Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Avensis 04, automat, 252.000 km. - dyrt kjøp?

Anbefalte innlegg

Ser etter bruktbil og kom over denne til kr. 119.000 på Finn. I forhold til andre merker i denne prisklassen var utstyrslisten et vakkert syn. Har ingen erfaring med Toyota (eller biler generelt...) så søker råd fra de mer "mekaniske" av oss. Kan jeg forvente store utgifter knyttet til den høye kilometerstanden? Hva kan en som meg gjøre for å sikre seg mot et dårlig kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toyota er et kjempebra merke...:) Og servicen på veeeeeldig mange verksteder og høyt over all forventning...^^

En Toyota er som en arbeidshest. Blir den tatt godt vare på, går den langt...:) Så hvis de(n) forrige eieren(e) har tatt godt vare på bilen (fulgt opp service og oljeskift regelmessig) så har du bil i mange år...:)

Folk i min familie har hatt(har) 7 forskjellige toyotaer i ca 10 år, og aldri hatt større problem enn å skifte ut slitedeler etter mange kilometer...^^

Jeg syns den ikke ser så aller værst ut, i forhold til utstyrsnivået så ser denne grei ut...:)

Lenke til kommentar

Interiør og kjøreegenskaper er nå ikke så ille i 2. generasjons Avensis. Du får ikke følelsen av å sitte i en luksusbil, men det får man heller ikke til den prisen uten å måtte fire på andre krav.

Det er ikke beskrevet om bilen er bykjørt eller brukt til langturer, om den har gått som taxi osv. Dette har mye å si for motor, drivverk og understell. Bykjøring innebærer mye nedbremsing og akselerasjon, fartsdumper og hull i asfalt, og gjerne flere korte turer hvor motoren ikke rekker å bli varm.

Lenke til kommentar

Som Magnum syns jeg også den har gått alt for langt. Spørs nok om den ikke har vært drosjebil, tatt kjørelengden i betraktning. Når du da igjen skal selge bilen vil du nok få en god del vanskligere jobb også, med mindre du legger deg langt ned i pris i forhold til liknende modeller.

Lenke til kommentar

Bilen Magnum linker til har automat..

Enig med Magnum, hadde mye heller valgt Renaulten han viser. Ikke på grunn av kilometerstanden på Avensisen, men på grunn av bilen.. Hadde ikke bekymret meg spesielt for km så lenge bilen er tatt godt vare på. Bilen jeg har nå har gått litt lengre enn Avensisen, men er ikke på noen måter mer problemer med denne enn en bil som har gått under halvparten.

Lenke til kommentar
Laguna er beryktet for dårlig kvalitet og kan ikke anbefales..

Jepp, en stor biltest innen EU-område fant ut at Lagunaen var blant de bilene med mest feil på.

Biløkonomi/å eie: Bra pris. Skyhøyt verditap. Misfornøyde bileiere, ifølge bladet Motors AutoIndex-undersøkelse.

Leaseplanes vurdering av verditap: Blant bilene med aller høyest verditap.

NAFs vurdering av feil: Forrige modell har vært plaget med ekstremt mange feil, viser både tilbakemeldinger og flere undersøkelser.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jepp, en stor biltest innen EU-område fant ut at Lagunaen var blant de bilene med mest feil på.

Link? :)

Bilen Magnum linker til har automat..

Enig med Magnum, hadde mye heller valgt Renaulten han viser. Ikke på grunn av kilometerstanden på Avensisen, men på grunn av bilen.. Hadde ikke bekymret meg spesielt for km så lenge bilen er tatt godt vare på. Bilen jeg har nå har gått litt lengre enn Avensisen, men er ikke på noen måter mer problemer med denne enn en bil som har gått under halvparten.

Da så jeg feil da :) Skal høre om den er drosjekjørt.

Lenke til kommentar
Toyota eller ikke, jeg syns den har gått altfor langt. Man kan ikke forvente feilfri bil med en slik kjørelengde. Selv om jeg tviler på at noen er enige med meg, ville jeg heller gått for den her.

Det valget hadde ikke vært vanskelig! :p Hadde du hatt valget mellom toyota og renault så hadde jeg ikke nøla om å velge toyota...og den hadde gått 600.000km så hadde jeg tenkt meg om litt mer, men hvis service er fulgt opp og skiftet olje regelmessig så er toyota en robust bil...

men klart; alle har sine svakheter...;)

Lenke til kommentar

Hvis bilen er drosjekjørt så er det ofte tatt service hos merkeverksted hele veien, så de bilene pleier å være fint behandlet mekanisk. Jeg tror ikke du kommer til å få noen store problemer med Avensisen. Problemet kommer først når du skal selge igjen ;)

Lenke til kommentar
Biløkonomi/å eie: Bra pris. Skyhøyt verditap. Misfornøyde bileiere, ifølge bladet Motors AutoIndex-undersøkelse.

Leaseplanes vurdering av verditap: Blant bilene med aller høyest verditap.

NAFs vurdering av feil: Forrige modell har vært plaget med ekstremt mange feil, viser både tilbakemeldinger og flere undersøkelser.

Nå er jo skyhøyt verditap ganske lite relevant. Da dette er snakk om bruktbiler som allerde har halvert seg i verdi, og vel så det. Når bilen koster 119 000 kroner er det begrenset hvor mye den vil tape seg i forhold til andre biler i samme prisklasse.

En Avensis som har gått over 250 000 km vil ikke være verdt noe mer enn en like gammel Laguna som knapt har passert 80. Det vil derimot være en fordel for de som kjøper disse brukt og får en knapt innkjørt bil for en rimelig penge.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Det valget hadde ikke vært vanskelig! :p Hadde du hatt valget mellom toyota og renault så hadde jeg ikke nøla om å velge toyota...

Det er forståelig at man ønsker å fortsette med Toyota når man har gode erfaringer med merket. Jeg, derimot, har gode erfaringer med Renault, og vil på tilsvarende vis ikke nøle med å velge en Laguna.

I dette tilfellet er det imidlertid differansen i kilometerstand som gjør at jeg ikke ser det fornuftige i å velge en Avensis som har gått nesten tre ganger så langt som Lagunaen. Hadde Toyotaen hatt en kjørelengde nærmere Renaulten, ville jeg hatt større forståelse for at enkelte foretrakk den.

Lenke til kommentar

Det valget hadde ikke vært vanskelig! :p Hadde du hatt valget mellom toyota og renault så hadde jeg ikke nøla om å velge toyota...

Det er forståelig at man ønsker å fortsette med Toyota når man har gode erfaringer med merket. Jeg, derimot, har gode erfaringer med Renault, og vil på tilsvarende vis ikke nøle med å velge en Laguna.

I dette tilfellet er det imidlertid differansen i kilometerstand som gjør at jeg ikke ser det fornuftige i å velge en Avensis som har gått nesten tre ganger så langt som Lagunaen. Hadde Toyotaen hatt en kjørelengde nærmere Renaulten, ville jeg hatt større forståelse for at enkelte foretrakk den.

Hvis du ser bort i fra kundeservice hos verksteder, kvalitet og politlighet så kan det gå ann med Renault...:p

Men smak og behag...:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...