Noorac Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Hei. Jeg har nettopp kjøpt nye twin-tip(K2 disorderly). Da jeg var på xxl sa selgeren at bakmontering av bindinger er det mest vanlige, og at midtmontering av bindinger er utelukkende for parkkjøring. Jeg stod på slalom fra jeg var 6- til ca 10-12 år gammel. Etter dette stod jeg på snowboard i ca 8 år. De siste årene har jeg ikke stått på noe som helst. Siden det gamle snowboardet har slått sprekker mellom kjernen, stålkanten og grunnflaten har jeg bestemt meg for å kjøpe nytt alpinutstyr. Og tenkte det kunne være moro å prøve twintips. Da jeg stod på snowboard gikk det en del bakkekjøring, og noen luftige svev når jeg hadde muligheten, og det er det twintipsene skal bli brukt til også. Noen big jumps, men samtidig cruise i bakken med mine noe mer saktegående snowboardvenner. Så, da jeg var i butikken sa jeg ok til bakmonterte bindinger, og nå sitter jeg igjen med noen spørsmål: 1. Er det mulig å bytte til midtmonterte bindinger etter at de allerede er bakmonterte? 2. Kan jeg grinde/slide(rett uttrykk i twintip verden?) med bakmonterte bindinger? 3. Ville jeg slitt med midtmonterte bindinger hvis jeg skulle cruise i bakken? 4. Sist men ikke minst, har jeg gjort det riktige valget med tanke på min kjøring(cruise i bakken, litt hopping, litt grinding)? Sier gjerne ja takk til litt nybegynnertips når det kommer til twintips også. Gode sider med beskrivning av triks eller liknende:) Skal til fjells om 2 dager, og håper jeg kan ha litt teoretisk i baklomma når jeg begynner:) Edit: Jeg har sett litt rundt på internett og funnet ut at denne skien, disorderly, burde kun midtmonteres. Dette for å opprettholde den gode muligheten til å kjøre switch. Jeg kan si med en gang at det å kjøre switch ikke kommer til å være helt min greie. Så her kommer enda et spørsmål; er det switchinga som er hovedsaken for at folk midtmonterer? Endret 17. mars 2009 av Noorac Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 1. Er det mulig å bytte til midtmonterte bindinger etter at de allerede er bakmonterte? Ja. Dette kan du gå til en sportsforetning å gjøre...eller gjøre det selv, hvis du har bindingslim, mal (så du vet hvor du borrer), drill og bor. 2. Kan jeg grinde/slide(rett uttrykk i twintip verden?tongue.gif) med bakmonterte bindinger? Ja det kan du. Jeg vil anta at det ikke vil ha så mye å si for deg. 3. Ville jeg slitt med midtmonterte bindinger hvis jeg skulle cruise i bakken? Cruising og carving vil gå bra, men selvfølgelig er det best med bakmonterte bindinger..det synes ihvertfall jeg. 4. Sist men ikke minst, har jeg gjort det riktige valget med tanke på min kjøring(cruise i bakken, litt hopping, litt grinding)? Det vil jeg si. All round med bakmonterte fungerer greit, men den dagen du føler for å bare kjøre park vil jeg si midtmonterte er virkelig veien å gå. Husk å slipe ned stålkanten før du begynner, ellers så kan stålkanten knekke og/eller hooke deg i railen (au). Lenke til kommentar
Noorac Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Husk å slipe ned stålkanten før du begynner, ellers så kan stålkanten knekke og/eller hooke deg i railen (au). Hehe, takk, den der tror jeg kan være en livredder;-) Skal i bakken i morgen, og glad jeg fikk vite det der før jeg begynte. Tror jeg venter med nedslipingen av kantene til jeg har stått et par ganger. Men da hopper jeg over railsene, praktisk talt, i hvert fall denne sesongen. Takk for alle svarene, da slipper jeg å bekymre meg for at jeg har gjort et dårlig valg. Mottok skiene i dag, og det så ikke ut som de var så veldig bakmonterte uansett. Kanskje 5-10 cm over midten. Jeg så for meg at de skulle være markant bakmonterte. Men ved første øyekast så de midtmonterte i mine øyne, noe de sikkert ikke hadde gjort i dine/deres øyne. Vel vel, takk igjen, jeg gleder meg til å stå i bakken i helgen, det blir nok en ny og morsom opplevelse. Lenke til kommentar
ENKveim Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Selve kjøregleden blir mye større hvis du ikke har midtmonterte bindinger mener jeg. Når du finner ut skal satse på park burde du tenke på midtmonterte bindinger. Jeg railer med mine ski som er nokså bakmonterte og det er uten problemer. Problemene med ikke midtmonterte bindinger vill ikke komme på rails før du begyner med S eller U rails (altså rails med kraftige svinger). Hvis du midtmonterer bindingene vil følesen i f.eks. pudder bli helt anderledes og mindre kontrolert når du cruiser og off-pist. Altså jeg tror du gjorde det rette med å ikke ha midtmonterte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå