Gå til innhold

12 Angry Men - Skyldig eller ikke skyldig?

Speik

Anbefalte innlegg

Spoilertråd.

Som så mange andre her på forumet mener jeg 12 Angry Men er en fantastisk film, og jeg har sett den en god del ganger. Allerede ved første visning var jeg helt overbevist om at juryen gjorde rett i å frikjenne tiltalte, men jeg vet det er mange (blant annet på imdb) som mener han var skyldig; eller rettere sagt at det ikke var "reasonable doubt".

Uansett hva man mener er det jo selve diskusjonen, at skyldspørsmålet faktisk diskuteres, som er det viktige i filmen, ikke utfallet. Men jeg tenkte at vi kunne underholde oss med dette uansett.

Hva mener du, og hvorfor?

Det er mange bevis som presenteres i saken, men de viktigste er jo de to øyenvitneskildringene.

#1 Den gamle mannen. Lå i sengen sin i en leilighet i etasjen over, og hevder han hørte slagsmålet (eller var det hyling/rop) og sprang ut til døren og rakk å se gutten løpe ned trappen. Jurymedlem nr 8 viser på genialt vis at mannen umulig kunne ha rukket å komme seg til døren på den tiden, det var også tvilsomt at han hørte noe som helst i og med at toget kjørte forbi akkurat da forbrytelsen ble gjort (se nedenfor).

#2 kvinnen. Hevder hun så gutten knivstikke sin far gjennom vinduene på det forbipasserende toget mens hun lå i sengen sin. Dette er veldig tvilsomt, da hun brukte briller og sier hun "tossed and turned for over an hour unable to sleep". Ingen tosses and turns med brillene på, da er det rimelig å fastslå at hun ikke brukte brillene.

I min mening er begge øyenvitneforklaringene ubrukelige som bevis. Og derfor er det mer enn nok "reasonable doubt" til frikjennelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på om gutten er skyldig eller ikke. Øyenvitnene sine "beviser" er jo som sagt ubrukelige, så da har man jo ikke noen faste ting som beviser om gutten er skyldig eller ikke. Men hvis jeg skal velge en av tingene så må det være at gutten er uskyldig. Det er den konklusjonen jeg heller mest til.

Lenke til kommentar

Lurer på åssen manuset er i den nye, må jo være likt (eller bedre) for å nå opp til orginalen. Manuset er noe av det som holder filmen oppe.

Juror #8: Ever since we've walked into this room, you've acted like a self-appointed public avenger!

Juror #3: Shut up...

Juror #8: You want the boy to die for your own personal reasons, not because of the facts!

Juror #8: You're a sadist!

Juror #3: I'll kill ya!

Juror #8: You don't really mean you'll kill me, do you?

Dette kjenner vi igjen fra orginalen, iallfall :wee:

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...