NekoJ Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hei Jeg har hatt en god del problemer med dataen min det siste året for å oppsumere: Sensommer 2008 Trådløst nettverkskort slutter å fungere, og sender maskinen til InfoCare. De skifter hovedkort. Får tilbake maskinen etter et par uker, med diverse problemer. Den er generelt treig og kan blant annet ikke justere lysstyrke. Høst 2008 Sender maskinen til bake for såkalt "Recall Service" hos InfoCare. Etter en "hastesak" som gikk treigere enn første gang jeg sendte den, får jeg tilbake med akkurat problemer. Hovedkort ble også byttet her. Sen høst 2008 Jeg sender tilbake maskina nok en gang, og denne gangen får de faktisk fiksa det. Harddisk blir byttet. Februar/mars 2009 Batteriet slutter å lade seg fullt opp. F. eks akkurat nå har jeg 33 % på batteriet, og slik har det vært i et par timer. Akkurat hvor mye varierer, men det har ikke vært over 80 % de siste ukene. Strømalternativene fungerer heller ikke og jeg kan ikke justere lysstyrke. Noen ganger booter den med halv lysstyrke på, og jeg må restarte for å få den opp på maks igjen. Det er snakk om en HP Pavilion i DV6000-serien, kjøpt hos Komplett sommeren 2007. Har jeg rett på pengene tilbake snart? Er dritt lei av å ha en maskin som fungerer 80 %, og det er svært lite gunstig å sende maskinen på reprasjon nå nok en gang midt i disse skoletider. Forøvrig mulig jeg har feilpostet, men i såfall får bare mod flytte. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Hvis jeg leser det slik at de har hatt maskinen inne 2 ganger for å forsøke å reparere problemet med å justere lysstyrke, men at problemet fremdeles er der eller har kommet tilbake så mener jeg du har krav på å få hevet kjøpet iflg forbrukerkjøpsloven: Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Endret 17. mars 2009 av Ekko Lenke til kommentar
NekoJ Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Ja, den har vært inne for det to ganger, og det har kommet tilbake nå. Noen som har kan hjelpe meg eller har tips til hvordan jeg skriver en slik "hevelsesmail"? Lenke til kommentar
Nator Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Finner du sikkert på http://www.forbrukerportalen.no et sted Lenke til kommentar
AyeGee Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Det er vel faktisk slik at du ikke kan heve kjøpet før du får feilen for 3. gang. Og det må være akkurat den samme feilen. Med en gang du har forskjellige grunner til å sende den inn hver gang, så blir jeg fort litt usikker. Jeg ser du har problemer med lysstyrken på skjermen din flere ganger, men en gang er det lysstyrke/trådløstkort og en gang lysstyrke/batteri. Dermed ikke samme feil. På batteri og lader er det ikke mer enn 1 års garanti, så her har du ingenting du skulle ha sagt nå, og det gjelder vel faktisk DV6000 serien til HP også. Skader riktignok ikke å prøve Lykke til... Lenke til kommentar
NekoJ Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Men da dette med lysstyrke har oppstått 3 ganger bør det vel ikke ha noe å si hva annet som er problem samtidig? Lenke til kommentar
AyeGee Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Men da dette med lysstyrke har oppstått 3 ganger bør det vel ikke ha noe å si hva annet som er problem samtidig? Hvis du er pirk på det, så jo. Si lysstyrke problemet kom pga buggy nettverkskort først, så pga buggy batteri. Det er da ikke samme problem. Anyway, er det ikke litt sent å heve kjøpet etter 1 1/2 år? EDIT: Nesten 2 år... Endret 17. mars 2009 av AyeGee Lenke til kommentar
NekoJ Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Nei, om du leser f. eks dette så skal ikke alderen på pcen være noe problem. Og som du sier, det skader ikke å prøve Edit: Ekko, hvor nøyaktig her inne, evt hvor ligger quoten din fra forbrukerkjøpsloven? Finner det ikke, og ønsker å referere til det. Endret 17. mars 2009 av NekoJ Lenke til kommentar
AyeGee Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Tror det er enklere å bare ta ut batteriet når laptopen står med strømmen i egentlig =P Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 På batteri og lader er det ikke mer enn 1 års garanti, så her har du ingenting du skulle ha sagt nå, og det gjelder vel faktisk DV6000 serien til HP også. Nå trenger han jo ikke å bry seg om garantien siden man i Norge har veldig god reklmasjonsrett. Og ifølge reklmasjonsretten så har man 2års reklmasjonstid på batteri. Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Man kan heve kjøpet helt til reklamasjonsretten går ut, på PC er denne 5 år. Lenke til kommentar
NekoJ Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Bare slik at spørsmålet ikke drukner pga det var en edit: Ekko, hvor nøyaktig her inne, evt hvor ligger quoten din fra forbrukerkjøpsloven? Finner det ikke, og ønsker å referere til det. Jeg skulle altså ikke klare å finne det. Ellers så skal dere ha takk for all hjelp sålangt Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Snakk direkte med hp. Det gjorde jeg når jeg hadde lignende problemer med mine bærbare kjøpt på Elkjøp. Jeg fikk beskjed om at det var bare å velge meg en helt ny hp for samme pris som min gamle orginalt kostet når jeg kjøpte den. Da også ny garantitid, etc. Veldig behjelpelige Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Bare slik at spørsmålet ikke drukner pga det var en edit:Ekko, hvor nøyaktig her inne, evt hvor ligger quoten din fra forbrukerkjøpsloven? Finner det ikke, og ønsker å referere til det. Jeg skulle altså ikke klare å finne det. Ellers så skal dere ha takk for all hjelp sålangt Du finner forbrukerkjøpsloven HER: og det Ekko har quotet virker å være en omskrivning av følgende, som står som en del av "§ 30. Gjennomføring av avhjelp": Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Endret 17. mars 2009 av Mks1001 Lenke til kommentar
NekoJ Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Edit: Ble rot, bare slett den Endret 17. mars 2009 av NekoJ Lenke til kommentar
janingar Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Ikke at jeg er noen ekspert, men vil mene at du har krav på å kunne heve kjøpet nå. I alle fall om du krangler litt. Kjenner en som fikk hevet kjøpet etter diverse problemer på kort tid Lenke til kommentar
NekoJ Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Er dette en grei tekst i denne sammenhengen? Edit: Slett denne og, fikk ikke noen tilbakemeldinger på teksten, og vil ikke ha den liggende her. Endret 17. mars 2009 av NekoJ Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Men da dette med lysstyrke har oppstått 3 ganger bør det vel ikke ha noe å si hva annet som er problem samtidig? Hvis du er pirk på det, så jo. Si lysstyrke problemet kom pga buggy nettverkskort først, så pga buggy batteri. Det er da ikke samme problem. Anyway, er det ikke litt sent å heve kjøpet etter 1 1/2 år? EDIT: Nesten 2 år... å lenge symptomene er de samme er årsaken irrelevant, for kunden er det samme problemet. Lenke til kommentar
troari Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hva med å kontakte HP og legge ved dokumentasjon på alle problemene og eventuelt be få til en ordning? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Men da dette med lysstyrke har oppstått 3 ganger bør det vel ikke ha noe å si hva annet som er problem samtidig? Hvis du er pirk på det, så jo. Si lysstyrke problemet kom pga buggy nettverkskort først, så pga buggy batteri. Det er da ikke samme problem. Anyway, er det ikke litt sent å heve kjøpet etter 1 1/2 år? EDIT: Nesten 2 år... å lenge symptomene er de samme er årsaken irrelevant, for kunden er det samme problemet. Stemmer, det er hvordan feilen framstår som teller. Ikke hva som er årsaken. F.eks. er svart skjerm svart skjerm selv om det skyldes dødt hovedkort 1. gang, ødelagt baklys på skjermen andre gang og gåen grafikkbrikke tredje gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå