Strange_quark Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Hei Når jeg logger inn i gnome får jeg ei feilmelding som sier: There was an error starting Gnome Settings Daemon. Some things such as themes, sounds or background settings may not work correctly The Settings Daemon restarted too many times. GNOME will still try to restart the Settings Daemon next time you log in. Om jeg prøver å starte Apperence får jeg denne feilmeldinga: Unable to start the settings manager 'gnome-settings-daemon'. Without the GNOME settings manager running, some preferences may not take effect. This could indicate a problem with Bonobo, or a non-GNOME (e.g. KDE) settings manager may already be active and conflicting with the GNOME settings manager. Jeg har prøvd å resinstallere gnome og gnome-settings-daemon, og slette (med backup) .gnome2, .gnome2_private, .nautilus, .gconf og .gconfd. Kan det funke å opprette en ny bruker? Har helst lyst til å slippe det, så om noen har en annen løsning hadde det vært strålende! Endret 17. mars 2009 av Strange_quark Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg prøvde å opprette en ny bruker, men ingen forskjell. Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Kan du starte daemonen manuelt? /etc/init.d/gnome-settings-daemon start Hvis ikke kan du sjekke systemloggen etter feilmeldinger. tail /var/log/messages Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Ser ikke ut til å funke. gnome-settings-manager-daemon ser forresten ut til å ligge i /usr/libexec/. /var/log/messages gir ingenting ser det ut som. Prøver å kjøre tail -fn50 /var/log/messages i et vindu og /usr/libexec/gnome-settings-daemon eller /usr/libexec/gnome-settings-daemon start i et annet. Kan ikke se at det skjer noe. Har prøvd revdep-rebuild også. Edit: ps -A |grep gnome gir bl.a.: 11574 ? 00:00:00 gnome-settings- Endret 17. mars 2009 av Strange_quark Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Vel, da ser det ut som jeg om ikke så lenge er Xfce-bruker. Får satse på at det fungerer mer smertefritt. Gnome har funket fint til og med igår. KDE, som jeg opprinnelig likte best, har også skapt problemer. Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 /var/log/messages gir ingenting ser det ut som. Det er ikke sikkert du har installert en systemlogger, det kan være greit å ha (se her i håndboka). Ser at den trenger dbus for å kjøre ( link ), var ellers et par andre tips på den siden. Dbus starter du slik: /etc/init.d/dbus start Var forresten rart at den ikke lå i "/etc/init.d/". Har du prøvd å reinstallere? emerge -C gnome-settings-daemon emerge -av gnome-settings-daemon Da skal den først fjerne den helt, og så legge den inn igjen. Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Har prøvd å reinstallere den ja. Har installert xfce nå, det kan brukest midlertidig i alle fall. Og systemloggeren så ut til å være på plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå