The Stig Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Heisann Jeg prøver for øyeblikket å legge inn Debian på en gammel PC jeg har stående hjemme hos min mor, ergo er det hun som har måttet ta på seg rollen som IT-konsulent. Ergo blir feilsøking og lignende vanskelig, ettersom jeg må veilede henne per tlelefon til hvor hun skal gå i bash. Dessverre fikk vi problemer under installasjonen, auto-konfigurasjonen av DHCP fungerte ikke - ergo fikk vi aldri nettforbindelse. Jeg går utifra feilen ligger en plass i /etc/network/interfaces, men ettersom jeg selv ikke har tilgang til PC-en blir det vanskelig for meg å sjekke dette. Derfor lurte jeg på om det var noen her som kunne orket å gi meg sin konfigurasjonsfil, slik at jeg kan kopiere denne og sende per e-post til "IT-konsulenten" Vi snakker om en helt vanlig PC som står i nettverk med en D-Link DGl4300 som fungerer som DHCP/DNS. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre dynamisk IP, og heller låse den via ruteren - men kan alternativt kjøre statisk. Begge deler fungerer like bra. Takker og bukker på forhånd Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Sjekk 10.6 og nedover: http://www.debian.org/doc/manuals/referenc...gateway.en.html Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 ifconfig -a | grep eth skal liste opp alle nettverkskort. Så er det dhclient <nettverkskort> - f.eks dhclient eth0 da går du forbi /etc/network/interfaces tho, så det vil ikke overleve en restart. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 dhcpcd eth0 Hvis dhcpcd er installert som standard i debian da selvfølgelig. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Er det en mulighet for at det ikke har skjedd i dette tilfellet? Prøvde å legge inn en enkel konfigurasjon, men fikk da feilmeldingen når jeg kjørte /etc/init.d/networking restart: Reconfiguring network interfaces.....SIOCADDRT: No such process Failed to bring up eth0. Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Mine hint: -Debian sin installer har oppdaget mer enn ett nettverkskort (kan også skje at ett firewire kobling kommer opp som alternativ nett). Hun må bare kjøer installeringen om igjen og velge et annet nettkort i listen hun får opp rett før DHCP settes opp. -Hun har PPPOE og trenger derfor autentisering for å komme på nett Jeg har ingen tro på at hun har et nett uten DHCP, dropp den. Endret 19. mars 2009 av Del Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 Vel, om du hadde løst førsteinnlegget hadde du oppdaget at jeg skriver at vi har en ruter som fungerer som DHCP-server, så ja, vi har selvsagt et DHCP-basert nettverk Det stemmer forøvrig at det er to nettverskort i PC-en ja, vi har prøvd begge to, ingen forskjell. Om kabelen var i kort 1, og vi satte eth0 som aktiv kort i konfigurasjonen lyste det - og samme greia med kort 2. Med andre ord har altså Debian klart å finne begge kortene, samt installere de. Dog er det der det stopper. Jeg prøvde forøvrig en konfig-fil som så slik ut uten suksess: pico /etc/network/interfaces Den skal se akkurat sånn her ut: #This file describes the network interfaces available on your system # and how to activate them. For more information, see interfaces(5). # The loopback network interface auto lo iface lo inet loopback # The primary network interface #allow-hotplug eth0 auto eth0 iface eth0 inet static address 10.0.0.50 netmask 255.255.255.0 gateway 10.0.0.0 Edit: Fikk med litt av e-posten også ja ... Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 gateway 10.0.0.0 Er dette en gyldig gateway-adresse? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 Joda, er korrekt den. Er et eget scope, tror standard på d-link er 192.168.0.1. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Tenkte mer på det faktum at den slutter på .0 Tror aldri jeg har sett noen assigne en IP som har sluttet på .0 eller .255, og mener disse er "reservert" (broadcast?). .0 er mest brukt for å angi en IP-range (f.eks 10.0.0.0 - 10.0.0.255, hvor de faktiske adressene som benyttes er 10.0.0.1 - 10.0.0.254) Men jeg er langt fra noen IP-ekspert, bare syntes det så litt pussig ut.. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 Vel, nå skal ikke jeg skryte på meg noen særlige nettverkskunnskaper - men det har så langt ikke kommet opp under modul 2 av Cisco Net Acad. Men det kan godt tenkes ... Det fungerer ihvertfall fint med alle andre maskinene i nettverket. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Liten oppdatering: Endret scope og prøvde Ubuntu-server, den klarte å gjøre et vellykket DHCP-oppslag. Så saken er forsåvidt løst, klarer meg fint med Ubuntu. Dog, jo mindre noen vet hvorfor det fortsatt ikke fungerer i Debian. Endret 20. mars 2009 av The Stig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå