Anew Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 BR har faktisk minst en Sigma på sidene sine - han har testet 10-20. Jeg tror jeg skal prøve å ta med meg Sigmaen en tur på FV til uken... om jeg får tid. Forslag til kjappe in-store testbilder? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hvis du går rett utenfor en tur, går det vel an å finne på noe - litt avhengig av været kanskje. Jeg er dessverre ikke så kjent i Oslo at jeg kan forslå motiver utenfor FV... Jeg hadde vært veldig interessert i noen direkte sammenligninger av fargegjengivelse og bokeh. Lenke til kommentar
boos Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Testene viser at objektivet lider endel av kromatisk aberrasjon. Noen som har noen formening om hvor alvorlig dette egentlig er? Er det noe som generelt vil synes på bildene? boos Lenke til kommentar
kaian Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Testene viser at objektivet lider endel av kromatisk aberrasjon. Noen som har noen formening om hvor alvorlig dette egentlig er? Er det noe som generelt vil synes på bildene? Jeg mener nei. Men ethvert objektiv har sine svake punkter, og hvis ikke du kjenner dem så snubler du i dem. Kjenner du dem kan du ungå dem. For gitte blenderverdier er det større poeng å ungå store kontraster. Ikke noe generelt problem. Og det kommer jo lit an på hvor ofte du skriver ut i A3... Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Tro hvordan dette objektivet leverer i forhold til en brukt AIS 35mm f/1,4? Det finnes vel neppe noen tester som sammenligner disse.. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Bjørn Rørslett bruker et avsnitt på å sammenligne dem i sin review: The sharpness of the 35/1.8 is better than expected and in fact, it delivers sharp images even wide open without the veiling flare that is so characteristic of the 35/1.4, thus many would prefer it over the older classic legend. Image sharpness hold up well against the 35/1.4 up to f/2.8 or so thanks to the lower flare and higher contrast, but from f/3.2 to f/4 and up the 35/1.4 is the better performer although the margins are not huge in favour of the old lens. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Bjørn Rørslett bruker et avsnitt på å sammenligne dem i sin review: Det ser ut som at han vurderer f/1.4 AIS som hakket bedre så lenge det benyttes på FX (uten at f/1.8 DX er vurdert på FX selvfølgelig), men hakket dårligere når det benyttes på DX. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Jeg hadde tenkt på den nye 35mm f/1,8, men så falt jeg for fristelsen til å kjøpe AIS objektivet som dukket opp. Kansje jeg har gjort noe dumt? Men jeg synes uansett bokeh er bedre på AIS 35mm f/1,4 Endret 25. mars 2009 av TOH65 Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Kansje jeg har gjort noe dumt? Neppe. Det ser ut som 35 f/1.4 kan litt problemer med CA ut mot hjørnene på DX, men du kan jo enkelt sjekke om det er noe problem for deg. Det er nok ellers bare nyanseforskjeller på disse rent optisk. Byggkvaliteten derimot er nok av en helt annen verden på 35 f/1.4. Den tåler antakelig mer enn både kameraet og deg. Nå har jeg denne selv (svært godt brukt av en tidligere eier), men har ikke fått testet den ut noe særlig ennå. Nå kjører jeg jo ikke DX heller. Endret 25. mars 2009 av k.n.b Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Nå har jeg vært innom FV sammen med Sigmaen, og fått tatt et par sammenligningsbilder. Hadde det litt travelt, og lyset var crap, så jeg tok ingen utendørsbilder, men fokuserte på boke og skarphet (f/1.4 vs f/1.8 og v/1.8 vs. f/1.8). Har bare kikket litt på kameraskjermen, og så langt ser ærlig talt Sigmaen bedre ut ifht. boke (pga. mindre feilbrytning). Nikonen har muligens litt bedre farger (som i tilfelle er ganske rått, mtp. at Sigmaen er veldig god), men dette er som sagt basert på kjapp sjekking på kameraskjermen. AF var veldig ulikt. Sigmaen knirker og hakker (det varierer fra eksemplar til eksemplar), mens Nikonen er myk og lydløs. Lenke til kommentar
boos Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Noen som har kjøpt denne og som kan gi noen tilbakemeldinger? boos Lenke til kommentar
