Gå til innhold

Nikon 35mm ƒ/1.8 - Tilbakemeldinger?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et nytt mål innen objektiv: Nikon 35mm ƒ/1.8

Jeg lurer på om noen har erfaringer med dette objektivet? Hvor er det bra? Hvor svikter det? Svikter det i det hele tatt?

Grunnen for at jeg lurer er at det er relativt nytt fra Nikon, og vil vite om det er noen feil ved det.

Øyjor'n

Endret av Oyjorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et sett med bilder her http://www.flickr.com/photos/guldhav/sets/72157615162209955/

Alle jpeg rett ut av kameraet...

Er meeeeget fornøyd. Det er skarpt og fint allerede fra f/1.8.

Til bare 1695,- er det et røverkjøp!

Har fått en BR2A reverseringsring nå så jeg kan sette det bak-frem på kameraet for å bruke det til Macro men jeg har ikke fått testet det så mye enda :)

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk etter å ha sett en god del eksempelbilder er at det er skarpt og fint allerede fra f/1.8, og at fargene er meget behagelige. Men bokehen kunne definitivt vært bedre. Se bl.a. hva som skjer ytterst på trærne i bakgrunnen her (første og siste bildet). Eller stråene bak varsellykten (bilde 4).

Men alt i alt SVÆRT mye for pengene. Hadde jeg ikke hatt Sigma 30/1.4 allerede hadde jeg bestilt en for lenge siden.

Edit: Det som slår meg er at den sliter med CA i områder som er ute av fokus. Kan dette være en mulig forklaring på den mindre gode bokehen? Jeg kan ikke huske å lest om objektiver som har dette problemet før (altså bare i ufokuserte områder). Sjekk f.eks. dette bildet.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sånn at jeg på død og liv forsvarer innkjøpt utstyr men stråene på varsellampen syns jeg gav en bra nesten hypnotiserende effekt :)

Trærne i bakgrunnen på bilde én var mindre bra... Skulle gjerne sett et eksempel på hvordan et objektiv med bra bokeh takler sånt?

Edit:

Har tatt macrobilde med dette objektivet og en BR2A reverseringsring :)

http://www.flickr.com/photos/guldhav/3365123604/

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
Har fått en BR2A reverseringsring nå så jeg kan sette det bak-frem på kameraet for å bruke det til Macro men jeg har ikke fått testet det så mye enda :)

Har skaffet meg dette objektivet selv. Er rimelig fersk på fotografering, men er veldig fornøyd.

Valgte dette som første objektiv til mitt D90 kamera med kit-objektiv grunnet at jeg har lest mye bra om fastobjektiver samt at det ikke kostet skjorta.

Har siden dag 1 hatt veldig lyst på maco linse, men har ventet fordi jeg har tenkt at maco som første objektiv kan ha ett litt snevert bruksområde, pris og vil vite litt mer med sikkerhet hva jeg vil ha.

Ser at du skriver dett emed reverseringsring for å bruke denne linsa til macro.

Mulighet til å forklare litt hvorden dette fungerer i praksis? Hva trenger jeg (link)?

Vil dette fungere like bra som en dedikert macro linse?

Masse spørsmål, men jeg er fersk på dette...og hvis jeg har mulighet til å gjøre om denne linsa jeg allerede har til macro er det veldig interresant

Lenke til kommentar

Du trenger en sånn som du skrur på der du vanligvis ville skrudd på et filter. så fester du objektivet bak-frem på kameraet.

Du mister autofokus og blenderstyring, må operere hendelen til blenderen manuelt.

Og du må veldig nærme objektet du skal fotografere.

Med andre ord er det litt bedre med et dedikert objektiv men for 140 kroner er det kanskje verdt er forsøk :)

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Du trenger bare en BR-2A som koster rundt 50-lappen på ebay. Problemet med dette objektivet er at du ikke har noen blenderring, så du må justere blenderen ved å flytte på "blender-spaken", se den lille tappen ca kl to på bildet under. Problemet er at denne er fjærbelastet, så du må finne en måte å holde den fast i ønsket posisjon.

post-139154-1237376492_thumb.jpg

I tillegg får du ingen autofokus eller lysmåling. Du må fokusere ved å flytte hele kameraet nærmere eller lenger vekk fra motivet, og lysmålingen må foretaes ved hjelp av histogram på lcd-skjermen.

Edit: Endret til litt mer forståelig norsk.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

^^ Det der ville jeg nesten ikke kalt "verdt et forsøk" engang..

Heller kjøpe seg et eldre macro-objektiv på ebay. Autofokus trenger du ikke, men ingen fokus og lysmåling er jo bare tull.. Det finne jo rimelige nye macroobjektiv også.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Et annet alternativ er jo å bruke mellomringer da. Da kan du få omtrent den samme forstørrelsen, og fortsatt ha lysmåling og autofokus. Men det er litt dyrere. For et sett med Kenko mellomringer må du ut med ca tusenlappen på ebay (eller det dobbelte her hjemme).

Fordelen er jo at du kan bruke det på alle objektivene du har da.

Får man 1:1 macro ved hjelp av mellomringer? Eller varierer det per objektiv?

Lenke til kommentar
Får man 1:1 macro ved hjelp av mellomringer? Eller varierer det per objektiv?

Det varierer med brennvidde og hvilken forstørrelse man oppnår i utgangspunktet.

For å pense tilbake til noe som ligner på det tråden handler om, så får man med 35/1.8 en teoretisk forstørrelse på 1.18:1 ved å bruke en mellomring på 36 mm. Jeg sier teoretisk fordi det det forutsetter at nærgrensen ikke forsvinner inn i objektivet.

Edit: Jeg kan bekrefte at nærgrensen ikke kommer inn i objektivet med 36 mm mellomring, dvs at man kan oppnå litt mer enn 1:1 forstørrelse med dette objektivet.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Etter det jeg har sett, er dette et knallobjektiv, spesiellt mtp prisen.

Det har en noe spesiell Bokeh som man enten liker eller ikke, jeg personlig synes den er fin.

Har fått tatt noen bilder med det selv, da en på jobb har kjøpt seg det. Hadde det ikke vert for at jeg har forelska meg i 70-200 så hadde denne vert på vei hjem :D

Lenke til kommentar

En test: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-...2-nikkor_35_18g

Verdict

The Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G ist able to deliver very sharp pictures wide open already. The bokeh, one of the primary aspects for a fast prime, is well developed and generally pleasing (at least slightly stopped down). There are some drawbacks, though, especially rather high distortions and CAs, both lateral and longitudinal. And allthough it's sonic wave driven, the AF is not really a speed demon.

Nonetheless, given its affordable price, the lens performs on a very high level and is a welcome addition the limited range of lenses that can be used as normal primes on DX cameras.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...