Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med å stå opp

Superdan

Anbefalte innlegg

Hei, nå har det seg sann at jeg har stooore problemer med å klare å stå opp om morgenen. Jeg aner ikke hvorfor, fordi jeg hadde ikke det før. Nå har jeg skulket skolen 2-3 dager i uken de siste 2 mnd, før så hadde jeg maks 5-6 dager i fravær på et skoleår.

Jeg bruker å legge meg til vanlige tider og får alt fra 4-9 timer søvn hver natt. Så er det noen som har tips til hvordan jeg skal klare å faktisk stå opp og komme meg på skolen igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sett vekkeklokka langt unna senga... Da må du stå opp for å slå av klokka, da er du oppe.

Sett opp vinduet før du legger deg så du får frisk luft når du sover.

Sliter selv ekstremt med å stå opp. Frisk luft hjelper ikke, våkner man opp i et kaldt rom har man enda en unnskyldning for ikke å gå ut av senga! For meg virker det ikke å sette vekkeklokka langt unna senga heller. Det eneste som virker for meg er å lage avtaler med folk som ikke bør brytes tidlig på morgenen, det gjør at jeg kommer ganske mye lettere opp..

Lenke til kommentar

Samme for meg..

Ennå værre ble det nå som jeg går på universitetet, og faktisk ikke trenger å stå opp.

Jeg har tre alarmer på, og likevel slår jeg de av i halvsøvne og sier til meg selv: "bare fem minutter til..." og så sovner.

Det er UMULIG å få meg skikkelig opp. Kan være motivasjonssvikt ellers også som dreper lysten til å stå opp.

Lenke til kommentar

For de som slår av alarmen er vell det lurt å få den vekk fra senga:p Slik at du faktisk må opp å stå.

Tror det er veldig smart å legge seg endel tidligere. Dette blir da noe som følest ut som tungere i begynnelsen, men når du får inn rytmen så blir det enklere å stå opp:) Kan vell få tak i litt "smarte" vekkeklokker som gjør at du får en enklere å bedre morgen. En jeg har sett på har ett lys som som skal minne om en soloppgang og når lyset har vert på litt vil alarmen gå.

Når du sover er du også i forskjellige stadium der du i løpet av natta søver veldig tungt og i noen perioder lettere. Såg en vekkerklokke på CeBit som brukte dette positivt der du hadde en sensor på armen som registrerte når du sov tungt og når du ikke gjorde det. Så den ville vekke deg når du ikke hadde så tung søvn.

Lenke til kommentar

Ja, jeg bruker og legge vekkerklokken i andre enden av rommet, men jeg går bare og skrur den av, fryser litt og legger meg tilbake under den varme dynen. Lurer på om det har noe med motivasjonen og det å komme seg på skolen også å gjøre.

Kommer meg som regel opp når jeg må på jobb i helgene og slikt, men er når jeg skal på skolen det er problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler også det er enklere å komme seg opp i helgene når jeg skal på jobb, men kan også vere noe med at vist jeg ikke kommer meg på jobb må kundene sitte å vente på at butikken skal opnes og sjefen blir ikke så glad:p Når det er skule MÅ du liksom ikke komme deg opp!

Lenke til kommentar

Prøv å ha gardinen på rommet ditt litt oppe så du får inn sollys.

Lyset gjør at det er mye enklere å våkne/stå opp.

Gjør en avtale med en eller annen om at hvis du ikke klarer å stå opp til riktig tid hver eneste dag i to uker skal du gi han 1000kr. Når du er ferdig med de to ukene er det helt normalt for deg å stå opp og det går av seg selv.

Lenke til kommentar

Har sett at de selger en vekkerklokke på Clas Olson som lyser opp rommet, det vil si at en halvtime før du "skal" stå opp så¨begynner vekkerklokken gradvis og lyse opp rommet, og når du skal stå opp så vill hele rommet være full av lys i tillegg til å lage lyd. Har ikke prøvd vekkerklokken selv, så kan ikke garantere at den vil fungere. Men jeg har ihvertfall veldig lyst på en slik en.

Lenke til kommentar

Skaff deg sånn båthorn, det burde få deg opp. Enten det eller så gjør du som Mr.Bean med det kokende vannet på beina. Neida, men fra spøk til alvor

Jeg sliter med samme problemet. Setter på alle vekkerklokkene på mobilen (5 stk) og 2-3 andre klokker for at jeg skal kunne klare å stå opp av meg selv. Det som har hjulpet veldig i det siste er å ha vinduene på vid vegg mens man sover. Når man fa våkner om morgenen fryser man noe inni h********. Søvnen blir ikke like god, men man klarer hvertfall å stå opp.

En annen ting du kan prøve er jo selvfølgelig å legge deg tidligere, men også kanskje sove om dagen?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt litt problmer selv, men morra og søstra mi maser som bare f, så da kommer jeg opp etter hvert(delvis fordi jeg legger meg sent) :p. Uansett har jeg skaffet den perfekte vekkerklokke, er en stor musikkfan i tillegg, så det her : LINK hjalp veldig.

Lenke til kommentar

Sliter en del med dette selv, her er mine "triks": Vekkerklokke på mobil stilt på å slumre i 5 minutter mellom hver omgang, og klokkeradio med drittkanalen Radio1. Den kan være så irriterende at jeg bare hopper ut av sengen, men det er sjeldent. Litt åpning på persiennene hjelper og, men bare når solen skinner.

Men hvor finner man den klokken med lys i på Clas Ohlson? Jeg har bare sett sånne da jeg jobbet hos Elprice, og de kostet 2000 kr. Det er for dyrt for et eksperiment, syns jeg.

Lenke til kommentar
Sliter en del med dette selv, her er mine "triks": Vekkerklokke på mobil stilt på å slumre i 5 minutter mellom hver omgang, og klokkeradio med drittkanalen Radio1. Den kan være så irriterende at jeg bare hopper ut av sengen, men det er sjeldent. Litt åpning på persiennene hjelper og, men bare når solen skinner.

Men hvor finner man den klokken med lys i på Clas Ohlson? Jeg har bare sett sånne da jeg jobbet hos Elprice, og de kostet 2000 kr. Det er for dyrt for et eksperiment, syns jeg.

Tror det var på Clas Ohlson eller Biltema i Sandvika jeg så den klokken med lys, men den var ganske dyr der også, etter det jeg husker.

Lenke til kommentar

vanskelig for å stå opp jeg og. skolen er kjeeedelig, og må gå langt til skolen så er ikke noe særlig motivert!

dro til legen på grunn av søvnproblemene, og han sa jeg sku kjøpe meg en slik diiiger lampe.. ser ut som en skjerm. som man skal skru på om morgenen. den lyser skikkelig skarpt. sånt lys som er om sommern..

den funker sikkert for mange, men jeg hata den lampa skikkelig, så jeg skrudde den aldri på xD

men nå om dagen får jeg meg vanligvis opp fordi jeg har bestemt meg for at jeg skal! ikke noe skulking!

blir ofte trøtt på skolen da, men sover litt noen timer når jeg kommer hjem. pleier å funke det!

det beste er vel å bare bestemme seg for at man skal stå opp...

ellers funker det vel å legge vekkerklokka litt langt unna..

Lenke til kommentar

Stå opp til omtrent samme tid, også i helga. Når du først kommer inn i en konstant oppvåkningstid, vil det bli lettere å stå opp. Husk også at lite søvn gjør at du VIL ha vansker med å stå opp, prøv å sov det behovet du trenger (rundt 8 timer), og ikke mer eller mindre, dette vil gå bedre etterhvert, fordi du vil bli trøttere med lik oppvåkningstid, og dermed kunne legge deg til riktig tid. Dette vil også kunne hjelpe mot å ikke få sove, det gjelder bare å komme seg opp til riktig tid, så vil det etterhvert gå bedre ved å sove.

For å stå opp må du virkelig være selvdisiplinert og bestemme deg for å stå opp! Ha gjerne på 10 forskjellige alarmer på rommet, gjør mest mulig for at du står opp, få gjerne andre til å vekke deg, og når du først våkner, løp ut av senga, ta kaldt vann i ansiktet, og ta en dusj. IKKE slapp av noe mer, og IKKE sov i løpet av dagen, når du da legger deg igjen vil du sannsynligvis sovne som en stein, og å våkne neste dag vil være MYE enklere. Fortsett slik, og detter du ut av rytmen, kom på rett kjøl.

Lenke til kommentar

Stå opp tidlig. Jeg har funnet ut at rundt syv er perfekt for meg. Da blir dagene så mye freshere, åtte er faktisk litt i seneste laget. Når du først er ute av senga og merker hvor guffen romtemperaturen er, bli stående en stund og la kroppen venne seg til det. Det største problemet er jo at man flykter tilbake under dynen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Endre vanene dine litt, det er utrolig så mye det hjelper.

Jeg gikk fra å jobbe fra 10 om mårran i min hjemby til klokka 8 i en annen by. Noe som da medførte at jeg ikke lenger kunne stå opp 09:30 på det seneste, men nærmere 05:45 - 06:00. Jeg hadde, som du, særdeles vanskeligheter med å stå opp om mårran. Jeg begynte å overdrive saftig leggetidene mine. La meg så tidlig som 21 enkelte kvelder, og passa på å stå opp rundt 05:30. Etter å ha gjort dette noen uker, kom den nye rytma av seg selv. Legger meg mellom 23 og 24 stort sett, og er oppe rundt klokka 06:00 hver dag i ukene. I helgene pleier jeg å stå opp mellom 09 og 10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...