Gå til innhold

Beste 60+ GB SSD til under 4000 kroner.


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en SSD disk nå når lønninga kommer :) . Trenger minst 60 GB og budsjettet er på 4000 kroner, hva er det beste man får tak i til den prisen? Hva er forskjellen på SLC og MLC? Viktig at det er 2,5" da den skal arves av en bærbar når jeg kommer til å oppgradere til noe råere (IO drive eller lignende). SSD'en skal brukes til OS og programmer.

 

Spesifikkasjoner på PC:

 

 

PC - Stasjonær

 

Operativsystem:

Windows Vista Home Premium 64-bit.

 

Kabinett:

Antec Performance One P182

 

Hovedkort:

Asus Rampage Formula

 

Prosessor:

Intel Core 2 Quad Q9550 2833 MHz

 

Skjermkort:

Club3D HD4870 OC 512 MB

 

Minne:

2x OCZ DDR2-1000 MHz ReaperX 2 GB

 

Strømforsyning:

Thermaltake Toughpower 750W

 

Prosessorkjøler:

Thermalright ULTRA120 Extreme

 

Harddisk:

4x Samsung Spinpoint F1 1 TB (to stk i RAID1).

 

DVD-brenner:

Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S

 

Skjerm:

BenQ G2400W

 

Tastatur:

Logitech G15 v2

 

Mus:

Logitech MX518 Batman Edition

 

 

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OCZ Vertex vil fungere fint, 60GB til ca 2200kr. (MLC)

Du KAN også kjøpe en Mtron Mobi 3525 64GB til ca 3300kr. (SLC)

Vertex yter bedre, og vil sansynligvis holde lenge nok i massevis for ditt bruk.

Mtron Mobi er av (veldig) høy kvalitet fra forgie generasjon SSDer, og yter noe dårligere (men har ikke problemer med stuttering). Med Mobi trenger du ikke å bekymre deg for om den blir slitt ut, da du kan skrive til den med maks hastighet sammenhengende i 5-10 år uten at den blir slitt ut.

 

Jeg vil anbefale deg å gå for vertex, men tenkte du burde være klar over alternativet.

Andre SSD som oppfyller kravene vil jo være OCZ Apex, og G.skill Titan, men disse vil være lite passende, siden de blir varme og vil bli ubehagelige når du skal ha de i laptoppen din.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :) . Har funnet ut forskjell på SLC og MLC nå så det trengs ikke å forklares.

 

Hvordan er det med stuttering på disse OCZ diskene? Lurer også på om det er andre feil med disse, hørt det var mye feil med OCZ sine første SSD'er.

 

Hvis jeg går for Vertex blir det nok en 120 GB versjon siden jeg da har mulighet til å innstalere nyere spill.

 

Hvis det skulle ha noe å si:

 

Spesifikkasjoner på PC:

 

 

PC - Stasjonær

 

Operativsystem:

Windows Vista Home Premium 64-bit.

 

Kabinett:

Antec Performance One P182

 

Hovedkort:

Asus Rampage Formula

 

Prosessor:

Intel Core 2 Quad Q9550 2833 MHz

 

Skjermkort:

Club3D HD4870 OC 512 MB

 

Minne:

2x OCZ DDR2-1000 MHz ReaperX 2 GB

 

Strømforsyning:

Thermaltake Toughpower 750W

 

Prosessorkjøler:

Thermalright ULTRA120 Extreme

 

Harddisk:

4x Samsung Spinpoint F1 1 TB (to stk i RAID1).

 

DVD-brenner:

Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S

 

Skjerm:

BenQ G2400W

 

Tastatur:

Logitech G15 v2

 

Mus:

Logitech MX518 Batman Edition

 

 

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Det er kjekt å vite hva du har tenkt å putte SSDen i, hva du planlegger å putte på den, og hva du gir høyest prioritet.

Slik jeg oppfatter det vil du ha OS, programmer, og kanskje spill på SSD. Og du gir OS og programmer høy prioritet, men vil gjærne også ha raskere oppstart og loading i spill.

Hvis Asus Rampage kortet ditt har Intel ICH10R, så vil det fungere helt topp (forutsatt forholdsvis nye drivere).

 

OCZ Vertex har ingen problemer med stuttering, og bruker en helt annen kontroller enn de eldre OCZ SSDene. De kan alså ikke sees på som samme type, men helt forskjellige produkter.

Forskjellen mellom Mtron Mobi og Pro er så liten for folk flest i forhold til prisforskjellen, at jeg som standard anbefaler Mobi. Dersom man trenger mer ytelse i samme kvalitet så anbefaler jeg Intel x25-E over Mtron Pro, siden x25-E er en generasjoner nyere og yter mye bedre.

 

Hvis du kan klare deg med 32GB til OS og mest nødvendige programmer, så kan du få en del høyere ytelse (og med "enterprise" server kvalitet) med Intel x25-E (ca 3600-3800kr).

 

Hvis du ønsker nokk plass til spill også, eller ikke får plass til windows og alle programmer på 30GB, så gå for vertex 120GB ja. Den vil yte bra nokk til å gi deg et smil det neste halve året, selv om det finnes bedre og dyrere muligheter der ute. Du kan jo alltids investere i en ny og bedre senere når prisene har falt og ytelsen økt.

 

I forhold til pris og ytelse, så er Vertex og x25-E de beste kjøpene i hver sin klasse. Vertex bringer klart best "value".

Lenke til kommentar

Lest litt nå og set at E verjonen er mye raskere å skrive enn M versjonen, men at de ellers er ganske lik. Ser også at E versjonen ikke er like å rask å skrive hvis det har vært lagret filer der tidligere (tiden vil visst dobblest).

 

Kommer nok ikke til å formatere harddisken så ofte og da faller vel litt av poenget bort? Hvor mye har skrivehastigheten egentlig å si generelt i Windows? Trodde egentlig lesehastigheten var aller viktigst.

Lenke til kommentar
Lest litt nå og set at E verjonen er mye raskere å skrive enn M versjonen, men at de ellers er ganske lik. Ser også at E versjonen ikke er like å rask å skrive hvis det har vært lagret filer der tidligere (tiden vil visst dobblest).

 

Kommer nok ikke til å formatere harddisken så ofte og da faller vel litt av poenget bort? Hvor mye har skrivehastigheten egentlig å si generelt i Windows? Trodde egentlig lesehastigheten var aller viktigst.

Hvis den testen du refererer til er bit-tech.net, så kan du bare se bort fra den. De som utførte den testen gjorde en del feil, opplyste ikke hvilken kontroller som ble brukt, og viser generelt at de ikke kan noe særlig om SSD.

Trust me: x25-M = mainstream (billigere), x25-E = extreme (server-grade). Tomshardware har noen fine tester av begge enhetene, og de har en test der de sammenligner x25-E med andre SSDer og 15k rpm SAS disker. Hvis du er interresert (og ikke klarer å finne disse selv :p) så kan jeg legge ut linker for deg.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :) .

 

Lest testen på Tomshardware nå og det var veldig imponerende resultater, men det kom flere ganger fram i testen at denne SSD'en var beregnet på server markedet. Trenger man slik ekstrem skriveytelse i hverdagen? SSD'en skal egentlig bare brukes til OS (Vista som jeg sikkert blir å strippe en del), Adobe programmene, Vegas 8.0, Office + alle småprogrammer. Hva er egentlig I/O? Hjelper den ekstra I/O ytelsen på E versjonen mye i forhold til M versjonen?

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

I/O er forespørsler maskinen sender til lagringsenheten. Disse kommer i 512byte*n, opp til noen MB. Normalt oppgir man IOPS, alså antall I/O Operasjoner Per Sekund, som er antall forespørsler ved en bestemt pakkestørrelse enhenten klarer å besvare på et sekund. IOPS blir benevnt med pakkestørrelse, om det er les eller skriv, og om det er sekvensielt (om pakkene ligger ved siden av hverandre) eller tilfeldig (alså tilfeldig plassert på lagringsenheten).

Det man pleier å være mest interresert i er 4KB pakker (siden dette er det minste filsystemet skriver. AKA cluster size), og random IOPS @ 4KB pleier å være en stor flaskehals i maskinen.

Dersom du lurer på hvordan en enhet vil oppføre seg i din maskin, så kan du se på PCmark vantage, og TomsHardware sine IOmeter-tester med "Workstation" spesifikasjoner. På PCmark vantage anbefaler jeg å legge vekt på Vista startup, application loading, og evt. Gaming. Diverse mediaprogrammer vil ikke være relevant for bruk som OS-disk, og ytelsen i disse der lagringsmedie kan være en flaskehals vil bli gjenspeilet i de tre punktene jeg har nevnt rett over.

 

x25-M har mye lavere skriveytelse enn x25-E, og x25-M kan få degradert ytelse dersom den blir utsatt for hard belastning (og i noen tilfeller bare ved bruk i lengre tid), dette skjer ikke med x25-E. La oss si det er mer enn èn grunn til at x25-E er dyrere enn M, og det er ikke kun på grunn av garantien for bruk i servere.

 

Anbefalingen gjelder fortsatt: Vertex 60/120GB hvis du vil ha noe som yter veldig bra, x25-E hvis du vil ha noe som yter ekstremt. Veldig bra = 5-15x harddisker, ekstremt bra = 10-50x harddisker.

Du får mest opplevd ytelse for pengene med Vertex for ditt bruk, og da kan du bruke de sparte pengene på neste SSD om 6-12mnd igjen i stedet.

Lenke til kommentar

Intel x25-E kommer i 64GB også, men den koster ca 7000kr...

 

EDIT!!!!!!!!!

CS4 går helt fint på flashbasert lagring, MEN IKKE PÅ MINNEPENNER!

Dette ble oppklart i SSD-tråden for ca en månde siden.

SSD brukt som intern harddisk går helt fint.

 

EDIT2: håper du så edit 1...

Jeg betalte selv 10.000kr for mine 2 Mtron som er 64GB til sammen, (58GB brukbar plass). Det er/var verdt hver eneste krone.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Intel x25-E kommer i 64GB også, men den koster ca 7000kr...

Vet, prisen er problemet. Egentlig har jeg råd, men vet ikke om jeg gidder å ta meg råd til det :p .

 

Intel x25-E kommer i 64GB også, men den koster ca 7000kr...

 

EDIT!!!!!!!!!

CS4 går helt fint på flashbasert lagring, MEN IKKE PÅ MINNEPENNER!

Dette ble oppklart i SSD-tråden for ca en månde siden.

SSD brukt som intern harddisk går helt fint.

Takk for oppklaringen :) .

Lenke til kommentar
Jeg betalte selv 10.000kr for mine 2 Mtron som er 64GB til sammen, (58GB brukbar plass). Det er/var verdt hver eneste krone.

 

Du får selv se om du flesker til nå, eller går for noe som er "bra nokk" og kjøper noe dyrere/bedre senere.

Joda, men er en del penger sånn når man tenker over det. Får mye for de ekstra 3000 kronene, men samtidig er det bare penger.

Lenke til kommentar

Nøyaktig hva jeg tenkte, og siden PC er min dyreste hobby (den eneste som egentlig koster noe særlig), så tenkte jeg "når jeg først betaler ca 20.000 for en PC, hvorfor ikke slenge på 10 til og få et monster" :p og "penger er bare penger, hva er vitsen med å ha mye av det hvis jeg ikke bruker det på det jeg liker å drive med?". Jeg sier ikke hva du skal gjøre, og du får se an budsjettet i forhold til hva du trenger/ønsker ;) (vertex yter fortsatt veldig bra, og vil gi deg et smil i lang tid den også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...