Gå til innhold

Opera vil ikke ta Iphone-risiko

Anbefalte innlegg

Det du skriver er bare spekulasjon, Opera har ikke prøvd å legge ut noen applikasjon i AppStore fordi de tolker det dithen at en nettleser fra dem alá Opera Mini ikke vil slippe til. Så noe total-forbud eksisterer ikke, ligger mange flere nettlesere på AppStore nå, eneste fellestrekket er at alle bruker Safari som "motor".

Lakkerer man en Lada, er den fortsatt en Lada. Det finnes ikke alternative nettlesere i App Store, men det finnes skins som til en viss grad gir ekstra funksjonalitet. Nettleseren er fortsatt Safari.

Så du sier at f.eks Google Chrome egentlig er et skin til Safari for Mac/PC, og ikke en selvstendig nettleser som er basert på WebKit? Javel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du sier at f.eks Google Chrome egentlig er et skin til Safari for Mac/PC, og ikke en selvstendig nettleser som er basert på WebKit? Javel...

Nei, det gjør han nok ikke men derimot så bruker ikke Google Chrome hele koden til Safari som "motor". Google Chrome er utviklet med et tilsvarende utgangspunkt (webkit), men du kan glemme at den bare er Safari med et annet skin.

Det er nemlig det som skjer på iPhonen, det kun en nettleser du bruker på mobilen uansett hva du laster ned fra AppStore. Safari ligger i bunn for alle nettleser-applikasjonene foreløpig, det er bare som han sier skins som ligger over og gir ting som fullskjerm, mulighet for å ha sidene som faner med mer.

Håper noen snart utvikler et alternativ til Safari, Opera Mini ville vært veldig bra på iPhone med proxy-teknologien sin som gjør at sider lastes ned meget raskt siden mesteparten av jobben skjer på Opera sine servere. Og ikke minst tar sidene betraktelig mindre plass, derav billigere for dem som ikke har fri tilgang til surfing på edge/3g.

Lenke til kommentar

Å holde sine mest fanatiske og skylapp-bærende brukere i det koselige mørket sitt, vel. Hvor ofte prater du vel med Mac-brukere/fanatikere som er misfornøyd eller overhodet skeptiske til Apple i det hele tatt? De skyr alt som kan minne om negativ info om Apple, og enn så lenge Apple selv også prøver å hysje ned problemene sine slik på nok et produkt, så... så kanskje der ikke finnes noe problem?

Har kjent folk som har jobba på Apples support i Irland, og de har til slutt gitt opp og flytta tilbake til Norge, fordi de ikke gadd all meningsløsheten og politikken i firmaet.

De fleste mac-brukere har ingen problemer med negativ informasjon om Apple. Greit at det finnes en og annen rabiat fanatiker, men de aller fleste er da pragmatiske mennesker som har valgt det verktøyet som passer best for dem. Når det er sagt så er det begrenset hvor mye jeg gidder å forholde meg til den typen rabiat FUD som enkelte anti-apple fanatikere sprer om seg.

I forhold til FOSS-gjengen her på forumet så er Apple-fanatikerne en pitteliten, stille minoritet. ;)

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke er noen av delene kan jeg vurdere det fra utsiden, og Apple-fanatikerene er både mer høylydte og mer selvgode enn tilsvarende FOSS-fanatikere. Slik har det riktignok ikke alltid vært, men OS-gjengen har fått tilsig av normale mennesker de siste årene.

Lenke til kommentar

Appleprodukter har etter min mening hele tiden kun vært rettet mot saueflokken som innfinner seg alt mulig, bare det har en apple logo. Sauene har fått litt større spillerom etter at apple gikk over til intelplattform, men enda er restriksjonene i meste laget.

Lenke til kommentar

Nei, det gjør han nok ikke men derimot så bruker ikke Google Chrome hele koden til Safari som "motor". Google Chrome er utviklet med et tilsvarende utgangspunkt (webkit), men du kan glemme at den bare er Safari med et annet skin.

Det er nemlig det som skjer på iPhonen, det kun en nettleser du bruker på mobilen uansett hva du laster ned fra AppStore. Safari ligger i bunn for alle nettleser-applikasjonene foreløpig, det er bare som han sier skins som ligger over og gir ting som fullskjerm, mulighet for å ha sidene som faner med mer.

Håper noen snart utvikler et alternativ til Safari, Opera Mini ville vært veldig bra på iPhone med proxy-teknologien sin som gjør at sider lastes ned meget raskt siden mesteparten av jobben skjer på Opera sine servere. Og ikke minst tar sidene betraktelig mindre plass, derav billigere for dem som ikke har fri tilgang til surfing på edge/3g.

Du skjønner visst ikke forskjellen på Safari og WebKit. Google Chrome bruker WebKit som "motor". Det samme gjør de alternative nettleserne på iPhone. Disse nettleserne er _ikke_ skins til Safari for iPhone, de er bygget med WebKit i bunnen, og helt egne GUI og funksjoner oppå.

Det du etterlyser er nettlesere som bruker alternativ til WebKit som "motor". Kanskje kommer det en dag, tendensen går jo i retning av at Apple tillater mer og mer ettersom underliggende rammeverk og APIer er klare for det. Nå kommer f.eks også "turn-by-turn" GPS applikasjoner, ala TomTom, siden Core Location rammeverket er klargjort for dette i 3.0 og Apple sier "OK, but BYOM" (Bring Your Own Maps) - Google tillater ikke at dette baseres på deres kart. ;)

Appleprodukter har etter min mening hele tiden kun vært rettet mot saueflokken som innfinner seg alt mulig, bare det har en apple logo. Sauene har fått litt større spillerom etter at apple gikk over til intelplattform, men enda er restriksjonene i meste laget.

Tror du skal være _litt_ forsiktig med hvem du kaller for sauer her...

Lenke til kommentar
Du skjønner visst ikke forskjellen på Safari og WebKit. Google Chrome bruker WebKit som "motor". Det samme gjør de alternative nettleserne på iPhone. Disse nettleserne er _ikke_ skins til Safari for iPhone, de er bygget med WebKit i bunnen, og helt egne GUI og funksjoner oppå.

Det du etterlyser er nettlesere som bruker alternativ til WebKit som "motor". Kanskje kommer det en dag, tendensen går jo i retning av at Apple tillater mer og mer ettersom underliggende rammeverk og APIer er klare for det.

Å sammenligne Chrome med "nettleserne" som er tilgjengelige i App Store er skivebom. Såfremt ikke alternativene kan distribueres med V8. Hvem som helst kan lage et UI og et begrenset antall features, mens kun et fåtall her i verden er i stand til å lage kjernefunksjonaliteten som ligger i grunn i enhver nettleser.

Jeg ser heller ikke bort fra at Apple en dag åpner for tredjeparts nettlesere på iPhone. Jeg stiller meg dog tvilende til at det åpnes før Safari er forbedret en hel del. Man kan vel anta at de har jobbet i bortimot tre år med dagens versjon, så de burde være overlegen enhver konkurranse. Nettopp derfor er det merkelig at de ikke inviterer alle andre aktører til å komme med en browser.

Lenke til kommentar

vil du eller ikke enten slutter du og klager og la være og kjøpe apple produkter eller så kjøper du og syntes apple er god

ikke gidd engang og klag sånn

jeg har en iphone og tenker ikke på åååååååååå det mangler mms jeg tenker heller yeeeeees jeg har den kuleste telefonen med de kuleste spillen

lite tips prøv og finn det posetivet i ting ikke det negativet!!!

Lenke til kommentar
Kunne like godt saksøkt Sony Ericsson, Nokia++ i sammen slengen, mange av deres mobiler har et propetiært operativsystem hvor de ikke tillater at noen annet enn enkle java-applikasjoner får kjøres.

Det blir jo ikke sammenlignes. Kan ikke saksøke noen fordi de ikke lager et OS mer avansert.

Lenke til kommentar
Det blir jo ikke sammenlignes. Kan ikke saksøke noen fordi de ikke lager et OS mer avansert.

Jo, fordi Apple kan da gjøre hva pokker de vil med sitt OS på lik linje med hva Sony Ericsson, Nokia og de andre fabrikantene kan gjøre hva pokker de vil med sine avanserte og enkle OS. Det er jo bare tøv at Apple bør saksøkes fordi ikke alle får publisere hva de vil på AppStore.

Derimot syntes jeg det er lite kundevennlig og en dårlig holdning av Apple. Kunne tenkt meg et alternativ til Safari på iPhonen min. Ser foreløpig dårlig ut til at jeg får det.

Lenke til kommentar

Det du etterlyser er nettlesere som bruker alternativ til WebKit som "motor". Kanskje kommer det en dag, tendensen går jo i retning av at Apple tillater mer og mer ettersom underliggende rammeverk og APIer er klare for det.

Å sammenligne Chrome med "nettleserne" som er tilgjengelige i App Store er skivebom. Såfremt ikke alternativene kan distribueres med V8. Hvem som helst kan lage et UI og et begrenset antall features, mens kun et fåtall her i verden er i stand til å lage kjernefunksjonaliteten som ligger i grunn i enhver nettleser.

Slett ikke, det er et faktum at både Crome og de alternative nettleserne til iPhone er bygget på WebKit med egne brukergrensesnitt oppå. At Chrome bruker V8 og ikke SquirrelFish for behandlingen av JavaScript er en interessant fotnote i denne sammenhengen, men like fullt en fotnote.

Men som du sier, "hvem som helst" kan lage et UI, men ja, det er en grunn til at Google ikke tok jobben med å utvikle hele kjernefunksjonaliteten selv, men baserte seg på WebKit...

Jeg ser heller ikke bort fra at Apple en dag åpner for tredjeparts nettlesere på iPhone. Jeg stiller meg dog tvilende til at det åpnes før Safari er forbedret en hel del. Man kan vel anta at de har jobbet i bortimot tre år med dagens versjon, så de burde være overlegen enhver konkurranse. Nettopp derfor er det merkelig at de ikke inviterer alle andre aktører til å komme med en browser.

Vel, Safari er faktisk bedre, mer standardtro og langt mer moderne enn IE for WM - og hvor mange år har verdens største softwareselskap plundret med sin middels dårlige nettleser? Så hvem "burde" være overlegen, sa du, ressurser og tidsperspektiv tatt i betraktning? Så har vi selvsagt Opera, som kun har en softwarenisje som de kan konsentrere seg 100% om, og ikke en hel mobiltelefonplattform med OS, applikasjoner, hardware og mye tilhørende infrastruktur som skal utvikles fra grunnen av. Opera har det litt enklere sånn sett, i sin lille lekegrind der de har få eller ingen truende rivaler. Det burde jo gi en konkurransefordel for Opera innen nettlesere, med full spesialisering og fokusering på ett snevert område, men jeg ser likevel ikke Opera Mobile som noe knock-out produkt som stiller de andre helt i skyggen. Men joda, Opera lager ganske gode produkt som jeg gjerne ser som et alternativ på iPhone en dag, men noe stort savn er det pr i dag ikke - og andre reelle mobil-alternativ som ikke bygger på WebKit er det vel knapt i dette markedet pr i dag.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Slett ikke, det er et faktum at både Crome og de alternative nettleserne til iPhone er bygget på WebKit med egne brukergrensesnitt oppå. At Chrome bruker V8 og ikke SquirrelFish for behandlingen av JavaScript er en interessant fotnote i denne sammenhengen, men like fullt en fotnote.

Men som du sier, "hvem som helst" kan lage et UI, men ja, det er en grunn til at Google ikke tok jobben med å utvikle hele kjernefunksjonaliteten selv, men baserte seg på WebKit...

<snip>

Vel, Safari er faktisk bedre, mer standardtro og langt mer moderne enn IE for WM - og hvor mange år har verdens største softwareselskap plundret med sin middels dårlige nettleser? Så hvem "burde" være overlegen, sa du, ressurser og tidsperspektiv tatt i betraktning? Så har vi selvsagt Opera, som kun har en softwarenisje som de kan konsentrere seg 100% om, og ikke en hel mobiltelefonplattform med OS, applikasjoner, hardware og mye tilhørende infrastruktur som skal utvikles fra grunnen av. Opera har det litt enklere sånn sett, i sin lille lekegrind der de har få eller ingen truende rivaler. Det burde jo gi en konkurransefordel for Opera innen nettlesere, med full spesialisering og fokusering på ett snevert område, men jeg ser likevel ikke Opera Mobile som noe knock-out produkt som stiller de andre helt i skyggen. Men joda, Opera lager ganske gode produkt som jeg gjerne ser som et alternativ på iPhone en dag, men noe stort savn er det pr i dag ikke - og andre reelle mobil-alternativ som ikke bygger på WebKit er det vel knapt i dette markedet pr i dag.

Jeg vil ikke kalle valg av Javascript engine for noen fotnote. Politisk var det et viktig valg av Google og dels distansere seg fra Apple/Webkit/Safari, for å ikke bli sittende med et produkt hvor Apple styrer roadmap og videre produktutvikling fullstendig. Om ikke Google blir mer delaktig Webkits utvikling fremover, vil det ikke overraske meg om de etter hvert ditcher Webkit til fordel for en egen åpen engine. Jeg nekter å tro at de dummer seg ut slik Nokia gjorde.

Hva Microsoft gjelder, så burde det være åpenbart at de aldri har prioritert IE for WM. De gjør vel fortsatt ikke det heller, siden de stadig går ut med oppfordringer til sine PC-brukere om å oppgradere hvis de bruker IE6, og samtidig relanserer IE6 gjennom WM 7.

Microsoft driver selvsagt butikk. De selger lisenser. Og jeg kan ikke tenke meg til at nettleseren alene påvirker lisensprisene veldig mye. I tillegg kan både sluttbrukere og produsenter legge inn akkurat hvilken nettleser de måtte ønske. Tredjeparts nettlesere kan sågar velges som standard nettleser. Det er ikke tilfeldig at det knapt er lansert en high-end WM-modell de siste 12-18 månedene uten alternativ nettleser preinstallert. Unntaket er vel Palm, som nok er i ferd med å gi opp WM-satsingen sin.

Lenke til kommentar
ligger mange flere nettlesere på AppStore nå, eneste fellestrekket er at alle bruker Safari som "motor"

Altså er det ikke flere nettlesere, men bare skall rundt Safari.

Hva er korrekt. Har de laget en versjon til iPhone, eller har de ikke gjort det? Kanskje det ikke bare bør leses korrektur, men også logikk? :)

Var det ikke så at de hadde noe som kjørte på iPhone, men at de kuttet ut utviklingen da de sjekket vilkårene?

Lenke til kommentar
Greit at det finnes en og annen rabiat fanatiker, men de aller fleste er da pragmatiske mennesker som har valgt det verktøyet som passer best for dem.

Tror de fleste som bruker Apple-produkter idag (jeg snakker ungdom) kun bruker det fordi det er inn.

jeg har en iphone og tenker ikke på åååååååååå det mangler mms jeg tenker heller yeeeeees jeg har den kuleste telefonen med de kuleste spillen

Spot on! (min utheving)

Lenke til kommentar
Greit at det finnes en og annen rabiat fanatiker, men de aller fleste er da pragmatiske mennesker som har valgt det verktøyet som passer best for dem.

Tror de fleste som bruker Apple-produkter idag (jeg snakker ungdom) kun bruker det fordi det er inn.

Mener du at de fleste som bruker Apple-produkter er ungdom, eller mener du de fleste ungdommer som bruker Apple-produkter? Jeg bruker i hvert fall Apple-produkter fordi det stort sett er solide produkter med svært gode grensesnitt og design langt over hva de fleste konkurrentene presenterer.

Og nei, med design så mener jeg ikke utelukkende utseende, selv om det er et pluss at et produkt er flott og stilig. For å sitere Steve Jobs:

Most people make the mistake of thinking design is what it looks like. People think it’s this veneer — that the designers are handed this box and told, ‘Make it look good!’ That’s not what we think design is. It’s not just what it looks like and feels like. Design is how it works.

http://www.nytimes.com/2003/11/30/magazine...artner=USERLAND

Vel, dette er OT, så jeg avstår fra videre terping på hvorfor folk bruker Apple-produkter.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...