Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hare Høyre noen "tvillinger" i utlandet?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en arbeids oppgave i gruppa mi.. vi skal da framføre et prosjekt om Partiet Høyre.

Så lurer jeg på om det er noen partier i Utlandet som spiller på samme måten som Høyre?

Da mener jeg...Om det er noen partier som Står for det samme som Høyre og om de jobber for det samme som det Høyre gjør. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyres søsterpartier:

Sverige

Moderaterna

www.moderat.se

Danmark

Det konservative Folkeparti

www.konservative.dk

Finland

Kokoomus

http://www.kokoomus.fi/

Island

Selvstendighetspartiet

www.xd.is

Færøyene

Fólkaflokkurin

www.folkaflokkurin.fo

Storbritania

Conservatives

www.conservatives.com

Tyskland

Christlich Demokratische Union

www.cdu.de

Christlich-Soziale Union

www.csu.de

USA

Republican Party

www.gop.com

http://www.hoyre.no/artikler/2008/5/aktuelle_lenker

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Høyres søsterpartier:

Sverige

Moderaterna

www.moderat.se

Danmark

Det konservative Folkeparti

www.konservative.dk

Finland

Kokoomus

http://www.kokoomus.fi/

Island

Selvstendighetspartiet

www.xd.is

Færøyene

Fólkaflokkurin

www.folkaflokkurin.fo

Storbritania

Conservatives

www.conservatives.com

Tyskland

Christlich Demokratische Union

www.cdu.de

Christlich-Soziale Union

www.csu.de

USA

Republican Party

www.gop.com

http://www.hoyre.no/artikler/2008/5/aktuelle_lenker

woow.. thanks!! veldig bra... rask respons .. hjertlig takk : D :yes:

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke den som har mest peiling på politikk, men å si at det Republikanske partiet er høyre sitt 'tvillingsparti i USA', blir å dra det litt vel langt. Selv Demokratene står mer til høyre enn høyre. Eller skyter jeg meg selv i foten med en hagle nå?

Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke den som har mest peiling på politikk, men å si at det Republikanske partiet er høyre sitt 'tvillingsparti i USA', blir å dra det litt vel langt. Selv Demokratene står mer til høyre enn høyre. Eller skyter jeg meg selv i foten med en hagle nå?

Ja, jeg leste litt på usa der og må si meg enig i det der. Men er det jo Høyre selv som har merket dem opp så det er vel noe vi ikke vet som de vet eller noe ; D

Lenke til kommentar

Reagerte på det eg òg. Dei er vel begge konservative parti, men har forstått det slik at republikanarane ligg mykje lenger til høgre.

Lenke til kommentar

Det er nesten umulig å sammenligne partier på tvers av landegrenser da det politiske landskapet i hvert enkelt land fører til forskjeller. For eksempel er det venstresiden i Storbritania som er for Irak-krigen, mens høyresiden er motstander. I USA og Norge er det derimot omvendt.

Men man kan trekke paraleller basert på hvilken ideologi og prinsipper de enkelte partiene baserer seg på, og Høyre og Republikanerene er begge sosialkonservative parti med en kristen forankirng. Demokratene sitt "tvillingparti" i Norge er nok venstre, men de to partiene er fortsatt veldig ulike viss vi se på enkeltsaker.

Endret av Goz
Lenke til kommentar

Det spørs på hvem du spør i Høyre - og det er nok riktig å si at Høyres tillitsvalgte er splittet mellom demokratene og republikanerne i USA.

Imidlertid er både de amerikanske republikanerne og Høyre, among others, medlem av IDU - Internationl Democrat Union. Du finner sikkert en fin oversikt over hvem andre som er med i denne samlingen av konservative partier på wikipedia.

Lenke til kommentar
Det spørs på hvem du spør i Høyre - og det er nok riktig å si at Høyres tillitsvalgte er splittet mellom demokratene og republikanerne i USA.

Ikke nok med det, men til og med de enkelte tillitsvalgte er splittet, slik som Erna Solberg, som deltok på både Democratic National Convention og Republican National Convention.

Det var nok for risikofylt å bare besøke søsterpartiet i tilfelle den muslimske marxisten (som GOP - Høyres søsterparti - beskrev ham) skulle vinne.

Jeg håper at Erna koste seg med hockey mom-talen til Sarah Palin.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Hhee... ja her var det masse som kom fram må jeg si :cool:

Så for å trekke en konklusjon så finner vi tvilling partiene til Høyre basert på hvilken prinsipp og ideologi de står for. ??

Hvis vi skal gå ut ifra enkeltsaker så blir det litt "skrudd" altså?

Endret av Tom-Stian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...