danielsn Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hei. Var ute å prøvde meg litt i dag og bildet ble bra syns jeg, utenom en ting, er idiotisk blå-grønnt skjær kom på bildet. Er det lyset fra toget som gjore det, eller noen som vet hvordan det kan ha havnet der? Hva kan jeg gjøre for å forhindre at det skjer nesten gang? =) Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Det ser for meg ut som om det er speilvendt om midten av bildet og har samme form som den kraftigste lyskilden i bildet. Det vil da være en refleksjon i objektivet et sted. Vanskelig å gjøre noe med dette for lyskilder i bildet, dessverre Endret 17. mars 2009 av Kjetil-H Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Hvis man bruker filter foran på objektivet,spesielt hvis de er av dårlig kvalitet kan denne form for gjenspeiling forekomme når man har en sterk lyskilde i synsfeltet til objektivet/sensoren. Endret 17. mars 2009 av Nautica Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Aha. Takk for svar! Da kanskje jeg bør ta det av neste gang toget flasher oss ned Endret 17. mars 2009 av danielsn Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Mange objektiver har dette problemet, med eller uten filter. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hvis man bruker filter foran på objektivet,spesielt hvis de er av dårlig kvalitet kan denne form for gjenspeiling forekomme når man har en sterk lyskilde i synsfeltet til objektivet/sensoren. Som testingen som ble utført her på forumet tidligere i vinter viste, så vil filtre - uansett kvalitet - skape eller forverre slike refleksjoner. Dyre filtre har mindre problemer enn billige, men de er alle til mer skade enn gavn i situasjoner som dette. Om objektivet i utgangspunktet er utsatt for flare, så vil et filter potensielt 4-doble problemet (hver luft-til-glass overgang dobler mulighetene for interne refleksjoner). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå