Rescue me Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Da jeg kun har en SATA kontakt ledig på hovedkortet mitt og trenger flere har jeg tenkt litt på å kjøpe en SATA/RAID kontroller. Vet ikke så mye om kontrollere så der trenger jeg nok litt veiledning. Må i hvert fall støtte de vanligste RAID oppsettene (0, 1, 5 og 10), gjerne to RAID på en gang om mulig. Må også ha minst 4 SATA kontakter, gjerne flere. Bør vel være PCI Express basert da jeg kan tenke meg å bruke den videre på min neste maskin (finnes det noe bra til PCI Express x1?), men hvis det er vanskelig så går vel PCI også bra. Angående budsjett så aner jeg ikke, da jeg ikke vet hva som er bra, så billig så mulig egentlig. Noen som passer meg bra? Endret 17. mars 2009 av Kun10kr Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Som et (forholdsvis)billig og greit alternativ har du HighPoint RocketRaid 3510 eller 3520. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Såpass, var ikke akkurat billig. Hvor mange SATA kontakter har denne (tenker på 3510)? Er det 4 (står 4 kanaler i prisguide)? Hvor god vil du klassifisere disse som? Tenker mot andre dyrere kontrollere. Endret 17. mars 2009 av Kun10kr Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Skal du kjøre flere RAID 5 array? Da må du nok smøre på med cash og kjøpe en skikkelig hardware RAID kontroller. Grunnen er at rebuild tiden er ett helvete med flere array og at disse skal under skriving ha kraft til å beregne paritet. Med en hardware RAID kontroller så skjer dette i kontrolleren og resten av systemet slipper å gå i sirup om du bruker det til noe annet også. RocketRaid kontrolleren er vell hva man kan kalle "Inngangsbilletten" til hardware RAID. Alternativt så kan du prøve den eldre Ebay kontrolleren PERC 5i som du finner på Ebay, dog må du nok beregne rundt 200 kroner ekstra i kjøling siden den orginale kjølingen ikke holder for vanlige maskiner og åpne kabinett. Lenke til kommentar
GrH Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Skal du kjøre flere RAID 5 array? Da må du nok smøre på med cash og kjøpe en skikkelig hardware RAID kontroller.Grunnen er at rebuild tiden er ett helvete med flere array og at disse skal under skriving ha kraft til å beregne paritet. Med en hardware RAID kontroller så skjer dette i kontrolleren og resten av systemet slipper å gå i sirup om du bruker det til noe annet også. RocketRaid kontrolleren er vell hva man kan kalle "Inngangsbilletten" til hardware RAID. Alternativt så kan du prøve den eldre Ebay kontrolleren PERC 5i som du finner på Ebay, dog må du nok beregne rundt 200 kroner ekstra i kjøling siden den orginale kjølingen ikke holder for vanlige maskiner og åpne kabinett. Hvordan er PERC 5i på ytelse iforhold til RocketRaid 3510/3520 ? (Raid 5 ?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå