Gå til innhold

Dell Adamo er her

Anbefalte innlegg

Virker som en grei laptop, både designmessig og spesifikasjonmessig, men prisen er jo helt horribel (Ikke det at jeg forventet så mye mindre heller), men skal denne bli skikkelig konkurransedyktig mot Apple sine (som forøvrig fortsatt ser vanvittig mye penere ut) så burde prisen vært satt ned til rundt 10 K, føler jeg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt å se at det koster like mye å lage en slank og pen windows boks som det koster å lage macbook'ene. Kanskje det endelig får en del av de som er så utrolig kritiske til prisene på macbook til å holde kjeft en liten stund :D

Uansett, her var det jo nesten som jeg begynner å syte selv. Virker som ytelse/design vs pris her ikke henger helt i sammen.

Dårlig batteritid og elendig CPU til en så dyr maskin. Greit en skal spare strøm, men da bør batteritiden være 7-8 timer... minst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Dette er jo virkelig et steg i riktig retning. Men tror nok allikevel at dell må betale enda mer penger til designerne sine.. direkte fin vil jeg ikke kalle den. Og den touchpaden var jo ikke så voldsomt fin å se på..

edit: slår sikkert bra ann i disse krise tider :=)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg kan vel egentlig ikke se hvordan denne skal forbigå Macbook Air på noe vis?

- Air har en krympet core 2 duo spesialbygget av Intel på henholdsvis 1,6, 1,8 & 1,86 ghz (der gen. 2 er i 45nm arkitektur og med 1066mhz fsb). Der e desverre flaskehalsen til Adamo 1,2ghz & 1,4ghz ulv-prosessorer fra Intel.

- Adamo har mye mindre touchpad og har heller ikke støtte for multi-touch.

- Macbook Air har LED baklys på sin skjerm, og er kanskje helt i toppsjiktet på det som er av laptop-skjermer i dag.

- Air sin skjerm er også større, 13,3" i 16:10 format i forhold til 13,4" 16:9, ved bruk av pytagoras og litt areal-regning finner man ut at det er rett.

- Adamo kommer uten bakgrunnsbelyst tastatur.

- Dell pc-en har tilsynelatende et meget spinkelt skjermoppheng.

- Air (1,36kg) er nesten et halvt kilo lettere enn adamo (1,81kg).

Foruten dette tror jeg denne skal slite med å starte opp på 28,5 sekunder, eller at man kan gå en hel uke uten at operativsystemet mer eller mindre henger seg opp. Den eneste fordelen jeg kan se med denne er vel egentlig DDR3 minnet på 4gb, men det må man vel kanskje ha når man kjører vista (minnet er dog lavere klokket enn air).

Personlig synes jeg ikke den var noen designbombe, den har noe uheldige proposjoner (spesielt om man ser den fra siden). Gå heller for Latitude 4200 / 4300, da får du mer for pengene.

Det gjenstår forsåvidt å se benchmarks, men inntil da sier jeg bommert fra Dell. De kan så mye bedre..

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
(...)

Foruten dette tror jeg denne skal slite med å starte opp på 28,5 sekunder, eller at man kan gå en hel uke uten at operativsystemet mer eller mindre henger seg opp. Den eneste fordelen jeg kan se med denne er vel egentlig DDR3 minnet på 4gb, men det må man vel kanskje ha når man kjører vista (minnet er dog lavere klokket enn air).

(...)

Jeg gir egentlig beng i konkuransen mellom Dell og Apple, men tror det er litt lenge siden du har brukt noe annet utstyr enn Mac.

Jeg har selvfølgelig ikke adamo, men har en thinkpad og ett par stasjonære PCer med windows.

Thinkpaden slår jeg aldri av, men legger i pausemodus når jeg ikke bruker den og har da ca 10s oppstart, litt avhengig av hvor rask jeg er til å trekke fingeren over fingeravtrykkleseren. Dvs den krasjer aldri, og da mener jeg aldri. Men den krever omstart av og til når windows oppdaterer, og da bruker den litt lenger tid enn 30s.

Jeg kan selfølgelig forsette å bable på med de andre maskinene, men du skjønner sikkert tegninga.

Ellers så er jo slikt utstyr så dyrt at det er for spesielt intereserte som har lyst ti å vise seg frem. I dag kan du jo kjøpe en vanlig laptop til 6k med bedre ytelse og en netbook til 3k for å ha med som notatbok, og fortsatt ha råd til ett likt sett til kona før du når samme prisnivå som designerultraportable monstre. Så hvis man har en lommebok som holder på å eksplodere og drømmer om en lekker liten sak, så er det vel bare å kjøpe den man liker best, evt. skaffe en x300 som vel slår til med best spesifikasjoner over hele linja (bortsett fra OS for enkelte)

Lenke til kommentar

Det eneste som er så utrolig kjekt når det gjelder sånne pc'er, er at de er PORTABLE. Ganske bra og ha en liten pc så lenge det ikke går ut over brukervenligheten (når det gjelder tastaturstørrelse osv), og da går jeg selfølgelig ikke ut ifra at du skal spille på den.

selv har jeg en 13" laptop, som jeg faktisk bruker til alt, tyngste programmet jeg kjører er wow da. skulle gjerne hatt en stasjonær pc som var litt kraftigere da.

Lenke til kommentar

Det som er så trist med slike PCer er at man i 2009 får fult brukbare netbooks som er like Portable og koster 1/4. I 2009 vil det komme mange netbooks i 11,12,13,14" formatet med god oppløsning og nok kraft til 1080p avspilling til under 6000,-. Dette vil ta et stort innhogg i ultraportabel markedet fra 15-25.000,-

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...