den tilførte spenningen kobles inn på primærspolen og belastningen på sekundær spolen.

Kan vel også si at dobbelt så mange viklinger på sekundær spolen enn på primærspolen vil doble spenningen, mens halvparten så lite vil halvere spenningen.

Lenke til kommentar
Faen satt og skreiv av 1 og en halv side og så skulle jeg nagre noe ctrl+z mens så ville jeg angre tilbake igjen men det gikk ikke så prøvde jeg hurtigtaster huska ikke om det ikek elelr hvem kombinasjon det var men fant ut at ctrl+w lukker internett og det du har sitti og skrevet de siste 15 minutta....

Gjort noe lignende selv :p . Veldig irriterende!

Lenke til kommentar

Du burde skrive litt om selve transformatoren.

Tips:

- Vil man ha konstant eller variert magnetfelt i primærviklingen for å indusere spenning i sekundærviklingen ?

- Hvordan fungerer selve transformatoren ? Har vi forskjellige typer ? Viklinger og omsetningsforhold ?

- Hvor bruker vi transformatorer ? Er det mye tap av energi i en transformator ?

-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...