Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor mye får man i trygd pr måned?

Faktum1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man får ikke trygd slik uten videre, ei heller et år fri med betaling fra staten.

For å få trygd, må man ha en grunn til dette, som eksempel en legitim skade. Man kan også få dagpenger fra NAV, men da innebærer det at du er aktiv arbeidssøker. NAV kan dessuten her finne jobb til deg uten du vil elle ei, så du kan havne i en jobb du får frysninger i ryggen av.

Lenke til kommentar

Du må ha tjent over 100 tusen året før, eller over et vist beløp de 3 siste årene, hvis jeg husker riktig.

Du får ikke dagpenger fra NAV uten å ha opparbeidet seg retten til det nei, og du får i alle fall ikke med mindre du er aktiv arbeidssøker.

Lenke til kommentar
Hvor mye får man i trygd pr måned? Har bestemt meg for å ta et friår neste år, men har hørt det er vanskelig å få jobb i Oslo nå..

Trygden blir beregnet ut i fra hva du har tjent inneværende år, eller de 3 siste årene, og utgjør 60% av inntekten. Du har kun krav på dagpenger hvis du har en jobb som du blir permittert fra, eller blir sagt opp fra. Sier du opp jobben selv, får du i beste fall 8 uker karantene, men jeg har hørt om folk som har fått 4 måneders karantene, før de kunne få dagpenger. Planlegger du å gå på sossen, er satsene der helt tragisk lave. Ligger vel på 4000,- i måneden. Har du tenkt å ta et friår fra skole, har du i grunnen ikke krav på noe som helst, men du kan få hjelp på sossen. Men du bør tenke deg om 2 ganger før du tar et friår fra skole. Slik situasjonen er i dag med finanskrise og greier, milelange køer på nav/sossen, måneders behandlingstid på søknaden. Det kan fort bli et slitsomt friår!

Lenke til kommentar

Jeg skal søke selvfølgelig søke om jobb da:), men tar bare ikke jobb på gamlehjem etc. Tenkte derfor at inntil jeg får noe så kunne det har vært greit med litt hjelp. Dessuten 4000kr i måneden det nekter jeg å tro på, hvordan kan somalere går flere år på trygd med bare 4000kr da?:-p

Endret av Faktum1
Lenke til kommentar

Jeg bare må uttrykke min frustrasjon over slike som trådstarter.

Hvorfor i all verden skal du kunne ta et friår på "min bekostning"?

Det er mine skattepenger som skal dekke dette. Jeg betaler 18000 i mnd i skatt. Dette er penger jeg jobber hardt for.

Også er ikke du fornøyd med 4000/mnd for å ta et friår?

Gjør din samfunnstjeneste. Få deg en jobb om det så er "gamlehjem etc."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke dårlig arbeid, bare dårlig betalt.

Dessuten er de jobbene som blir ansett som møkkajobber de viktigste jobbene i sammfunnet. Og det finnes der absolutt ingen argumenter imot. For å sette det litt på spissen, så er vaskehjelpen på sykehuset like viktig, om ikke viktigere enn sjef-kirugen på sykehuset. Så faktisk burde vaskehjelpen der hatt like god lønn som kirugen. Så jeg vil påstå at et ikke er selveste arbeidet som får mange til å vike unna enkelte jobber, det er lønningen man får på de jobbene.

Lenke til kommentar

Aktiv arbeidssøker er at du skal søke på alle stillinger som dukker opp.

Nå fikk ikke jeg dagpenger når jeg var arbeidsledig, siden jeg hadde tjent 7000kr for lite året før (oh yeah), så jeg vet ikke helt 100% på hvordan det fungerer, men regner med du får litt oppfølging.

Hvis NAV sier de har funnet jobb til deg, og du takker nei, så mister du retten på dagpenger. Altså da får du _ingen verdens ting_. Samme hva slags arbeid det er de tilbyr.

Endret av Steina
Lenke til kommentar

høres veldig ut som du skal snylte på trygda i start innlegget ditt. og det er ikke sosialt akseptert med mindre du har et handicap som gjør at du ikke kan jobbe. hvis du bare er lat og ikke vil gjøre noe i år så har jeg ingen symati men hvis du bare skal ta et tenke år å kanksje jobbe litt med det du får så kanskje du kan få dagpenger eller va faen det hete for å få deg inn på et spor som kanskje tjener alle rundt deg bedre.

Lenke til kommentar
høres veldig ut som du skal snylte på trygda i start innlegget ditt. og det er ikke sosialt akseptert med mindre du har et handicap som gjør at du ikke kan jobbe. hvis du bare er lat og ikke vil gjøre noe i år så har jeg ingen symati men hvis du bare skal ta et tenke år å kanksje jobbe litt med det du får så kanskje du kan få dagpenger eller va faen det hete for å få deg inn på et spor som kanskje tjener alle rundt deg bedre.

Vennligst lær deg korrekt norsk før du skriver;) Og ja skal søke masse jobber jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...