Trond B Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Er ihvertfall veldig godt fornøyd. Legger ved ett par bilder fra påsken (tatt av en amatør). Endret 21. april 2009 av Trond B Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Er ihvertfall veldig godt fornøyd. Legger ved ett par bilder fra påsken (tatt av en amatør). Disse er ikke gjort noe med, i ettertid? Ser veldig lovende ut. Nå har jeg endelig nok penger, så nå blir det innkjøp innen fredag, da jeg skal fotografere i konfirmasjon på søndag. Gleder meg som en unge!(som er ganske naturlig, da jeg ikke er så veldig voksen, enda!) Lenke til kommentar
Trond B Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Er ihvertfall veldig godt fornøyd. Legger ved ett par bilder fra påsken (tatt av en amatør). Disse er ikke gjort noe med, i ettertid? Ser veldig lovende ut. Nå har jeg endelig nok penger, så nå blir det innkjøp innen fredag, da jeg skal fotografere i konfirmasjon på søndag. Gleder meg som en unge!(som er ganske naturlig, da jeg ikke er så veldig voksen, enda!) Nei, dett er jpeg rett fra minnekortet som kun er nedskalert med Adobe Photoshop Elements. RAW er kanskje enda ett hakk bedre. Synes bildene blir veldig skarpe og klare etter mi mening. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Min nye mini er nå i boks, og dama er passe hissig, da hun må sitte modell hele tiden Skal ut en tur i morgen for å teste det ut til konfirmasjonen på søndag. Får jeg noen blinkskudd holder jeg dere oppdatert Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 Her er dagens test bilder. Tok litt makro bilder i dag, for å teste skarpheten, og resultatet, når jeg først traff med fokus med F/1.8, ble jeg svært imponert. Skal i morgen prøve litt mere på blender mellom 5.6 og 8. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Synes det ser riktig bra ut jeg, Oyjorn! Det går kanskje å prøve med forsatselementer (f.eks Canons 250D) for å fokusere nærmere, hvis en vil bruke objektivet enda mer som makro. Reverseringsadapter synes jeg derimot ikke er så god ide på G-objektiver: En trenger blenderringen for å regulere sikkert. Under greie forhold, ser det ut til at en kan skyte i vei på full åpning rimelig trygt, men det lønner seg nok å teste nedblending og gjøre seg grundig kjent med egenskapene. Ved å justere blenderen mellom ca 2.2 og 4, kan en balansere skarphet, bokeh og fargefeilbrytning. Nedblending utover f/4 gjør en for øvrig mest for dybdeskarphetens skyld - bildekvaliteten generelt blir ikke noe bedre av det. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 30. april 2009 Forfatter Del Skrevet 30. april 2009 Nedblending utover f/4 gjør en for øvrig mest for dybdeskarphetens skyld - bildekvaliteten generelt blir ikke noe bedre av det. Objektivet er skarpest på ƒ/5, 5.6. Har forløpig ikke noen eksempler, men det skal komme Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Nedblending utover f/4 gjør en for øvrig mest for dybdeskarphetens skyld - bildekvaliteten generelt blir ikke noe bedre av det. Objektivet er skarpest på ƒ/5, 5.6. Har forløpig ikke noen eksempler, men det skal komme I photozone.de sin 35/1.8-test er ytelsen på f/4 og f/5.6 praktisk talt identisk. Hvis det er små "feil" på objektivet, vil disse som regel rettes mye opp ved nedblending, slik at betydelig forskjell mellom f/4 og f/5.6 på dette objektivet kan indikere eksemplarvariasjon i forhold til det som photozone.de testa. Dette er neppe noe å ta tungt i dette tilfellet - ytelsen er knallbra uansett. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Nedblending utover f/4 gjør en for øvrig mest for dybdeskarphetens skyld - bildekvaliteten generelt blir ikke noe bedre av det. Objektivet er skarpest på ƒ/5, 5.6. Har forløpig ikke noen eksempler, men det skal komme Er dette noe du selv har funnet ut, eller lest deg til? Både photozone og dpreview sier f/4 Jeg selv opplever ingen forskjell fra 2,8 - 5.6, og synes den er neeesten like skarp på 1.8 til og med Sikkert fordi jeg har 6 MP kamera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå