Gå til innhold

46-52" - 15-20k - en del spilling

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha en bra TV med ok lyd og lett å kople til pc.

Ønsker noen tips for å ha et sted å starte.

Har foreløpig havnet på en Samsung 46" LCD TV- LE46A796 LED Full HD Her til kr. 19.000,-

Har lest litt rundt i diverse forum og ser at denne får skryt, men er vanskelig å stille inn riktig.

Er dette en TOPP TV som forsvarer prisen? Noen andre gode alternativer?

Takk

Endret av jarikarl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Philipsen er en god TV, men den er ikke på samme nivå som Samsungen. A796 er muligens beste 46" på markedet. Jeg vil absolutt si den forsvarer prisen. Ser du på LED-TVer fra andre produsenter (Philips, Sony, Sharp) vil du bli overrasket over hvor billig den faktisk er.

TVen kommer greit innstilt, og har gode justeringsmuligheter i menyen. Det er derimot vanskelig å få en nøyaktig Rec.709 innstilling på den med D65 gråtoneskala. Dette er uansett innstillinger som krever relativt dyrt måleutstyr, og ligger langt over hodet på folk flest. I forhold til andre TVer, er den ikke spesielt vanskelig å stille inn.

AVshop selger A786 til 16.000. Merk at dette ikke er en nordisk modell.

http://avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10505570

Lenke til kommentar

Takker

Stemmer det at den Nordiske modellen har en 1. stk pixelgaranti, mens denne mangler det? Merker man 1 pixel som er ødelagt?

Er det andre forskjeller?

Tror du jeg, en 45 år gammel mann uten flatskjermerfaring hadde merket forskjell på Samsungen og Philipsen?

Lenke til kommentar

Jeg sjekket 7 serien til Samsung i dag og det er lekre bilder den tryller frem.

Philips LED tv har jeg ikke fått tittet på enda dessverre, men jeg kan ikke se for meg andre problemer enn eventuelt litt dårlig innsynsvinkel på Philipsen.

En ting som taler for Philips er deres unike Ambilight system som virkelig løfter opplevelsen. Det er rett og slett en kul greie!

Lenke til kommentar

Noen som gidder å hjelpe enda litt til?

Begynner å bli begeistret for den Philipsen. Kan jeg forvente store forskjeller på de to nevnte tvene hvis jeg kopler til pcen og spiller litt CallOf Duty, noe rally el. Vet ikke hvilke data som er viktige.

Lenke til kommentar

Philipsen det snakkes om her har hverken ambilight eller LED. For å sette ting litt i perspektiv koster Philips sin 42" LED (42pfl9803h) 23.000,- hos expert. Når du får en vel så god TV fra Samsung for 16.000-19.000, som i tillegg er 4" større sier det litt. Det er ikke fordi Samsung har tatt snarveier i produksjonen, de har rett og slett størst erfaring med LED-TVer, og har fått effektivisere produksjonen ved å ha hatt dette på markedet ett år lengre.

Ambilight er det mange blannede meninger om. Personlig synes jeg ikke noe om det, så heldigvis finnes det mulighet for å deaktivere det. Jeg vil anbefale å få sett systemet i bruk før en vurderer å legge penger i det. For å konplettere synsinga må jeg si Samsungen ser mye bedre ut designmessig. Philips 7403 har en noe merkelig gjennomsiktig plastkant rundt TVen.

Philips 47PFL7403 er en mainstream modell fra Philips, og er ikke en gang en konkurrent til Samsungs 7-serie som sniker seg inn i high-end. Faktisk regnes også Samsungs 6-serie for å være en bedre TV, om du vil ha noe rimeligere. 6-serien ble faktisk årets LCD-TV i bladet Lyd & Bilde, men denne har altså ikke LED.

Nå virker jeg sikkert veldig negativ til Philipsen, så for å rette litt opp må jeg si at det er en svært bra TV. Etter min mening når den desverre ikke helt opp i den sterke konkurransen. Hos konkurrenter får du gjerne 100 Hz i denne klassen.

Jeg vet ikke hvor mye du har satt deg inn i Samsungs 7-serie, men heller ikke denne er perfekt. Den har riktignok en bildekvalitet som løfter seg markant fra vanlige CCFL baserte skjermer, men den har noe dårigere innsynsvinkel, noe dårligere lysstyrke, og litt input-lag ved LEDs aktivert. Sistnevnte kan ha litt for seg ved spilling, men til vanlig bruk merker du ikke noe til dette. Problemet er heller ikke verre enn å deaktivere LEDs i game mode, hvor kanskje ikke max kvalitet er skrikende nødvendig. Med LEDs deaktivert blir TVen uansett ikke noe dårligere enn vanlige LCD.

Min anbefaling er altså å gå for Samsung 7-serie. Det er for tiden rimeligste vei inn i high-end!

Lenke til kommentar

HDTVtest sier "30-70ms, depending on configuration". Det er verdt å merke seg at dette er en tidlig revisjon av TVen, og at nyere firmvare har kommet etter dette. Samsung har hatt et stort fokus på å redusere input-lag på modellene sine. Hva den reelle input-lagen ligger på i dag vet jeg ikke, men det er nok ikke dårligere enn di målte tallene fra HDTVtest.

Lenke til kommentar
Nå virker jeg sikkert veldig negativ til Philipsen, så for å rette litt opp må jeg si at det er en svært bra TV. Etter min mening når den desverre ikke helt opp i den sterke konkurransen. Hos konkurrenter får du gjerne 100 Hz i denne klassen.

Vil nevne at denne Philipsen støtter 100 Hz...

Lenke til kommentar

Philips 7403 er jo ikke akkurat en dårlig tv det heller, den gjør det svært så godt i denne testen mot flere skjermer blant annet Samsung 856/866 (nordisk model).

Philips 7403 får konklusjon best bilde og bra lyd og bør være et alternativ spesielt da den koster "bare 12,000,-" i 47 tommer og har falt mye i pris.

Er vel liten tvil om at kjære chrlod har et hjertet for Samsung da han fremmer den eldre A656 før Philips 7403 men som skrevet slår den bedre modeller fra Samsung i denne testen fra Lyd og Bilde og de er seriøse..

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=792...amp;testid=4401

Kommer man til valg mellom Philips 7403 og Samsung 7 serie så får man ta vurdering om man vil kjøpe LED teknologi så tidlig som nå og spesielt hvis den fungerer så dårlig at man må deaktivere den for å spille et spill eller så på en fotballkamp samt det er også 4000,- i forskjell på pris.

Nei jeg ville gått for 47Philips 7403 og hatt den i noen år og heller kjøpt meg en skjerm med god LED teknologi eller vilken annen teknologi som er best litt mer frem i tid..

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

jada-jada her flere gode poenger her om LED teknologien. Det er stor konkuranse mellom tv produsenter om å få ut nye teknologi så fort som mulig.

I så måte blir vi som kunder testkaniner for det som ikke funker. Dette blir da oppgradert å fikset på neste modell. LED er nok ikke et fullverdig system før om 2 - 3 år, men når du sitter rett mot skjermen og det er film som står i høysetet så er det bare til å glise over.

Philips har begynt å lage veldig bra tv-er og de er blant de bedre på det vi ser mest av, nemlig SD eller vanlige standard signaler som tv og dvd. Den er et udiskutabelt godt kjøp!

Det eneste som trekker litt tilbake for Philips er det litt svake sortnivået. Sånn sett vil du i alle tilfeller få større dybdefølelse av Samsungs 7 serie. Personlig hadde jeg vært litt skeptisk til Samsungen, men trolig hadde jeg valgt den allikevel. LED er et spennende system og det kan skrues av i situasjoner når det blir krøll... Noe sunnhetstegn er det ikke, men da har man valget og løsningen.

En tv som ikke har blitt nevnt som også er meget bra er Samsungs 8 serie. Den har ikke LED, men et formidabelt sortnivå.

Lenke til kommentar

Setter veldig pris på innspillene her. Bra med to "kanoner" med forskjellige meninger :)

Merker jeg vingler litt igjen nå. Det er tross alt 7k forskjell fra Philipsen til den Nordiske Samsungen (4k til den andre Samsungen).

Lenke til kommentar
Setter veldig pris på innspillene her. Bra med to "kanoner" med forskjellige meninger :)

Merker jeg vingler litt igjen nå. Det er tross alt 7k forskjell fra Philipsen til den Nordiske Samsungen (4k til den andre Samsungen).

Ja, du må selvfølgelig ta med pris her, siden det ikke er den store forskjellen i kvalitet og ettersom det fortsatt diskuteres her :p, ville jeg gått for philipsen. My two cents...

Lenke til kommentar

Det er rett og slett jævelig vanskelig. Har i alle år gått inn i en butikk og funnet meg et TV eller et stereoanlegg. Trodde jeg relativt lett skulle zoome meg inn på riktig produkt, og komme meg videre til spillkonsoll, laptopp og noen høytalere. Men den gang ei :innocent: Jeg har mye å gjøre fremover gitt.

Det aller verste er vel at det var en luring som fikk meg til å ta en titt på 8 serien. Nå sliter jeg her :cry: Og koser meg :D

Tusen takk for alle innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...