Gå til innhold

Ny prosessor, hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei. Har hovedkortet asus p5lp-le. Nå bruker jeg en Intel® Core™2 Duo prosessor E4500, 2.2GHz, 2MB L2, 800MHz FSB. Det jeg da lurer på er at jeg nå skal oppgradere pcen min og lurer på om dere har noen tips til hvilke prosessor jeg burde velge. Er ganske ny på dette så håper på noen gode råd.

På forhånd takk. :D

Harald.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Intel core 2 duo E8400 er et godt alternativ... er den for dyr, har du 8300 og 8200. Har også 8500 og 8600 som er noe dyrere og samt bedre..

Er ikke helt sikker på om hovedkortet ditt støtter 45nm teknologi, det kan kansje noen andre svare på?

Kjøpte nytt hovedkort nå, asus maximus II med intel core 2 duo e8500.. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Er det ikke smart å kjøpe AMD for tiden? Mener de gir masse krutt for penga. Hvordan stiller en 4 kjerne AMD mot f.eks E84/8500? Bare lurer jeg altså.

Mener også ha sett at hovedkort til AMD samt RAM blir billigere enn på et Intel system og det yter bedre?

Lenke til kommentar
Er det ikke smart å kjøpe AMD for tiden? Mener de gir masse krutt for penga. Hvordan stiller en 4 kjerne AMD mot f.eks E84/8500? Bare lurer jeg altså.

Mener også ha sett at hovedkort til AMD samt RAM blir billigere enn på et Intel system og det yter bedre?

Ja AMD kommer vell nå med en ny toppmodell: 955, 3,3 GHz og 45nm til AM3 sokkelen. Den er ikke kommet i butikker enda, men jammen lurer jeg på om hvordan den er i forhold til i7 prosessorne. Samt har den vell 6MB cache, L1, L2, husker ikke..

Lenke til kommentar

AMD Phenom II yter bra, men ikke bedre enn Intel, PHII yter litt dårligere enn Intel 45nm Quads ved samme frekvens, PhenomII overklokker generelt bra, men veldig variabelt, Intel 45nm prosessorer overklokker minst like bra og er jevnere.

Du får også større utvalg i meget br hovedkort til Intel, men det finnes flere gode til AMD også etterhvert, men matcher f.eks Asus og Gigabyte P45 kort gjør de ikke enda.

Intel 45nm bruker også en go del mindre strøm.

Men uansett er begge et bra valg.

Edit:E8400/E8500 vil yte bedre ved samme frekvens i programmer som ikke utnytter 4 kjerner (og det er mange... de fleste spill blant annet)

E8400/E8500 har også betydelig bedre overklokkingspotensiale - vanligvis 4ghz+

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

AMD Phenom II yter bra, men ikke bedre enn Intel, PHII yter litt dårligere enn Intel 45nm Quads ved samme frekvens, PhenomII overklokker generelt bra, men veldig variabelt, Intel 45nm prosessorer overklokker minst like bra og er jevnere.

Du får også større utvalg i meget br hovedkort til Intel, men det finnes flere gode til AMD også etterhvert, men matcher f.eks Asus og Gigabyte P45 kort gjør de ikke enda.

Intel 45nm bruker også en go del mindre strøm.

Men uansett er begge et bra valg.

Edit:E8400/E8500 vil yte bedre ved samme frekvens i programmer som ikke utnytter 4 kjerner (og det er mange... de fleste spill blant annet)

E8400/E8500 har også betydelig bedre overklokkingspotensiale - vanligvis 4ghz+

Her er det mye som ikke stemmer helt..

1. Phenom 2 yter meget godt, og i en pris\ytelse ratio bedre enn i7. (om du må gjøre en full upgrade for å bruke i7, dvs ny RAM, HK og CPU) I forhold til eldre intel CPU så det ikke så store forskjeller heller. Om du har fulgt litt med i det siste så burde du vite at 45nm AMD har et ekstremt godt overklokkingspotensiale også, minst like bra som intel sine modeller i samme sjanger. Hovedkort finnes det nok kvalitet av, f. eks 790GX\X\FX serien med den nye SB750. Har MSI sin 790GX og er dønn fornøyd.

n summary, the AMD Phenom II X4 940 BE processor receives my highest recommendation and approval. Take into account the very affordable pricing and 'Black Edition' overclocking headroom, and it becomes easy to see why the HDZ940XCGIBOX kit earns our Golden Tachometer Award. You've probably also caught onto my repetitive reminder of how the Phenom II processors have proven themselves to perform very closely to the much more expensive Core i7-920 in real-world computing tasks, and that the added expense seems a waste.

2. Strøm. De fleste vet at er det noe AMD har som fortsatt et "ess", så er det strømforbruk. Se nå bare her du:

http://www.trustedreviews.com/cpu-memory/r...om-II-X4-940/p8

Of all the tests we've performed here this is the one that really tells the story of Phenom II. Along with decent performance gains (mainly due to AMD finally being able to get its CPUs running at higher clock speeds) there is a significant drop in power usage. So significant that the 940 is the lowest power CPU on test. Even accounting for the fact you get more performance for the power outlay of Intel's processors, the difference is still marked enough to be worthy of high praise.

Eller noen annen review om du vil, de er samstemte.

Til du som skal kjøpe CPU: Sjekk heller noen reviews på forskjellige CPUer. Da vil du få ganske objektive inntrykk på hvordan de forskjellige CPUene yter. Lykke til.

Lenke til kommentar
Her er det mye som ikke stemmer helt..

1. Phenom 2 yter meget godt, og i en pris\ytelse ratio bedre enn i7. (om du må gjøre en full upgrade for å bruke i7, dvs ny RAM, HK og CPU) I forhold til eldre intel CPU så det ikke så store forskjeller heller. Om du har fulgt litt med i det siste så burde du vite at 45nm AMD har et ekstremt godt overklokkingspotensiale også, minst like bra som intel sine modeller i samme sjanger. Hovedkort finnes det nok kvalitet av, f. eks 790GX\X\FX serien med den nye SB750. Har MSI sin 790GX og er dønn fornøyd.

Kan ikke huske jeg nevnte pris ?

Jeg har ett Phenom II 940 system (samt flere 45nm Core2 systemer) og har mye erfaring med flere Core i7 (920) system - og jeg vil iallefall ikke sammenligne Core2 eller PHII med Core i7 - selvsagt kan man ta enkelttester ut av sammenhengen og påstå at både Core2/Core2 Quad eller PHII yter bedre, men i den store sammenhengen blir det BS.

Er pris veldig viktig blir selvsagt anbefalingene noe annet, da er det pr. dags dato ikke noe poeng å ta med Core i7 i betraktningen - da er det mange prosessorer som gir mer pr. krone, f.eks E5200.

Selvfølgelig finnes det flere ok hovedkort til AM2/3, men utvalget er ikke i nærheten av lga775 - naturlig nok - det går fortsatt mange lga775 systemer pr AM2/3, selv om det har bedret seg en del for AMD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...