Gå til innhold

Hente spesifikke data fra en mysql database

Anbefalte innlegg

Jeg har en mysql database med oversikt og kontaktinfo over en rekke leverandører. Nå ønsker jeg å gjøre det mulig for folk som besøker en nettside å få oversikt over leverandører etter fylke og ev. også kommune.

Dvs. at jeg som gjest skal kunne besøke nettsiden og velge mitt eget fylke/kommune og så få en oversikt over leverandører akkurat på mitt hjemsted.

Er det noen som vet om noen tutorials/programmer/php-scripts/gratis eksempeldatabaser som kan hjelpe meg å få til dette?

Er som folk antakelig forstår av innlegget selvlært men med store huller i mysql og php. Syrlige bemerkninger om at jeg bør betale nærmeste programmerer eller søke på samordna opptak oversees - jeg vil knote og forhåpentligvis lære selv, også om det tar 10x tiden og blir dobbelt så dyrt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en mysql database med oversikt og kontaktinfo over en rekke leverandører. Nå ønsker jeg å gjøre det mulig for folk som besøker en nettside å få oversikt over leverandører etter fylke og ev. også kommune.

Dvs. at jeg som gjest skal kunne besøke nettsiden og velge mitt eget fylke/kommune og så få en oversikt over leverandører akkurat på mitt hjemsted.

Gruppere dem pr. fylke du tenker på?

Er det noen som vet om noen tutorials/programmer/php-scripts/gratis eksempeldatabaser som kan hjelpe meg å få til dette?

Er som folk antakelig forstår av innlegget selvlært men med store huller i mysql og php. Syrlige bemerkninger om at jeg bør betale nærmeste programmerer eller søke på samordna opptak oversees - jeg vil knote og forhåpentligvis lære selv, også om det tar 10x tiden og blir dobbelt så dyrt :)

Høres litt ut som om du kanskje bør handle en bok. Finnes fryktelig mye rare bøker om SQL, men gjerne greit å ha en som du blir litt kjent med, vant til å slå opp i osv.

Vil også anbefale deg å vurdere å bytte til PostgreSQL. Det virker å være flere her som kan hjelpe, dokumentasjonen er *vesentlig* bedre og mer behagelig å forholde seg til, og klienten er mer brukervenlig og intuitiv på mange områder.

Lenke til kommentar

Ja, gruppere etter fylke. Dette får jeg til - men jeg vil gjerne gjøre det på en slik måte at kun leverandører i det valgte fylket dukker opp i resultatet. Slik jeg får det til nå, havner alle postene bare alfabetisk etter fylkesnavn. Det kan godt tenkes jeg bare må lese mer og spørre mindre - det er kanskje ikke noe enkelt svar på dette.

Optimalt sett skulle jeg ønsket meg en søkeløsning hvor den som søkte først velger fylke og deretter også har mulighet til å velge kommune innen valgt fylke. Her har jeg fullstendig vann over hodet...

Oki - burde sett det med boktipset. Men jeg kan antakelig ha godt av å skaffe meg opptil flere bøker om temaet. Noen spesielle du kan anbefale?

postgresql ser veldig bra ut for et utrenet øye. For nå er jeg nok allikevel "stuck" med løsningen mysql pga domeneshop som webhost, med mindre dette kan omgås?

Endret av oleff
Lenke til kommentar

Ikke seint i det hele tatt - dette kommer til å ta et par år antakelig :p

Vel, har kommet litt videre: Jeg har funnet en lenke som fungerte et godt stykke på veien til mitt formål.

Her fikk jeg nemlig php som lar meg legge inn databaseopplysninger via nettleseren, og få de skrevet tilbake i listeform. Jeg har tilpasset denne til mine formål, og er nokså fornøyd med det så langt.

Nå arbeider jeg med hvordan jeg får koblet leverandører opp mot fylker og skrevet ut resultater basert på dette. Det går framover!

Takk for boktipset - skal rett og slett kjøpe meg den!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...