Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Likestilling mellom menn og kvinner, hvor langt er vi kommet?

Anbefalte innlegg

Hello mine venner :)

Vår eminente admin TWFA måtte stenge en tråd om likestilling grunnet usaklig diskusjon, personangrep og andre brudd på retningslinjene. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1085652

Vanligvis klarer vi å rydde opp trådene, men i dette tilfelle var tråden blitt usammenhengende grunnet altfor mange slettinger av poster, og den hadde uansett gått utover det opprinnelige emnet.

Vi syns denne debatten er viktig og aktuell, og åpner en ny tråd for videre diskusjoner om emnet :)

Trådens intensjoner og premisser er følgende:

- Krav til kvalitet og saklighet. Poster som har som formål å provosere feies under teppet. (Men det er lov å ha provoserende meninger.)

- Vennligst unngå poster som starter med: "Vi/dere mannfolk..." eller "Vi/dere kvinnfolk...", dvs. personlig generalisering av grupper. Diskuter kjønnenes situasjon generelt.

- Personlige eksempler er lov, men la det ikke bli en diskusjon om brukeres motiver eller person.

- Respekter at ikke alle har samme synspunkter og meninger som deg. Verden er stor.

- Personangrep fører til utelukking fra denne debatten og i verste fall fra forumet for en periode.

- Ellers gjelder retningslinjene som vanlig, rapporteringsknappen er near by you.

- Husk at det er forskjell mellom ytringsfrihet og usaklig verbal adferd.

Merk dere at jeg vil for første gang praktisere utelukking av posteretten i en bestemt tråd som første reaksjon.

Så, mine venner, vi går ontopic! :)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er vel kanskje litt gammeldags av meg , men :

Jeg synes det er kvinnens jobb å styre med hjem og barn, og skulle ønske ting var litt mer som før på det punktet.

Jeg setter alikevel pris på at kvinner har stemmerett, og rett til lik utdanning som gutter. Og at kvinner og menn blandes i forskjellige yrker.

Hvor langt har vi kommet? Mer enn langt nok spør du meg.

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar

Som både gutt (mann, kanskje?) og feminist har jeg noen synspunkter her, men dersom spørsmålet er hvor det blir av jentene i likestillingsdebatten så tror jeg jeg inntil videre velger å holde kjeft for å se hvordan denne tråden går. Håper den blir bedre enn den forrige, som hadde potensiale, men dessverre druknet i usakeligheter og personangrep.

Lenke til kommentar

Ang. feminisme og likestilling, før kontra nå;

Noen vil kanskje bli overrasket over å høre at husmorskolen var noe som ble startet opp etter innbitt kamp fra likestillingsforkjempende kvinner :)

Mange vil vel idag påstå at et konsept som husmorskole er kvinneundertrykkende og bidrar til diskriminerende kjønnsroller, mens det ved opprettelsen faktisk var kvinnefrigjørende.

Lenke til kommentar

Det skal dog bemerkes at husmorskolenes formål ikke var å utdanne hjemmeværende kvinner, men å gi kvinnene almenutdannelse og dermed adgang til annet arbeid enn underbetalte og tunge fabrikkjobber. Det var betalt arbeid som husmødre i ulike sammenhenger som var målsetningen.

Samtidig var selvsagt anerkjennelse av det arbeid kvinner faktisk gjorde i det daglige viktig. Dette var for over 100 år siden, og kvinner hadde hverken stemmerett eller andre idag selvfølgelige rettigheter. Slik var husmorskolene faktisk et skritt oppover den sosiale rangstigen for mange kvinner den gangen.

Geir :)

Lenke til kommentar
husmorskolen er noe jeg lett skulle gått på den dag i dag dersom det fremdeles eksisterte :innocent:

Det kan du da også. Linjene for for eksempel Restaurant- og mat-fag på dagens videregående skoler tilsvarer gårsdagens husmorskole. Og de gir studiekompetanse, om du senere ønsker å gå videre en eller annen vei.

Men dette er litt off topic.

Lenke til kommentar
Det skal dog bemerkes at husmorskolenes formål ikke var å utdanne hjemmeværende kvinner, men å gi kvinnene almenutdannelse og dermed adgang til annet arbeid enn underbetalte og tunge fabrikkjobber. Det var betalt arbeid som husmødre i ulike sammenhenger som var målsetningen.

Samtidig var selvsagt anerkjennelse av det arbeid kvinner faktisk gjorde i det daglige viktig. Dette var for over 100 år siden, og kvinner hadde hverken stemmerett eller andre idag selvfølgelige rettigheter. Slik var husmorskolene faktisk et skritt oppover den sosiale rangstigen for mange kvinner den gangen.

..var den ikke for å utdanne dem til hjemmeværende? Eller i det minste i hjemlige oppgaver? Jeg mener da bestemt at husmorskolen hadde fag som sting & søm, stopping av sokker og slikt, baking og matlaging, barnestell, husvask osv.. Ting man forbinder med en hjemmeværende husmor, rett og slett.

Dog er det riktig at den også ga allmennutdannelse som matematikk og norsk osv.

100 år er vel relativt, de holdt det vel gående til 1980, hvorpå det ble sydd sammen med vanlig VGS?

husmorskolen er noe jeg lett skulle gått på den dag i dag dersom det fremdeles eksisterte :innocent:

Det kan du da også. Linjene for for eksempel Restaurant- og mat-fag på dagens videregående skoler tilsvarer gårsdagens husmorskole. Og de gir studiekompetanse, om du senere ønsker å gå videre en eller annen vei.

Men dette er litt off topic.

Mangler da fortsatt husvask, sokkestopp og barnestell? Man har ikke en heldekkende husmorskole nå, heller grener av den, som linjer på VGS.

Vi er faktisk noen som kunne tenke oss det - plundrer med ideén om å starte opp igjen husmorskole i tradisjonell forstand, som en forretningsidé :)

Endret av toth
Lenke til kommentar

Barnestell og annet var godt betalt arbeid den gangen, og det var formålet med utdanningen. Idag høres det kanskje ikke særlig ut å være barnepike eller hushjelp, men den gangen var det faktisk en god jobb sammenlignet med underbetalt ufaglært arbeid på spinnerier og andre fabrikker.

Husmorskolene utviklet seg i takt med tiden (men "tiden" utviklet seg ikke så raskt i starten), og til slutt ble de altså overflødige, fordi det var blitt akseptert at jenter flest tok vanlig videregående skole, og man flettet husstellsfagene inn der.

Edit: Jeg er redd for at underbetalte fabrikkarbeidere i Kina har tatt grunnlaget vekk for skoler som underviser i sokkestopp og lignende. Det er billigere å kjøpe nye idag...

Lenke til kommentar
Edit: Jeg er redd for at underbetalte fabrikkarbeidere i Kina har tatt grunnlaget vekk for skoler som underviser i sokkestopp og lignende. Det er billigere å kjøpe nye idag...

Mulig det, men ut fra "markedet", dvs jenter jeg kjenner til, virker det nesten som det er litt "in" å være god husmor igjen. Så jeg tror nesten at en ren husmorskole - privat, kunne latt seg drive.

Eneste jenta til nå i tråden hadde hvertfall meldt seg på ;)

Lenke til kommentar

Lykke til, toth!

Spørsmålet er hva det - dersom det faktisk er slik - sier oss om likestillingen. Har den kommet langt nok? For langt? Er dette en reaksjon?

Personlig tror jeg ikke det. Statstikken sier noe annet. Mens antallet gutter på lang høyere utdanning steg med ca 32% fra 1997-2007, doblet den seg seg blant jentene. De siste 5 årene fram til 2007 økte den med 15% blant gutter, og 40% blant jenter. Samtidig øker andelen jenter som tar kortere høyere utdanning, og andelen som tar videregående er relativt konstant. Det er gruppen uten utdanning utover grunnskolen som synker jevnt og trutt.(Kilde: SSB)

Jenter velger altså i økende grad høyere utdanning. Rent statistisk synker kundegruppen din hvert år.

Hva så med de som ikke ønsker det? Det er etter mitt syn primært et signal om behovet for å få velge selv. Det er altså paradoksalt nok snakk om kvinnefrigjøring: Retten til å kunne gjøre egne valg i livet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder utdanning, så er jo ikke det slutten på regla. Har vært på en del firmapresentasjoner med større advokatfirmaer, og det er jo interessant å se hvordan de ansetter 50/60% jenter mens 90-95% av nye partnere er menn.

Lenke til kommentar

Hvilket betyr at det er et etterslep. Mens likestillingen i stor grad har nådd utdanningen, har den ikke nådd styrerommene. Jeg er som ukuelig markedsoptimist nokså sikker på at tiden jobber med saken. Dagens nyutdannede er neste generasjons maktelite. Det er Stoltenberg-generasjonen som styrer idag, og de ble utdannet for 25-30 år siden. De som utdannes idag vil sitte i førersetet om nye 25 år.

Lenke til kommentar
Jeg er vel kanskje litt gammeldags av meg , men :

Jeg synes det er kvinnens jobb å styre med hjem og barn, og skulle ønske ting var litt mer som før på det punktet.

Jeg setter alikevel pris på at kvinner har stemmerett, og rett til lik utdanning som gutter. Og at kvinner og menn blandes i forskjellige yrker.

Hvor langt har vi kommet? Mer enn langt nok spør du meg.

En viktig del av feminismen var å sloss mot husmorfamilien, den sto jo for total mangel på likestilling. Det var ikke noen utdanning eller arbeidsmarked for kvinner. Ved untak av nedgangstider da gjorde de noen ekstra jobber. På denne tiden brukte man såklart mye lengre tid på jobber i huset, og familien var en annerledes instanse med flere jobber.

Kvinner og menn blandes ikke i yrker hvis vi sosialiseres vidt forskjellig, husmor/snekker osv.

Hva er det som gjør det til kvinnenes jobb å styre med barn og hjemmet ?

Selve denne holdningen er jo bevis på at vi ikke er kommet mer en langt nok. Du har adoptert "grunnløse" (?) gameldagse tradisjonelle ider om hva en kvinne og man bør gjøre. Likestilling handler om at slikt ikke skal finnes og det er fordi folk har sånne meninger vi fortsatt trenger litt feminisme.

Kvinner gjør foresten fortsatt mest arbeid i hjemmet. Menn gjør mer en tidligere, men det henger sammen med at de ikke gjorde noe som helst før.

Det er jo også litt sånn at mennene snekrer og kvinnene baker tor jeg fra egen erfaring. Det viser igjenn til hvordan vi sosialiseres forskjellig (blå og rosa).

Endret av -LE-
Lenke til kommentar
Hva så med de som ikke ønsker det? Det er etter mitt syn primært et signal om behovet for å få velge selv. Det er altså paradoksalt nok snakk om kvinnefrigjøring: Retten til å kunne gjøre egne valg i livet.

Nettopp! Valget. Det finnes ikke en god valgmulighet for kvinner som ønsker seg gode gammeldagse oppgaver i hjemmet som yrke, bortsett fra selvlæring og kunnskapsarv. En skole som kan lære bort "gammeldagse", tradisjonelle verdier og kunnskaper, inkludert kjerringråd og klorins allsidige bruksområder, vil være et godt alternativ tror jeg.

Uten å si noe om disse verdiene er bedre eller dårligere enn dagens utdanningstilbud, det er ikke nødvendig å definere så lenge det er frivillig :)

..jeg er likevel ganske sikker på at man vil få noen ottar-skapninger på nakken om man starter husmorskole med forkle og skaut som skoleuniform. Til tross for at det absolutt ikke kan kalles undertrykking eller diskriminering når det er fullstendig valgfritt.

Lenke til kommentar
Hvilket betyr at det er et etterslep. Mens likestillingen i stor grad har nådd utdanningen, har den ikke nådd styrerommene. Jeg er som ukuelig markedsoptimist nokså sikker på at tiden jobber med saken. Dagens nyutdannede er neste generasjons maktelite. Det er Stoltenberg-generasjonen som styrer idag, og de ble utdannet for 25-30 år siden. De som utdannes idag vil sitte i førersetet om nye 25 år.

Jeg tipper deler av det også går på interesser, roller osv. Noe som ofte blir dratt fram som et likestillingsproblem er at kvinner med tilsvarende utdannelse og arbeidserfaring tjener mindre penger enn menn gjør. Men er det pfga mangledne likestilling, eller er det også (ihvertfall delvis) pga andre valg? Menn som gruppe ser jo baksiden av denne medaljen nå, når de mister jobben i større tempo, fordi de er i mere markedsutsatte arbeidsgrupper, der lønningene riktignok er høyere, men tryggheten lavere. Personlig synes jeg likestillingen er på et ok nivå slik det er i dag. Man finner alltid småting, eller enkeltpersoner med det jeg oppfatter som litt spesielle meninger, men jevnt over så er det ganske god orden på sakene.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...