ATWindsor Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hopp er jo ikke den eneste sporten med slike forskjeller, feks kan ikke men delta i rytmisk sportsgymnastikk eller synkronssvømming, turn er forskjellig for menn og kvinner. Og det er vel sikkert andre eksempler på sporter som er for kun men også (kombinert?) AtW Du kan ikke forvente at en kvinne skal kunne gjøre det bra i ringer, bukk, osv., i turn. At menn kan gjøre det bra i dans med køller eller ring eller diverse, det kan nok hende, ja, men turn kan likevel ikke sammenlignes med hopp, der folk har godt grunnlag for å delta uansett om de er kvinner eller menn. Sorry for dobbeltpost. Det forventer jeg da ei heller ikke. Men det gjelder så godt som alle sporter, man kan ikke forvente at kvinner er like gode i de. Jeg bare poengterte at hopp ikke er unikt i så måte. AtW Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Så jeg tror problemstillingen vedrørende vold og seksualitet også rammer menn, men problemet er at de har ikke fokuset rettet mot seg i den grad som kvinner har det. Det er vel fordi flesteparten av ofrene er kvinner skulle jeg tro? Det sitter vel flere kvinner fanget i de sterke armene på voldelige menn enn menn gjør i de skarpe neglene til kvinner vil jeg anta.. Alltid skjer de samme lovbruddene mot begge kjønn begått av hverandre, mot hverandre. Men hyppighet er nøkkelordet her. Lenke til kommentar
Right Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Så jeg tror problemstillingen vedrørende vold og seksualitet også rammer menn, men problemet er at de har ikke fokuset rettet mot seg i den grad som kvinner har det. Det er vel fordi flesteparten av ofrene er kvinner skulle jeg tro? Det sitter vel flere kvinner fanget i de sterke armene på voldelige menn enn menn gjør i de skarpe neglene til kvinner vil jeg anta.. Alltid skjer de samme lovbruddene mot begge kjønn begått av hverandre, mot hverandre. Men hyppighet er nøkkelordet her. Det er visst overraskende mange menn som blir utsatt for fysisk og psykisk mishandling. Og det er mye mer tabu å være mann og bli mishandlet enn det er å være kvinne. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) mmm Mulig psykisk "mishandling" forekommer like ofte hos begge kjønn, men fysisk? Nei, det tror jeg ikke før jeg får se tall.. Først da kan jeg tro det. Det er jo en grunn til at det er tabu da.. Endret 17. mars 2009 av Melisma Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Så jeg tror problemstillingen vedrørende vold og seksualitet også rammer menn, men problemet er at de har ikke fokuset rettet mot seg i den grad som kvinner har det. Det er vel fordi flesteparten av ofrene er kvinner skulle jeg tro? Det sitter vel flere kvinner fanget i de sterke armene på voldelige menn enn menn gjør i de skarpe neglene til kvinner vil jeg anta.. Alltid skjer de samme lovbruddene mot begge kjønn begått av hverandre, mot hverandre. Men hyppighet er nøkkelordet her. Tja. "mørketall" og "bli tatt på alvor" er definitivt óg nøkkelord. Det er vel liten tvil om at det vil være vanskeligere for den gjennomsnittlige mann, enn for den gjennomsnittlige kvinne, å gå til øvrigheta eller andre og fortelle om overgrep? Det er desverre ikke veldig akseptert - og fryktelig nedverdigende, for en mann å fortelle om å bli banket av kona si. Eller voldtatt, av kvinne eller annen mann. edit: Det skjer helt klart oftere andre veien, men det betyr ikke at det bør være mer akseptert eller vanskeligere å slå gjennom med, når en mann er offeret. Endret 17. mars 2009 av toth Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Anngående kvinner og vold i parforrhold så viser undersøkelser faktisk at kvinner står for mer vold i parforrhold enn menn, både psykisk og fysisk vold! Her står det om to undersøkelser som viser dette: Kvinner slår minst like ofte Kvinner bruker mer vold i parforhold Og jeg husker også en britisk undersøkelse som komm framm til at det var kvinner som stod for mest vold i hjemmet (både psykisk og fysisk vold) mot både barn og mot partneren, men spesiellt mot barnet! Alikevel messer altså feministene i vei om den forferdelige volden mot kvinner i hjemmene Og er det ingen som ser den åpenbare diskrimineringen med krisesenter kunn for kvinner? Spesiellt når menn altså er suverent mest utsatt for vold både hjemme og utenfor hjemmet og når statistikkene viser at 3 av 4 selvmord er menn. Og når f.eks prinsessen utaler at det er lik lønn for likt arbeid i Norge så blir hun anngrepet fra alle feminister i landet, selv om det hun sier faktisk er sannt. For samme arbeid i samme firma med samme ansisitet og utdanning er det lik lønn for likt arbeid for begge kjønn i Norge. Og som kapital også viste etter denne "skandalen" så tjener faktisk kvinner mer i forrhold til timeantall enn menn i Norge. Når det gjelder at kvinner gjør så mye husarbeid og er såkallt "dobbeltarbeidende" så er det også gjordt undersøkelser på dette som viser at menn i snitt har mye mindre fritid enn kvinner totalt (da medregnet husarbeid, vedlikehold, jobb osv. som ikke er fritid). Om det jobbes på arbeidsplassen, i hjemmet eller repareres på bilen er egenklig ganske likegyldig da det er hvor mye fritid man står igjenn med som har noe å si, og her taper altså menn, stikk motsatt av det feministene påstår. Fysiske krav i yrker som politi, brannvesen og millitæret er der for en grunn og det blir ikke noe lettere for en kvinne og utføre de oppgavene som krever fysikk! Derfor burde det også være like krav. Det finnes i dag en rekke områder hvor kvinner får særbehandling, men det finnes ikke et eneste tilfelle av det motsatte (at menn får særbehandling), det eneste tilfellet jeg har funnet er ihvertfall at det var et lite prøveprosjekt hvor menn fikk ekstrapoeng ved vetrinærhøgskolen, men nå er ikke dette tilfellet lenger altså. Og det er ikke bare kvotering og tileggspoeng dette gjelder det er også direkte økonomiske goder som f.eks 25 000 kr for alle jenter som begynner på teknologiutdanningen på HIB, gratis laptopp til alle jenter som begynner på elektrolinjen ved HiST eller gratis taxi til kvinner hjemm fra byen i stavanger. Dette er alltså ikke lov å gjøre den motsatte veien fordi det da hadde blitt diskriminering mens det med kvinner kunn er positiv særbehandling. Og det er jo litt merkelig at det kvoteres inn jenter i nesten alle ingenørutdanningene og en del andre mannsdominerte høgskole og universitetsutdannelser, med ekstrapoeng, ol. til jenter og at det ikke er et eneste tilfelle av dette for menn i kvinnedominerte studier når vi vet at over 60% av studiemassen i dag er kvinner. Endret 17. mars 2009 av flesvik Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Når det gjelder at kvinner gjør så mye husarbeid og er såkallt "dobbeltarbeidende" så er det også gjordt undersøkelser på dette som viser at menn i snitt har mye mindre fritid enn kvinner totalt (da medregnet husarbeid, vedlikehold, jobb osv. som ikke er fritid).Om det jobbes på arbeidsplassen, i hjemmet eller repareres på bilen er egenklig ganske likegyldig da det er hvor mye fritid man står igjenn med som har noe å si, og her taper altså menn, stikk motsatt av det feministene påstår. Her tar du virkelig feil. Dersom en mann jobber overtid får han betalt for dette. En kvinne som sitter hjemme og passer barn og gjør husarbeide mens mannen jobber overtid har ikke betalt;) Jeg synes det utgjør en stor forskjell iallefall. Husarbeide er og blir den jobben kvinnen gjør som ikke blir verdsatt særlig av mannen. Mannen vet ofte ikke engang hvor mye arbeid det faktisk er. Bare se på "da damene dro". Der lærte mennene virkelig hvor mye arbeid det faktisk er å ta seg av hus og barn. Mennene var aller mest overrasket over hvor mye arbeid det var å vaske klær :)De konkluderte alle med at de fra nå av skulle hjelpe mer til hjemme, noe som for meg var veldig gledelig. At jenter får goder i forbindelse med utdannelse synes jeg er unødvendig. Når det gjelder gratis taxi hjem fra byen i stavanger regner jeg med at dette er for å unngå voldtekt og overfall av kvinner Det er ikke til å stikke under en stol at jeg har større sjangs for å bli skambanka og voldtatt på vei hjem fra en fuktig bytur enn det noen av dere gutter har. Endret 18. mars 2009 av Linn_Christin Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Når det gjelder at kvinner gjør så mye husarbeid og er såkallt "dobbeltarbeidende" så er det også gjordt undersøkelser på dette som viser at menn i snitt har mye mindre fritid enn kvinner totalt (da medregnet husarbeid, vedlikehold, jobb osv. som ikke er fritid).Om det jobbes på arbeidsplassen, i hjemmet eller repareres på bilen er egenklig ganske likegyldig da det er hvor mye fritid man står igjenn med som har noe å si, og her taper altså menn, stikk motsatt av det feministene påstår. Her tar du virkelig feil. Dersom en mann jobber overtid får han betalt for dette. En kvinne som sitter hjemme og passer barn og gjør husarbeide mens mannen jobber overtid har ikke betalt;) Jeg synes det utgjør en stor forskjell iallefall. Som du kan se av tidligere poster om likelønn, er det faktisk veldig mange som jobber ubetalt, tvungen/forventet overtid. Veldig mange har fastlønn, en årslønn, hvor generell overtid er inkludert - og man får aldri ekstra. I tillegg har man jo alle som driver for seg selv. Husarbeide er og blir den jobben kvinnen gjør som ikke blir verdsatt særlig av mannen. Mannen vet ofte ikke engang hvor mye arbeid det faktisk er. Bare se på "da damene dro". Der lærte mennene virkelig hvor mye arbeid det faktisk er å ta seg av hus og barn. Mennene var aller mest overrasket over hvor mye arbeid det var å vaske klær :)De konkluderte alle med at de fra nå av skulle hjelpe mer til hjemme, noe som for meg var veldig gledelig. Dette er vel egentlig en utdatert problemstilling nå. Det er utrolig få menn som går rett fra å bo med mor til å bo med kona. De aller aller fleste har en kortere eller lengre periode hvor de bor for seg selv, og da lærer man alt dette. Man lærer kanskje ikke å like det, men man lærer å gjøre det. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Ingen av mennene jeg har bodd med har vært interessert i å bidra med husarbeid Min nåværende samboer har bodd litt for seg selv, og også hatt en samboer før meg, men jeg vil ikke påstå at han er noe flinkere enn han som kom rett fra sin mor Og det er også veldig mange som ikke har tvungen og ubetalt overtid. Jeg kjenner ingen med fastlønn, og velger derfor å fokusere på de som faktisk får betalt Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Ingen av mennene jeg har bodd med har vært interessert i å bidra med husarbeid Min nåværende samboer har bodd litt for seg selv, og også hatt en samboer før meg, men jeg vil ikke påstå at han er noe flinkere enn han som kom rett fra sin mor som jeg sa/innrømte; Man lærer ikke nødvendigvis å like det, men man lærer hvordan man gjør det. Begge mennene du snakker om klarer nok å sette på oppvaskmaskin, kjøre støvsuger og vaske en sokk med et minimum av tankearbeid. At ikke de vil er en helt annen sak (skjønner dem godt, når du gidder å gjøre det for dem) Og det er også veldig mange som ikke har tvungen og ubetalt overtid. Jeg kjenner ingen med fastlønn, og velger derfor å fokusere på de som faktisk får betalt Spørs vel litt hvilke bransjer og nivåer man snakker om, men det er langt fra uvanlig. Hvis du ser resultatene av kapital-undersøkelsen som er postet her, er det helt åpenbart at det er utbredt.I tillegg har du alle som jobber på nettolønn og provisjon. Sjømenn, oljearbeidere, selgere.. Blandt selgere på veien, altså de som reiser fra butikk til butikk/grossist til grossist, er det helt uvanlig å få ekstra for overtid. Det er iberegnet i lønnen at det blir endel kvelder og helger, messer osv. Endret 18. mars 2009 av toth Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Når det gjelder gratis taxi hjem fra byen i stavanger regner jeg med at dette er for å unngå voldtekt og overfall av kvinner Det er ikke til å stikke under en stol at jeg har større sjangs for å bli skambanka og voldtatt på vei hjem fra en fuktig bytur enn det noen av dere gutter har. Det er ikke noe problem for oss gutter å få en uønsket runde heller Sier ikke at det aldri skjer på byen, men jeg har aldri sett en jente blitt slått eller behandlet dårlig (voldlig) av menn på byen, lurer litt på hvor og når disse overgrepene skjer, er det hjemme? Men det er ikke skjeldent jeg ser det ligger en kar med blodig tryne, mangler et par tenner og en skjeiv nese i en snøhaug. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jenter blir som regel ikke voldtatt rett utenfor utestedet nei, der hvor slåsskamper mellom fulle menn ofte foregår - det har du helt rett i Det er rimelig ofte jeg er PISSredd på vei hjem fra byen. Jeg bor 5 min gåtur unna utestedet, men har opplevd å løpe hjem med bankende hjerte flere ganger.. Ikke bor jeg i den største byen heller... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jenter blir som regel ikke voldtatt rett utenfor utestedet nei, der hvor slåsskamper mellom fulle menn ofte foregår - det har du helt rett i Det er rimelig ofte jeg er PISSredd på vei hjem fra byen. Jeg bor 5 min gåtur unna utestedet, men har opplevd å løpe hjem med bankende hjerte flere ganger.. Ikke bor jeg i den største byen heller... Voldtekt er åpenbart et problem, både for de som blir utsatt, og fordi folk føler seg redde. Men samtidig er vel menn vesentlig mer i faresonen for voldshandlinger (setter "normal vold" og voldtekt i samme sekk her) når man er ute på byen. Nå trenger ikke nødvendigvis tiltak mot et kjønn å være negativt, men det virker jo unektlig noe mer betent å komme med særtiltak i menns favør. (dog har det jo blitt slått ned på noen tilfeller av særbehandling av kvinner også) AtW Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Menn utøver vold mot hverandre. Kvinner blir ikke voldtatt av andre kvinner . Jeg synes det utgjør hele forskjellen. At en mann provoserer en annen mann slik at den ene slår den andre kan ikke sammenlignes med en kvinne som blir voldtatt på vei hjem fra byen.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Menn utøver vold mot hverandre. Kvinner blir ikke voldtatt av andre kvinner . Jeg synes det utgjør hele forskjellen. At en mann provoserer en annen mann slik at den ene slår den andre kan ikke sammenlignes med en kvinne som blir voldtatt på vei hjem fra byen.. Hvorfor? Jeg kjenner flere som har blitt utsatt for blind vold, inkludert meg selv (selv om det i mitt tilfelle var et ganske dårlig forsøk på å gjøre noe skade). Det er ikke akkurat noen trøst at det har vært menn som har gjort dette. Og jeg tror neppe det hadde vært verre om det var kvinner. Det er ganske mye vold der graden av provokosjon er ikke-eksisterende. AtW Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Ta meg for eksempel, noen år sia var jeg på et utested ved stengetid, alle mine kamerater hadde gått for kvelden og jeg var aleine, da jeg kom ut sto det 7 stykker som dro meg opp i skauen og slo meg så jeg ble sengeliggende. Det var greit siden det var gutter som slo gutt? Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Menn utøver vold mot hverandre. Kvinner blir ikke voldtatt av andre kvinner . Jeg synes det utgjør hele forskjellen. At en mann provoserer en annen mann slik at den ene slår den andre kan ikke sammenlignes med en kvinne som blir voldtatt på vei hjem fra byen.. Krymp kammen din litt, hva? Hvis du har lest én avis iløpet av de siste 5 årene, så har du vel fått med deg at det florerer av blind vold? Jeg vil vel nesten tørre å påstå at det skjer oftere at en uskyldig kar blir slått/banket enn at en kvinne blir voldtatt. Endret 18. mars 2009 av toth Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Anngående kvinner og vold i parforrhold så viser undersøkelser faktisk at kvinner står for mer vold i parforrhold enn menn, både psykisk og fysisk vold!Her står det om to undersøkelser som viser dette: Kvinner slår minst like ofte Kvinner bruker mer vold i parforhold Og jeg husker også en britisk undersøkelse som komm framm til at det var kvinner som stod for mest vold i hjemmet (både psykisk og fysisk vold) mot både barn og mot partneren, men spesiellt mot barnet! Nja. Nå var det snakk om å slå. Undersøkelsene du viser til snakker om "vold i en vid forstand av begrepet." Fra din egen kilde: Voldsforskere har en mye videre definisjon av begrepet «vold» som omfatter både fysisk vold (slag, spark), seksuell vold (overgrep, krenkelser), materiell vold (smelle med dører, kaste gjenstander) og psykisk vold (ydmyke, true). - Kvinners vold arter seg annerledes enn den groveste form for vold som menn bruker. Den er mer verbalt basert, som for eksempel furting, kjefting og skriking. I tillegg kommer mildere former for fysisk vold, som for eksempel lugging, sparking, biting og ørefik. Grov vold som ender på legevakta er det fortsatt mest menn som står for, sier Dotterud. Og: Men det var sjelden de skadet parteneren, angrepene besto mest i å fike til eller dytte og skubbe parteneren, mens mennene hadde lettere for å ta hardt tak i sin partner. Man kan ikke lage seg en "vid definisjon" hvor en hver stygg replikk eller irritert dytt er vold og bruke den til å bevise noe som helst. Da bagatelliserer man virkelig vold. Den hvor damer havner på legevakta og sier at de falt ned trappen. Den kan heller ikke forklares med mørketall, med mindre menn sitter hjemme med knust leppe og brukket arm. Alikevel messer altså feministene i vei om den forferdelige volden mot kvinner i hjemmene Volden mot kvinner er forferdelig. All verdens lugging den andre veien og bruk av roll-smileyer kan ikke endre det. Og er det ingen som ser den åpenbare diskrimineringen med krisesenter kunn for kvinner? Spesiellt når menn altså er suverent mest utsatt for vold både hjemme og utenfor hjemmet og når statistikkene viser at 3 av 4 selvmord er menn. Det er uheldig at det finnes så få krisesenter med tilbud til menn. Men det betyr ikke at det er galt å ha egne krisenter for kvinner. Det ligger litt i sakens natur at voldtatte og mishandlede kvinner kanskje har litt problemer med å dele stue og kjøkken med fremmede menn. Nå kjøper jeg altså ikke påstanden om at menn er "suverent mest utsatt for vold" i hjemmet. Ikke vold av typen som gjør at man må flytte vekk til hemmelig adresse fordi man frykter for livet. Mange av mennene som søker krisesenterhjelp er da også om jeg husker rett (har ingen kilde, desverre) unge gutter som er blitt voldtatt av andre menn. Det bør opplagt være et tilbud for menn slik det er det for kvinner, i den grad behovet er reelt. Men det er ingen mening å kreve at menn skal ha tilgang til dagens krisesentre for kvinner. Og når f.eks prinsessen utaler at det er lik lønn for likt arbeid i Norge så blir hun anngrepet fra alle feminister i landet, selv om det hun sier faktisk er sannt. For samme arbeid i samme firma med samme ansisitet og utdanning er det lik lønn for likt arbeid for begge kjønn i Norge. Og som kapital også viste etter denne "skandalen" så tjener faktisk kvinner mer i forrhold til timeantall enn menn i Norge. Viser til tidligere poster her i tråden om akkurat dette. Når det gjelder at kvinner gjør så mye husarbeid og er såkallt "dobbeltarbeidende" så er det også gjordt undersøkelser på dette som viser at menn i snitt har mye mindre fritid enn kvinner totalt (da medregnet husarbeid, vedlikehold, jobb osv. som ikke er fritid).Om det jobbes på arbeidsplassen, i hjemmet eller repareres på bilen er egenklig ganske likegyldig da det er hvor mye fritid man står igjenn med som har noe å si, og her taper altså menn, stikk motsatt av det feministene påstår. Slike undersøkelser må du gjerne linke til. Fysiske krav i yrker som politi, brannvesen og millitæret er der for en grunn og det blir ikke noe lettere for en kvinne og utføre de oppgavene som krever fysikk! Derfor burde det også være like krav. Hvorfor må det være like krav? Fysikk er bare en av flere faktorer som spiller inn når man skal vurdere hva som er hensiktsmessig. Det er lett og se at det å være for eksempel politibetjent er mer enn å ha muskler, derfor er fysiske krav bare noen av kriteriene for å få et velfungerende politivesen. At de er representative for befolkningen er et annet kriterium, og da er det dumt å gi halvparten av den befolkningen et automatisk handicap. Det finnes i dag en rekke områder hvor kvinner får særbehandling, men det finnes ikke et eneste tilfelle av det motsatte (at menn får særbehandling), det eneste tilfellet jeg har funnet er ihvertfall at det var et lite prøveprosjekt hvor menn fikk ekstrapoeng ved vetrinærhøgskolen, men nå er ikke dette tilfellet lenger altså.Og det er ikke bare kvotering og tileggspoeng dette gjelder det er også direkte økonomiske goder som f.eks 25 000 kr for alle jenter som begynner på teknologiutdanningen på HIB, gratis laptopp til alle jenter som begynner på elektrolinjen ved HiST eller gratis taxi til kvinner hjemm fra byen i stavanger. Dette er alltså ikke lov å gjøre den motsatte veien fordi det da hadde blitt diskriminering mens det med kvinner kunn er positiv særbehandling. Og det er jo litt merkelig at det kvoteres inn jenter i nesten alle ingenørutdanningene og en del andre mannsdominerte høgskole og universitetsutdannelser, med ekstrapoeng, ol. til jenter og at det ikke er et eneste tilfelle av dette for menn i kvinnedominerte studier når vi vet at over 60% av studiemassen i dag er kvinner. At det ikke blir gjort betyr ikke at det ikke er lov. Tvert om er likestillingsloven kjønnsnøytral på akkurat det punktet, og nevner faktisk positiv særbehandling av menn i § 3a: Ulik behandling som i samsvar med lovens formål fremmer likestilling mellom kjønnene, er ikke i strid med § 3. Det samme gjelder særlige rettigheter og regler om tiltak som skal beskytte kvinner i forbindelse med graviditet, fødsel og amming. Kongen kan gi nærmere bestemmelser om hvilke former for ulik behandling som tillates i medhold av denne lov, herunder bestemmelser om særbehandling av menn i forbindelse med undervisning av og omsorg for barn. Dagens regjering har foreslått nettopp dette: Vil kvotere inn menn Idag la regjeringen frem sin stortingsmelding om mannsrollen. Og ifølge Huitfeldt er mannskvotering aktuelt. Vil bruke de samme virkemidlene - Jeg tror tiden er inne for å bruke noen av de virkemidlene som blir brukt for å få kvinner inn i mannsposisjoner. De virkemidlene må vi nå bruke for å få menn inn i tradisjonelle kvinneyrker, sier Huitfeldt til NRK. Det samme foreslo Kristin Clemet i sin tid, uten å få flertall for det. Geir Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Kanskje mange av guttene som blir offer for blind vold egentlig ikke er så uskyldige som de skal ha det til? Kanskje de er så fulle at de ikke vet hvorfor de har provosert. Eller ikke husker. Eller ikke vil innrømme? Menn som slåss er noen store tosker, men sjangsen for at du blir forfulgt av en fremmed mann på vei hjem fra byen, som banker deg - hvor stor er den egentlig? Er ikke sjangsen betydelig større dersom du står i en klynge utenfor ett utested og provoserer ? Skal menn nytte godt av ordningen med gratis taxi hjem bør de vel egentlig bli hentet med taxien lenge før de rekker å dra på utestedet. Det er jo der menn blir slått ned? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hvis du har lest én avis iløpet av de siste 5 årene, så har du vel fått med deg at det florerer av blind vold?Jeg vil vel nesten tørre å påstå at det skjer oftere at en uskyldig kar blir slått/banket enn at en kvinne blir voldtatt. Blind vold er et problem, helt opplagt. Statistikkene skiller ikke blind vold fra annen vold, så hva som skjer oftest er vanskelig å si noe sikkert om. Men det er som Linn_Christin sier: Mannen er både gjerningsmann og offer i de sammenhengene. Mens offeret kan være både kvinne og mann, (blind vold er blind vold), er gjerningsmannen nesten alltid mann. Det samme er tilfellet med voldtekter, gjerningsmannen er en mann. Kvinner voldtar ikke fremmede menn (eller kvinner for den saks skyld) de treffer på gaten eller utesteder. Unntaksvis er kvinner medskyldige i voldtekter i privat sammenheng. Og at menn banker opp menn, uansett hvor ille det er, kan neppe sies å være et argument i likestillingsdebatten. Blind vold er ofte et resultat av gruppedynamikk. Gjerningsmennene er gutter i flokk, og offeret kommer i veien. Jeg er ikke sikkert på om gratis taxi hjem automatisk vil hjelpe på dette. Det vil derimot å stenge utestedene tidligere, slik at testosteronfylte gutter ikke er like fulle før de velter ut i bygatene før de drar hjem. Jeg svelger uansett ikke argumentet om at man ikke kan ha rettede tiltak for å unngå vold mot en utsatt gruppe, fordi andre grupper ikke får det samme. Negativ likestilling (at dersom ikke alle kan ha et gode så skal alle ha det like ille) kan umulig være noe mål i denne sammenhengen. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå