sigurdihab Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hei! Har blitt bitt av vinylbasillen, og elsker det. Men er uerfaren. Hadde vært kult hvis noen hadde tips til hvordan behandle platene og spilleren osv. F.eks. hvor kan man ta og ikke ta på plata, og hva bør man være spesiellt oppmerksom på osv. Takk! Lenke til kommentar
akle Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Slenger meg på er. Vinyl er digg Far min har en masse gammel vinyl, mye bra på gammel vinyl Men kan dessverre nesten ingen ting om det. Endret 17. mars 2009 av akle Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 En generell regel: IKKE ta på rillene (burde være en no-brainer)! Ellers anbefales støvbørste for selve lp'en, og en mindre tettere børste til stiften. Platene bør ikke stå oppbevart skjevt, men mest mulig vertikalt og tett. Ellers er det vel ikke så mye å passe på. Skift stift ved jevne mellomrom, pass på at platespilleren er riktig innstilt (vekt på pickup, og "anti-skate") Få gjerne tak i plastlommer for å beskytte coveret. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Har dere LP platene inni coveret? eller legegr dere dem en annen plass. Liker og ha Coverene stående på hyllere. Bør LPene vere inni eller legge dem en annen plass? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Vinyl legges i innercover med plast, som legges i cover, som legges i plast yttercover. Kjøper en mye brukt vinyl kan en platevasker vurderes etter hvert, men ikke noe man begir seg ut på før en har en del plater (koster fort noen tusen). Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hvor får jeg tak i støvkoster / børster til vinylene / stiften? Har arva fatters vinylsamling og kjøpt en del brukt og de er skitne, en kost / børste virker lurere enn å kline til med en fukta klut ... Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Selger på soundgarden vertfall til 195kr: http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?pa...,209&id=592 Men er utsolgt for øyeblikket. Endret 25. mars 2009 av Skogslik Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Ah, en sånn. Det innbiller jeg meg at jeg har sett hjemme. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Er det mye bedere og ha LPene inni plastcover en de papp/papir coverene som mange kommer i? tenker da på innercoveret Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Tja, de fleste lp'er ble/blir solgt med innercover av papir ytterst og plast innerst. Ta en vilkårlig lp fra samlingen din, og se selv. Uansett får du kjøpt innercovere fra entusiastbutikker (både nettbutikker og gatebutikker - google), koster ikke mange kronene for en 10-pack. Platene oppbevares uansett ALDRI uten beskyttelse. Ellers kan det være smart å ta turen innom fretex og andre bruktsjapper. Ble nøyaktig 1 time og 20 minutter for sein til å kjøpe en strøken 3 kgs Thorens platespiller til 350,-. Folk vet ikke hva de kvitter seg med! Det viktigste er uansett en god støvbørste, som du drar over plata før du setter stiften nedpå. (hver gang!) Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Eg har en LP som det ikkje er innecover på, kjøpt helt ny for ikkje så lenge siden. Må se og få skaffa meg plast cover i en fart. Skal kjøpe endel fra nette så eg har liggende viss eg skulel få flere uten. Støvbørste ska og skaffes Endret 26. mars 2009 av Skogslik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå