xdxdxd_hola_amigo Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hadde en morsom opplevelse på skolen idag. Var et intervju til en skole oppgave om radio (går media) og en medelev kommer bort spør jenta ved siden av meg hva hun mente var den viktigste egenskapen hos en mann. Hun tenkte seg om litt før hun svarte: "Han må ha penger og se bra ut." Enten tullet hun, eller så var hun dønn ærlig, jeg tror det siste. Jenter skriker om likestilling og at de vil tjene sine egne penger, men en kjæreste med mye penger skal de ha... Greit nok at jenter liker å bli skjemmet bort og setter pris på at han ser bra ut, men at penger var det første som ble nevnt?! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Det er vel få som jobber ubetalt overtid, fordi de synes det er så fordømt gøy vil jeg vel tro.. De gjør det for å få arbeidet unna. Eller fordi den er "obligatorisk". Det kan skyldes forskjell på muligheter for overtid i typiske manns-og kvinneyrker. Men det har jeg ikke dokumentasjon på, så der blit der bare gjetting fra min side. Om det betyr at de er mer produktive er fortsatt et spørsmål. Geir Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Det er vel få som jobber ubetalt overtid, fordi de synes det er så fordømt gøy vil jeg vel tro.. De gjør det for å få arbeidet unna. Eller fordi den er "obligatorisk". Det kan skyldes forskjell på muligheter for overtid i typiske manns-og kvinneyrker. Men det har jeg ikke dokumentasjon på, så der blit der bare gjetting fra min side. Om det betyr at de er mer produktive er fortsatt et spørsmål. Geir Om de er mer produktive er vel et spørsmål, men er det et relevant spørsmål? Enn så lenge arbeidsplassen tilsynelatende verdsetter overtidstimer like mye som "vanlige timer". Så ser jeg ikke helt hvordan denne manglende produktiviteten påvirker konklusjonene man kan dra ut fra lønnstallene? AtW Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Vi har kommet ganske langt, spesielt med tanke på hudfarge - for noen tiår siden hadde de mørke egne fontener og buss-seter, nå er Obama president. Men nå skal jeg ikke spore av, det er jo kvinner vs. menn som er temaet her ser jeg. Jeg har ikke lest de få sidene som er her men jeg vil trekke inn dette: Kvinner får ikke delta i hopp i OL. Hva synes dere om dette? Det er drøyt, er det ikke? Lenke til kommentar
Izor Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Men jeg mente nå egentlig at man hadde kommet i mål med lik lønn for likt arbeid? At kvinner velger såkalte trygge yrker, i det offentlige er det vel kvinner og ikke menn som må gjøre noe med. Lenke til kommentar
Izor Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Vi har kommet ganske langt, spesielt med tanke på hudfarge - for noen tiår siden hadde de mørke egne fontener og buss-seter, nå er Obama president. Men nå skal jeg ikke spore av, det er jo kvinner vs. menn som er temaet her ser jeg. Jeg har ikke lest de få sidene som er her men jeg vil trekke inn dette: Kvinner får ikke delta i hopp i OL. Hva synes dere om dette? Det er drøyt, er det ikke? Vel Sagen trynet jo i vikersund er om dagen, så det er kanskje ikke så rart? Men fra spøk til revolver, jeg mener i hverfall at de skal ha samme muligheten til å hoppe sånn som menn har. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Vi har kommet ganske langt, spesielt med tanke på hudfarge - for noen tiår siden hadde de mørke egne fontener og buss-seter, nå er Obama president. Men nå skal jeg ikke spore av, det er jo kvinner vs. menn som er temaet her ser jeg. Jeg har ikke lest de få sidene som er her men jeg vil trekke inn dette: Kvinner får ikke delta i hopp i OL. Hva synes dere om dette? Det er drøyt, er det ikke? Vel Sagen trynet jo i vikersund er om dagen, så det er kanskje ikke så rart? Men fra spøk til revolver, jeg mener i hverfall at de skal ha samme muligheten til å hoppe sånn som menn har. Hehe ja, dette fallet skjedde rett etter hun hadde vært på Grosvold og debattert om at jenter bør få hoppe. Ironisk, men slik er det nå. Men ja, det har vel kanskje noe med å gjøre at det er for få kvinner? Om noen (ti)år er vel kvinner også bedre i fotball tenker jeg. Endret 17. mars 2009 av CypheroN Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Siden vi er inne på sport, og en her ville ha et genderløst samfunn - er det riktig å skille dame- og herresport? Eller bør vi i likestillingens navn ha blandede lag i håndball, fotball og ishockey? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Kvinner og menn sammen i ishockey - jeg tror ikke det er en god idé. Jeg må sove på det før jeg kan komme tilbake med noe mer konstruktivt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Vi har kommet ganske langt, spesielt med tanke på hudfarge - for noen tiår siden hadde de mørke egne fontener og buss-seter, nå er Obama president. Men nå skal jeg ikke spore av, det er jo kvinner vs. menn som er temaet her ser jeg. Jeg har ikke lest de få sidene som er her men jeg vil trekke inn dette: Kvinner får ikke delta i hopp i OL. Hva synes dere om dette? Det er drøyt, er det ikke? Hopp er jo ikke den eneste sporten med slike forskjeller, feks kan ikke men delta i rytmisk sportsgymnastikk eller synkronssvømming, turn er forskjellig for menn og kvinner. Og det er vel sikkert andre eksempler på sporter som er for kun men også (kombinert?) AtW Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Om de er mer produktive er vel et spørsmål, men er det et relevant spørsmål? Enn så lenge arbeidsplassen tilsynelatende verdsetter overtidstimer like mye som "vanlige timer". Så ser jeg ikke helt hvordan denne manglende produktiviteten påvirker konklusjonene man kan dra ut fra lønnstallene? Spørsmålet er om de gjør det, og om det dermed er årsaken til at menn får bedre betalt. Jeg vet ikke svaret. Det er lenge siden jeg leste Kapitals artikler om saken også. Jeg burde kanskje ha en idé, jeg har vært arbeidsgiver selv. (Og ja, vi hadde likelønn, og jentene på jobben jobbet like mye overtid som gutta. Men ikke så mye som sjefen... ) Geir Lenke til kommentar
Izor Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Vi har kommet ganske langt, spesielt med tanke på hudfarge - for noen tiår siden hadde de mørke egne fontener og buss-seter, nå er Obama president. Men nå skal jeg ikke spore av, det er jo kvinner vs. menn som er temaet her ser jeg. Jeg har ikke lest de få sidene som er her men jeg vil trekke inn dette: Kvinner får ikke delta i hopp i OL. Hva synes dere om dette? Det er drøyt, er det ikke? Hopp er jo ikke den eneste sporten med slike forskjeller, feks kan ikke men delta i rytmisk sportsgymnastikk eller synkronssvømming, turn er forskjellig for menn og kvinner. Og det er vel sikkert andre eksempler på sporter som er for kun men også (kombinert?) AtW Det er egentlig veldig bittert, har alltid drømt om å bli en synkromsvømmer Lenke til kommentar
Right Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Vel Sagen trynet jo i vikersund er om dagen, så det er kanskje ikke så rart? Men fra spøk til revolver, jeg mener i hverfall at de skal ha samme muligheten til å hoppe sånn som menn har. Hehe ja, dette fallet skjedde rett etter hun hadde vært på Grosvold og debattert om at jenter bør få hoppe. Ironisk, men slik er det nå. Men ja, det har vel kanskje noe med å gjøre at det er for få kvinner? Om noen (ti)år er vel kvinner også bedre i fotball tenker jeg. Sagen trynet, men menn tryner rett som det er i hoppbakken. Ser ikke at de blir nektet å hoppe. Men at de må hoppe med lusefart fordi en østerriker ikke greier å sette nedslag, det skjer. Hoppsporten og kombinert er vel noen av de sportene i verden der det er minst rettferdighet blant kjønnene. Nei til likestilling, ja til rettferdighet. Det "sier jo seg selv" at fysiske krav ofte må være mindre til kvinner enn til menn. Du kan ikke forvente at en kvinne skal kunne løpe like fort, bære like tungt, eller lignende, som en gjennomsnittelig mann kan. Nå må man jo også ta høyde for at gener spiller inn på akkurat det fysiske plan, da mange kvinner er sterkere enn noen menn, så fysikk kan nesten ikke regnes ut fra kjønn, men fra gener, kroppsbygning osv. En annen ting man kan trekke inn i "likestillings"-debatten er ting som omskjæring. Kvinner som blir omskjært er fysj og fy, men små guttebabyer som blir omskjært, det er "tradisjon", og ikke noe problem. Selvsagt må man se litt på hva det faktisk er man gjør, men det er like fullt et overgrep, om det blir gjort mot en jente eller en gutt som ikke har valgt det selv. Note: Har ikke lest hele tråden. Hopp er jo ikke den eneste sporten med slike forskjeller, feks kan ikke men delta i rytmisk sportsgymnastikk eller synkronssvømming, turn er forskjellig for menn og kvinner. Og det er vel sikkert andre eksempler på sporter som er for kun men også (kombinert?) AtW Du kan ikke forvente at en kvinne skal kunne gjøre det bra i ringer, bukk, osv., i turn. At menn kan gjøre det bra i dans med køller eller ring eller diverse, det kan nok hende, ja, men turn kan likevel ikke sammenlignes med hopp, der folk har godt grunnlag for å delta uansett om de er kvinner eller menn. Sorry for dobbeltpost. Endret 17. mars 2009 av Alastor Lenke til kommentar
Izor Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Vel Sagen trynet jo i vikersund er om dagen, så det er kanskje ikke så rart? Men fra spøk til revolver, jeg mener i hverfall at de skal ha samme muligheten til å hoppe sånn som menn har. Hehe ja, dette fallet skjedde rett etter hun hadde vært på Grosvold og debattert om at jenter bør få hoppe. Ironisk, men slik er det nå. Men ja, det har vel kanskje noe med å gjøre at det er for få kvinner? Om noen (ti)år er vel kvinner også bedre i fotball tenker jeg. Sagen trynet, men menn tryner rett som det er i hoppbakken. Ser ikke at de blir nektet å hoppe. Men at de må hoppe med lusefart fordi en østerriker ikke greier å sette nedslag, det skjer. Hoppsporten og kombinert er vel noen av de sportene i verden der det er minst rettferdighet blant kjønnene. Nei til likestilling, ja til rettferdighet. Det "sier jo seg selv" at fysiske krav ofte må være mindre til kvinner enn til menn. Du kan ikke forvente at en kvinne skal kunne løpe like fort, bære like tungt, eller lignende, som en gjennomsnittelig mann kan. Nå må man jo også ta høyde for at gener spiller inn på akkurat det fysiske plan, da mange kvinner er sterkere enn noen menn, så fysikk kan nesten ikke regnes ut fra kjønn, men fra gener, kroppsbygning osv. En annen ting man kan trekke inn i "likestillings"-debatten er ting som omskjæring. Kvinner som blir omskjært er fysj og fy, men små guttebabyer som blir omskjært, det er "tradisjon", og ikke noe problem. Selvsagt må man se litt på hva det faktisk er man gjør, men det er like fullt et overgrep, om det blir gjort mot en jente eller en gutt som ikke har valgt det selv. Note: Har ikke lest hele tråden. Fysiske krav er jo der for en grunn. I yrker hvor man har fysiske krav er det mye tung fysisk aktivitet, da blir det jo feil at man lar jenter få det lettere selv om jobben i seg selv ikke blir det. Det er vel store forskjeller på omskjæring som blandt annet jødene praktiserer og "kjønnslemlestelse" som man praktiser i noen land. Det første har vel med hygiene og gjøre. Det andre er jo bare for at kvinnen skal tenke på sex som noe smertefult, og derfor ikke være utro med sin mann. Leif Endret 17. mars 2009 av Izor Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Når det gjelder vold mot menn så er det store mørketall, jeg våger å påstå at mørketallene her er betraktlig mye høyere enn for kvinner. Det samme gjelder voldtekt av menn, her også foreligger det mørketall samt at lovverket etetr min mening er gjennomsyret av den oppfatningen at menns erigrerte penis gjør handlingen mer frivillig. Slår man opp i vår kjære straffelov § 192 vil man finne voldtektsbestemmelsen, eller seksuell omgang som det står i loven. I tredje ledd litra a så er det en straffeskjerpelse hvis det foreligger et samleie, straffen skal da settes til minimum to år. Hva som menes med samleie er videre legaldefinert i §206 til også å være "innføring av penis i munn og innføring av gjenstand i skjede eller endetarmsåpning". Merk dere setningen "innføring av penis i munn". Med andre ord foreligger det samleie i lovens forstand hvis mannen tvinger sin penis inn i kvinnens munn, men hvis kvinnen fysisk tvinger mannens penis inn i sin munn foreligger det ikke samleie i lovens forstand. Dette har noe med strafferammen å gjøre, ved samleie er strafferammen minst 2 år. Når det gjelder lov om kjønnslemlestelse fikk vi forbud mot omskjøring, men dette gjaldt kun kvinner. Når det kom til menn så er ikke dette engang lovregulert, og ingen har tenkt tanken. Så i realiteten kan hvem som helst omskjære et guttebarn uten bedøvelse og uten straffeansvar. Jeg synes det er et tankekors at man bringer inn barnekonvensjonen og andre menneskerettigheter når man skal begrunne forbudet mot omskjæring av kvinner, men når det kommer til menn så ofrer man ikke engang tanken. Så jeg tror problemstillingen vedrørende vold og seksualitet også rammer menn, men problemet er at de har ikke fokuset rettet mot seg i den grad som kvinner har det. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Siden vi er inne på sport, og en her ville ha et genderløst samfunn - er det riktig å skille dame- og herresport? Eller bør vi i likestillingens navn ha blandede lag i håndball, fotball og ishockey? Skillet i sport er basert på fysiologiske forskjeller like mye som tradisjon. Så lenge vi ikke kan innføre "likestilling" i genmaterialet vårt så er det er det ikke noe poeng å fjerne det skillet. Spørsmålet vi i tillegg må stille er: Hva er konsekvensen av blandede lag? Får flere menn være med da? Det er det ingen grunn til å anta. Det blir ikke flere menn som driver med idrett om vi lar dem konkurrere med kvinner, det blir bare vanskeligere for kvinnene å nå opp. Det tjener ingen på. Ville idretten for eksempel bli mer spennende uten damelandslaget i håndball? Her er det ikke noen grunn til å måtte konkurrere, det er fint plass til begge kjønn i idretten, hver for seg. Geir Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Konsekvensen av blandede lag er vel at kvaliteten kan være varierende, men det skal da ikke hindre kvinner å bli med på et "mannfolklag" om de fysiologisk sett matcher de andre på banen. Om det er lurt å blande lag derimot er noe jeg stiller meg negativt til. Jeg har den oppfatning at menn kan være voldsomme i idrett om konkurranseinstinktet er for sterkt. Endret 17. mars 2009 av SpecialForce Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Barnestell og annet var godt betalt arbeid den gangen, og det var formålet med utdanningen. Idag høres det kanskje ikke særlig ut å være barnepike eller hushjelp, men den gangen var det faktisk en god jobb sammenlignet med underbetalt ufaglært arbeid på spinnerier og andre fabrikker. Er du så sikker på dette? Jeg har lest minst 150 bøker om "gamle dager" , mest fra slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. Tjenestefolk var langt ifra godt betalt på den tiden, enten det var fjøsjenter, innejenter eller barnepiker. Husmorsskolens formål var å utanne unge jenter til å bli (ja nettop!) gode husmødre. I dag finnes det ingenting i nærheten av denne skolen engang. Og min tante gikk på husmorskolen da hun var ung, og hun er 40 år gammel Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Tjenestefolk var langt ifra godt betalt på den tiden, enten det var fjøsjenter, innejenter eller barnepiker. Alt er relativt. Det var ikke godt betalt i forhold til faglært arbeid, eller i forhold til "mannsjobber", men det betalte bedre enn ufaglært fabrikkarbeid. De kommunale husmorskolene vokste frem i en tid da kvinner selv sto opp og kjempet for sine rettigheter. Bedre allmenn utdannelse for kvinner var et av kravene de kjempet for. Derfor var fremveksten av husmorskolene en viktig seier. I Bergen var det Kvindesaksforeningen, stiftet i 1884, som førte an, og i 1912 kom Bergens folkeskoles lærerindeforening på banen. Det ble sendt en henstilling til Bergen skolestyre om opprettelse av en kommunal husmorskole for unge piker i Bergen. En av begrunnelsene var at en slik skole ”vil vække interessen og styrke agtelsen for det huslige arbeide og derved føre flere ind paa dette arbeidsfelt, hvor de unge i regelen er langt bedre lønnet og mer beskyttet end for eksempel i fabrikkene…” Link Når vi nådde 70-tallet var nok den opprinnelige målsetningen forsvunnet, siden kvinner hadde tilgang til annen utdanning. Dermed ble husmorskolene nettopp det, skoler for husmødre. Men da var de heller ikke noen kampsak for feministene lenger... Geir Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) DYSTER MANNSSTATISTIKK. I Norge lever kvinner fem år lenger enn menn. Mer enn ni av ti som sitter i fengsel er menn. Tre av fire som begår selvmord er menn. Menn må i militæret, kvinner slipper. Menn er overrepresentert i statistikker som gjelder skader, ulykker, drukning, fyll og depresjoner. Kvinner får barna etter samlivsbrudd i ni av ti tilfeller. Og det begynner tidlig. Jenter får bedre karakter enn gutter i 90 prosent av fagene. Statistikkene er klare: Kvinner er lykkeligere, flinkere og har mer og bedre kontakt med seg selv og sine foreldre. Aldri har flere kvinner og færre menn fått barn. Kvinner har bedre helse, de har det bedre på skolen og har et tryggere liv. Likevel klarer de det ufattelige retoriske kunstgrepet å fremstå som undertrykt. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1495050.ece Av RUNAR DØVING Forsker, Statens institutt for forbruksforskning. Har kroppen rett? Hva mener dere? Endret 17. mars 2009 av Jarmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå