Newcastle Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 heisann har en fagoppgave jeg styre med. å må bare høre med dere her om jeg er helt på jordet nå. Oppgaven lyder som følger: En Motor skal Startes Med automatisk Stjerne / Trekantvender. Motoren skal starte med en startknapp og stoppe automatisk etter 15sec. Den må Deretter Startes igjen med på en annen startknapp. Har tegnet 2 tegninger. er eveigheter siden jeg har gjort noe med motorer så er jeg på villspor eller stemmer dette? På forhånd takk:D Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Skal opp til fagprøve til uka. Det er evigheter siden jeg har holdt på med motorer selv... Det ser ganske bra ut, men som sagt, det er lenge siden jeg holdt på med det. Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Driver og leter etter info om det samme. Skal opp til fagprøve snart, og da må jeg mest sannsynlig koble opp en Y/D-vender. Hovedstrømmen er grei, men det er den styrestrømmen jeg er så usikker på, skjønner liksom ikke opplegget :S Vet ikke hvor jeg kan finne symbolforklaringer o.l? Har ikke noe bok å se i.. Endret 17. mars 2009 av Hjelmn Lenke til kommentar
Newcastle Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Faen ja..ser nå at jeg glemte å endre på hovedstrømmen min. men veit ikke va som er rett trenger jeg den Q3? i og med at den skal startes med en bryter når den skal over i trekant? på styrestrømmen har jeg den ikke med men har den med i hovedstrømmen:) men begge må være like hvilket alternativ er riktig? Symboler tror jeg du kan finne med å bare søke litt rundt på nette som dette kansje? http://www.habit.no/Downloads/Symboltabell...linjeskjema.pdf Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 hovedstrømmen din er riktig, du trenger 3 Q'er(kontaktorer), fordi du bruker Q1 og Q3 for å kjøre motoren i stjerne, og Q1 og Q2 for å kjøre i trekant. Kortslutningene på toppen av Q3 er jo det som gjør at motoren kjøres i stjerne. Så jeg tror at hovedstrømmen din er ganske riktig ja. Styrestrømmen derimot ser ikke helt ok ut enda.. Lenke til kommentar
Newcastle Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 da har jeg endret litt på styrestrømmen men ser helt vilt ut:/ men kan ikke helt sjøne åssen jeg skal få detta rikti Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Den skal stoppe etter 15 sec? Da trenger du et tidsrele inni der også. Du må ha et for å vende om til trekant, og et til hvis du skal stoppe hele systemet etter 15 sekunder. Lenke til kommentar
Newcastle Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 ja tenkte på det i ettertid. den skal ikke vende om automatisk. den skal startes med en bryter ov i trekant så vidt jeg forstår i oppgaven. men er dette riktig da nå føler jeg at jeg begynner å komme inn på noe. Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg fant skjema, disse er fra læreboka dem bruker på VG1 elektro. Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hjelmn: Ang. hovedstrømmen: Hvorfor er det tegna 3 separate sikringer -F1 -F2 -F3? Jeg har alltid sett det slik: Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) fordi det er trefase vel? er for å vise fasene de 3 f-ene.. Når vi bruker motorvernbryter, slik vi gjør som regel. Så vil det jo ikke bli tegnet slik. edit: når jeg så nærmere på tegningen din så har du jo tegnet med motorvernbryter. Begge tegningene er riktig, din er bare oppdatert Endret 17. mars 2009 av Hjelmn Lenke til kommentar
Newcastle Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 det er jo bare F1 men på 3faser Lenke til kommentar
Newcastle Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 eller di har brukt 3 1fase sikkringer av en merkeling grunn..er jo bare tull d. Men den jeg tegna åssen ligger denn an? er det bare søppel? den i fra læreboka er jo bare vas Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 den du tegna er søppel, og den fra boka er (selvfølgelig) korrekt, og fungerbar.. Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 fordi det er trefase vel? er for å vise fasene de 3 f-ene.. Når vi bruker motorvernbryter, slik vi gjør som regel. Så vil det jo ikke bli tegnet slik. edit: når jeg så nærmere på tegningen din så har du jo tegnet med motorvernbryter. Begge tegningene er riktig, din er bare oppdatert Du skal alltid ha sikkringer i tillegg til motorvern. Motorvernet sikkrer for overbelastning og sikkringene er der i tilfelle kortsluttning. Dette står spesifisert i NEK410; forskrifter for maritime elektriske installasjoner. Skal den stoppes etter 15sekunder eller skal den gå i stjerne i 15 sekunder før den vender til trekant? Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Tror du misforsto. Jeg tegna sikringa som en isteden for 3. Lenke til kommentar
Newcastle Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 da har jeg forhørt meg med nemda, de har skrivt oppgaven som noen jøker. det som er oppgaven er bar det at den skal starte med å trykke på start knappen. og så skal den go både stjerne og trekant før den stoppes innen 15sec. så typisk 5sec i stjerne så over i trekant. så stoppe automatisk. så må den startes med en av start bryterene igjen:D gjorde alt mye lettere hadde de bare sagt det me ei gang:D Lenke til kommentar
Newcastle Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Siden oppgaven ble endret så tegna jeg ei tegning som jeg tror er riktig. ble litt lettere nå noen som kan ta ein titt som har peil? noe glemt eller bare helt på hue? NB.streken på tvers der med startbryterene er bare muse pila. Endret 18. mars 2009 av Newcastle Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Skal K1 og K2 forestille tidsrelè? Har du noen garanti for at det ikke blir noen kortslutning når motoren går fra stjerne til trekant? Lenke til kommentar
Newcastle Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 ja k1 og k2 er tidsrele. jeg klarte ikke å lage det krysset på den. ja er jo en forigling der Q2 og Q3 og en Forsinket inn når den går over i trekant. stemmer det ikke ;/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå