Gå til innhold

Hva er frysninger?

Liddell

Anbefalte innlegg

Hva er det?

Jeg sitter på youtube og ser fine filmer om Liverpools fantastiske mirakel i Istanbul, og jeg får frysninger av det.

Men jeg får like mye frysninger av å se Start-videoen "Nedrykket er et faktum".

Så hva er frysninger? Det kommer jo både ved positive og negative opplevelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier "frysninger" så mener du at det går kaldt gjennom kroppen og du får gåsehud?

Man kan vel få samme reaksjonen også ved fysisk stimuli. Jeg mener det var en greie i Dondald eller no slikt da jeg var liten som var en oppskrift på hvordan man kunne fremkalle frysninger på en person. Var noe slikt som å tegne en bue over ryggen for så å dunke et eller annet sted, såvidt jeg husker funket det også.

Svarte ikke akkurat på spørsmålet, her da, men er et innspill.

EDIT:

Googlet, her er et innlegg:

Physiologically, that phenomenon goes back to when we were cavemen and before. It's a physical response to being frightened, confronted or excited. Our hair follicles are stimulated to make our hair stand upright (goosebumps), to make our appearance look larger and therefore more formidable as an opponent (i.e. a dog or cat that is frightened). We humans don't have nearly the hair we once did (most of us), so all we see are bumps on our skin. It sounds like the reaction you're talking about is a powerful emotion or feeling from listening to a great song.
Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...