Gå til innhold

Dell PERC 6/E kabel til SATA?

Anbefalte innlegg

Vil prøve en Dell PERC 6/E raidkontroller med SATA disker, og gjerne ha mulighet til å utvide med flere disker etter hvert.

Det blir litt drygt å betale kr. 50 000,- for en MD 1000 diskhylle, planen er å få koblet diskene direkte til kontrolleren og bruke et pc-kabinett å ha diskene i.

Selges det noen kabler som kan koble PERC'en direkte til SATA-disker, eller evt. via en billig koblingsboks?

Det blir vel snakk om at dette må bruke port multiplier slik at jeg får muligheten til å koble til mer enn 8 disker på sikt? Noe ala

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=107633 ?

Noen som kjenner til kontrolleren og evt. hvilke kabler man kan bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp alt på ebay... men perc 5 bruker ssf 4848 kabler... vet ikkje kva perc 6 gjere, sikkert det samme, men dell.com ? :p

vet at han her kjenner til kontrollern, men vist du kjøper via ebay kan du få med kabler, batteri osv...

Lenke til kommentar
kjøp alt på ebay... men perc 5 bruker ssf 4848 kabler... vet ikkje kva perc 6 gjere, sikkert det samme, men dell.com ? :p

vet at han her kjenner til kontrollern, men vist du kjøper via ebay kan du få med kabler, batteri osv...

Greien er at jeg får selve kortet gratis pga. at en server som nettopp er satt opp skal bruke SAN-kort i stedet for lokalt tilkoblede disker, og mitt gamle Highpoint rocketraid med 6x320gb harddisker etter hvert er modent for utskiftning pga garanti og disker som begynner å hikke.

Etter masse leting ser det ut til at PERC 6/E har 2 kontakter av typen SFF-8470 (hvis jeg har forstått det rett). Disse SFF-8470-kablene finnes tilsynelatende i forskjellige utgaver.

Antar at PERC 6/E bruker port multiplier siden det støtter opp til 45 disker (3 hyller a 15 disker).

Fant en kabel på komplett som muligens kan brukes: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317100

Det hadde vært greit å få bekreftet at dette er rett kabel før jeg kjøper, slik at jeg slipper å måtte returnere noe :)

Lenke til kommentar

vel, de kablene eg kjøpte til mitt perc 5 kort var 4848 eller noke lignende, det du kan gjere er: vist du bruker ebay er å finne eit kort, så er det muligens linket til løse kabler, kjøpte mine to til 40usd altså 280nkr (vist eg ikkje var drugga no) og de ble levert på litt over ei veke, og kratis frakt :D billig, kjapt og safe til en viss grad :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fått på plass kontrolleren og den ser ut til å fungere helt fint.

Kjøpte Infiniband (SFF-8470) til 4xSATA-kabel og et kabinett med 4 sata-kontakter. Hotswap gikk greit, men diskene må enten importeres eller initialiseres før de dukker opp i windows.

PERC 6'en støtter SAS/SATA expanders, så her er det vel bare å hive på en jumbo-ekspander på en port senere så jeg får bøttevis med disk og masse lagringskapasitet når behovet melder seg :)

Programvaren fra Dell kunne ikke installeres (ikke supportert maskinvare oO), men LSI sin Megaraid-programvare så kontrolleren og her har man alle muligheter for management av raids/volumer/fysiske disker, cache-kontroll osv.

Alt i alt er jeg bare glad jeg kom over LSI Megaraid sin programvare (Megaraid Storage manager), den har funksjoner for overvåkning med automatisk mail osv ved f.eks. feil på disker, om disker blir plugget inn/tatt ut osv. Og veldig enkel å bruke.

Meget godt fornøyd med denne kontrolleren, en solid oppgradering fra den temmelig skranglete Highpoint-kontrolleren jeg hadde fra før, der det meste av i/o blir håndtert av serveren sin prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...