Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem med ABS på Golf 3

jon-t

Anbefalte innlegg

Hei!

Har litt problemer med min ABS. Lyset lyser for feil i systemet av og til. Når lyset ikkje er på og eg har abs, så er ABSen overaktiv og slår inn selv på mindre nedbremsinger.

Er merker også at det vibrerer litt i gasspedalen (merk gass og ikkje brems) når eg kjører :S

Denne vibreringa går bort når lyset for feil i abs går på.

Kva kan det vere ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det stress å bytte ein slik sensor sjølv ?

Skal straks på verksted for å skifte reim og vannpumpe, så får få dei til å lese ut kodene då :) Noen som veit kva det er normalt å ta for vw sin 120 000 service ? Eller berre register reim og vannpumpe ?

Lenke til kommentar

Mulig det må til en reset av systemet etter at føler er byttet (for å slette feil kode),

og da er det like greit at de gjør det.

I allefall måtte jeg det med min Passat (lampen lyste da hele tiden).

Det er 96 mod.

Har byttet føler 2 ganger i løpet av 5 år.

De varer ikke evig med andre ord...

Lenke til kommentar
Er det stress å bytte ein slik sensor sjølv ?

Skal straks på verksted for å skifte reim og vannpumpe, så får få dei til å lese ut kodene då :) Noen som veit kva det er normalt å ta for vw sin 120 000 service ? Eller berre register reim og vannpumpe ?

Å skifte ABS-sensor er like lett som å skifte dekk! Faktisk lettere:P

Lenke til kommentar

Jeg har fått av ABS føleren foran på en golf som en komplett del 1 gang(kanskje 2). Spør du meg er det der langt værre enn og bytte dekk. Jeg begynner alltid pent, men ender med og stå og slå dem ut. Og få en ny føler inn i det igjenn rusta hølet er eller lkke som og bytte hjul :p Har sett folk stå og slipe nye følere før eller slå dem inn med dor :ohmy:

Foran gjør det jobben en hel del lettere hvis du demonterer skiva. Bak må ofte trommelen av da det ender med knust abs føler inni der. Den 5mm umbraco skruen de sitter festa med kan også knekke og da er man igang. Den bør løsnen forsiktig.

Bytta 3-4 stk hitill i år og alle foran. Mer sjeldent de ryker bak.

Bytter du riktig føler slukker lampa med en gang du kommer over 5 km/t.

Men, ja på noen bilmerker er ABS føleren veldig lett og bytte :yes: Så lett at det er flaut og ta betalt for det..

Lenke til kommentar

Eg får av med hjulet å se sjølv kor omfattende det ser ut før eg bestemmer meg. Har hørt noko om at det går ann å sjekke om abs føleren er gått ved å koble den på eit multimeter og måle motstand. Har tatt av begge kontaktene til følerene framme om målt dei til ca 1k ohm. Tok også å sprøyta godt med vd40 i kontaktene for å sjekke om det kunne vere dårlig kontakt. Ingen av delene hjalp. Kanskje det kan vere ein av dei bak ja... Viste ikkje at eg hadde følere bak eingong eg :S Lette etter dei men fant ikkje når eg skulle måle motstand.

Nokon som veit syntomene på ein ødelagt abs pumpe ?

Kor mykje koster det å skifte ein abs sensor på eit vw verksted ?

Endret av jon-t
Lenke til kommentar

Husker ikke eksakt hvor mye jeg betalte, selv om det bare er ca 1 år siden.

Mener det var ca 1000 kr ink. føler.

Første gangen føleren gikk i stykker byttet jeg den selv.

VW verkstedet tok da ingen ting for å påvise feilen og senere slette feil koden.

Andre gangen (annet verksted) tok de penger for å finne feilen og slette feil koden,

da fikk jeg de til å bytte føleren samtidig (mener jeg betalte for 1 time + føler).

Føleren tror jeg kostet litt over 300 kr.

Føleren sitter fast med 1 skruve på min bil.

Regner med det er det samme hos deg også, da bilen din er omtrent like gammel som min.

Har skive brems bak på min bil, så om du har trommel får jeg ikke til å hjelpe deg med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...