Gå til innhold

Behandling av vinyl

Anbefalte innlegg

Hei!

Har blitt bitt av vinylbasillen, og elsker det. Men er uerfaren. Hadde vært kult hvis noen hadde tips til hvordan behandle platene og spilleren osv. F.eks. hvor kan man ta og ikke ta på plata, og hva bør man være spesiellt oppmerksom på osv.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En generell regel: IKKE ta på rillene (burde være en no-brainer)! Ellers anbefales støvbørste for selve lp'en, og en mindre tettere børste til stiften.

Platene bør ikke stå oppbevart skjevt, men mest mulig vertikalt og tett.

Ellers er det vel ikke så mye å passe på. Skift stift ved jevne mellomrom, pass på at platespilleren er riktig innstilt (vekt på pickup, og "anti-skate")

Få gjerne tak i plastlommer for å beskytte coveret.

Lenke til kommentar

Vinyl legges i innercover med plast, som legges i cover, som legges i plast yttercover.

Kjøper en mye brukt vinyl kan en platevasker vurderes etter hvert, men ikke noe man begir seg ut på før en har en del plater (koster fort noen tusen).

Lenke til kommentar

Tja, de fleste lp'er ble/blir solgt med innercover av papir ytterst og plast innerst. Ta en vilkårlig lp fra samlingen din, og se selv. Uansett får du kjøpt innercovere fra entusiastbutikker (både nettbutikker og gatebutikker - google), koster ikke mange kronene for en 10-pack. Platene oppbevares uansett ALDRI uten beskyttelse.

Ellers kan det være smart å ta turen innom fretex og andre bruktsjapper. Ble nøyaktig 1 time og 20 minutter for sein til å kjøpe en strøken 3 kgs Thorens platespiller til 350,-. Folk vet ikke hva de kvitter seg med!

Det viktigste er uansett en god støvbørste, som du drar over plata før du setter stiften nedpå. (hver gang!)

Lenke til kommentar

Eg har en LP som det ikkje er innecover på, kjøpt helt ny for ikkje så lenge siden.

Må se og få skaffa meg plast cover i en fart.

Skal kjøpe endel fra nette så eg har liggende viss eg skulel få flere uten.

Støvbørste ska og skaffes

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...