Gå til innhold

Koble kabler mellom to rom under bygningsarbeider...

Anbefalte innlegg

Driver grundig opppusseing av huset. Har gravd opp kjelleren og skal straks støpe nytt gulv. Mellom stue og 2 soverom (evt. sove- og arbeidsrom) går en feit murvegg. Men under der gulvet kommer, er det hull i veggen. Vi legger vel elektrisk opplegg her.

Men nå kom jeg på at det hadde vært digg å ha gjennomføring av Cat6 nettverkskabel også.

Og kanskje flere kabler? Fiber kan jo bli nyttig til/fra et soverom i fremtiden... Kanskje HDMI blir kjekt å ha der.

Alternativet er lang og dum vei rundt om man skal ha kablet tilknytning og det er NÅ jeg har sjansen til å utnytte dette hullet før det blir dekket av gulv.

Hva tror dere andre som setter pris på å være tilkoblet? Hvilke kabler hadde dere valgt?

Ville dere i det hele tatt lagt annet enn Cat6 i en sånn situasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Driver grundig opppusseing av huset. Har gravd opp kjelleren og skal straks støpe nytt gulv. Mellom stue og 2 soverom (evt. sove- og arbeidsrom) går en feit murvegg. Men under der gulvet kommer, er det hull i veggen. Vi legger vel elektrisk opplegg her.

Men nå kom jeg på at det hadde vært digg å ha gjennomføring av Cat6 nettverkskabel også.

Og kanskje flere kabler? Fiber kan jo bli nyttig til/fra et soverom i fremtiden... Kanskje HDMI blir kjekt å ha der.

Alternativet er lang og dum vei rundt om man skal ha kablet tilknytning og det er NÅ jeg har sjansen til å utnytte dette hullet før det blir dekket av gulv.

Hva tror dere andre som setter pris på å være tilkoblet? Hvilke kabler hadde dere valgt?

Ville dere i det hele tatt lagt annet enn Cat6 i en sånn situasjon?

hei du.

helt enig at det er best å utnytte det hullet nå når du først harmulghetnen til det. men veit ikke vor "hardcore" du skal ha det jeg? men en Cat6 kabel er jo selfølgelig nyttig å legge opp hvis du har penger å muligheten til å utnytte denne da. FIberkabel er jo også fint å ha, men blir samme konseptet som med cat6 kablen.

Er vell også digg å legge opp en HDMI kable der da, hvis du feks skal sette en mediaserver på andre siden og Tven på andre siden av veggen igjen. Kan jo være litt praktisk å ikke ha serveren stående inne på soverommet.

Men det gjeller å sette seg ned å lage en plan på hvordan du vill ha det. Lag en liste over det du har av utstyr som skal kobles sammen. Lage en lite tegning på hvordan det skal kobles sammen , å hvor det skal stå i huset.

Men siden det er nå du har muligheten er det greit å planlegge dette grundig.

Lykke til med alt! :)

Lenke til kommentar
Hva med å bare legge slange/rør med bra diamater gjennom der, med et lite deksel på veggen i hver ende? Da er det bare å trekke kabler senere, og de er lette å bytte ut også.

Kanskje det er det lureste ja. Jeg skal jo ikke bo der selv antakelig, skal leie ut kjelleren, til antakeligvis unge folk. Og da er det gull med litt muligheter.

Eneste problemet jeg ser med tykk slange eller rør er at dette vil ødelegge isolasjonen i den ellers meget lydtette veggen. Må tenke litt på hvordan jeg kan løse dette...

Takk for svar!! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare en hdmi kabel? Tror du ikke det kan bli litt lite? Hdmi brukes jo til både lyd og bilde, så hadde kanskje vært kjekt med to? Internett kabel kan være fint å ha ja. I tillegg ville jeg lagt en 3.5 mm minijack kabel, vet den ikke er den beste til å overføre lyd men er utrolig praktisk å ha. Og kanskje usb også?

Mange muligheter her ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...