Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt med falsk ID

eriik

Anbefalte innlegg

Jeg ble tatt for over 2 uker siden å bruke et kompis sitt bankkort for å komme inn på et utested.

Vakten sa det var et gammelt bilde så han ville at jeg skulle skrive under i en notatblokk han hadde. Jeg tenkte at hvis jeg ikke ville skrive under så ville han be meg gå. Men han sa jeg måtte vente der til politiet kom.

Da politiet kom etter ca. 15/20 min. skrev de ned de rette opplysningene mine og sa jeg ville få et forelegg i posten.

Vil jeg ikke få en mildere straff siden jeg ikke ville skrive under på at legget jeg hadde var meg?

Det jeg da lurte på var hvor lenge jeg ville ha dette på rullebladet? Jeg hadde store planer om å bli politi selv men dette ser jo ikke så lyst ut nå:(

Noen som vet hvor mye forelegget blir på? Og når jeg får det?

Takker for seriøse svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke forenklede forelegg på rullebladet så det kan du bare slappe av med.

Så får du heller få nok år på nakken før du MÅ inn på utesteder med for høy aldersgrense da...

Vil du bli politi så tror eg holdningen din er viktig...

Hvorfor skal du ha "mildere straff" fordi du gjorde det vanskelig for utestedet og de måtte kalle inn politiet?

Lenke til kommentar
Du får ikke forenklede forelegg på rullebladet så det kan du bare slappe av med.

Så får du heller få nok år på nakken før du MÅ inn på utesteder med for høy aldersgrense da...

Vil du bli politi så tror eg holdningen din er viktig...

Hvorfor skal du ha "mildere straff" fordi du gjorde det vanskelig for utestedet og de måtte kalle inn politiet?

Politiet sa ingenting om forenklet forelegg, han sa bare at jeg kom til å få et forelegg i posten. Eller er det det samme? forenklet forelegg og forelegg?:p

Jeg tenkte kansje at jeg ville få en mildere straff siden det hadde vel vært værre for meg om jeg hadde skrevet under på at det var meg?

Lenke til kommentar

Forelegg og forenklet forelegg er det samme.

Hvis du hadde skrevet under på vaktens notisblokk, så ville han måttet levert inn anmeldelse på vegne av utestedet. Det gjør vaktens jobb vanskeligere, men han kan til gjengjeld nøye seg med å levere inn legget til politiet, som i tur bare kaller deg inn til samtale (dersom vakten ikke har anmeldt forholdet).

Siden politiet måtte komme til stedet og registrere deg, anses du som anholdt og politiet anmelder deg for bruk av falsk legitimasjon (dokumentforfalskning).

Det finnes flere tråder om dette her, og mange unge brenner seg på falsk leg. når de i utgangspunktet har gode fremtidsutsikter. Du som har ønske om å bli politi burde kanskje vurdere å legge vekk disse uvanene før den tid kommer?

Lenke til kommentar

Leste noe om at jeg bare kommer til å ha det på rullebladet i 5 år siden jeg aldri har hatt noe der før, og visst jeg ikke gjør noe ulovlig mer. Noen som vet om det stemmer?

Og har det seg slik at jeg ikke kan reise til USA heller?

Har jo gått en stund siden jeg har hørt noe så kan jo være at saken har blitt henlagt :innocent:

Lenke til kommentar
Kunne bare trådstarter stukket av? Jeg går ut fra at sikkerhetsvakten ikke har anledning til å anholde for bruk av falsk legitimasjon?

Straffeprosesslovens kapittel om pågripelse regulerer dette. Enhver privatperson kan pågripe dersom det foreligger fersk gjerning (han ble tatt 'in the act'), det er fare ved opphold, og strafferammen er over 6 måneder (strpl § 176, off the top of my head). Siste vilkår er ikke oppfylt, da strafferammen for bruk av falsk legitimasjon er på inntil 5 måneders fengsel.

Lenke til kommentar
Men hvem har all slik informasjon i hodet? Hvis han hadde anholdt vedkommende, ville det vel vært han som begikk et lovbrudd?

Det er ikke vanlig å regne med at en helt vanlig Average Joe skal vite slikt. Men den som jobber med noe spesielt er helt klart ansvarlig for å holde seg oppdatert på regler for det han jobber med. En revisor som ikke er kjent med siste endring i regnskapsloven burde helt klart holdes ansvarlig for det.

Lenke til kommentar

Her er et tenkt scenario:

Trådstarter har fake leg. Vakten tar han for det, og ber om å skrive under på tilståelse/ringer til politiet. Trådstarter er lite villig til det, og gir beskejd om at han forlater stedet. Vakten legger han i bakken og binder han fast eller bruker håndjern.

Hva skjer nå? Både trådstarter og vakten straffes?

Lenke til kommentar
Her er et tenkt scenario:

Trådstarter har fake leg. Vakten tar han for det, og ber om å skrive under på tilståelse/ringer til politiet. Trådstarter er lite villig til det, og gir beskejd om at han forlater stedet. Vakten legger han i bakken og binder han fast eller bruker håndjern.

Hva skjer nå? Både trådstarter og vakten straffes?

Vakten kan straffes for legemsfornærmelse (pluss eventuelt ulovlig frihetsberøvelse). Trådstarter kommer selvfølgelig ikke i noen bedre posisjon enn den han hadde fra før av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...