Euklid Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg surfet nettopp litt rundt for å bestille noen nye, ekstra raske minnekort – slik at mine middelmådige bilder kan overføres fra bufferet enda fortere. En liten stemme bak i hodet sa at det ikke var utstyret eller postcounten som teller, men bildene. Og det stemmer jo. Men jeg gikk nå tilbake for å bestille minnekortene. Har lagt merke til dette generelt i det siste – veldig mange skriver side opp og side ned om tekniske detaljer ved utstyr, for så å skyte inn en bisetning om at utstyret ikke er det sentrale, før en avslutter med «101 Photoshop shortcuts that will improve your life (and lengthen your penis).» Det er fryktelig, fryktelig lett å si at det ikke er utstyret som teller. Men hvordan får man disse gode intensjonene over i handling? Dreier det seg bare om å komme seg opp av kontorstolen, opp i skogen og ut i trærne? For min del hjelper det litt, men kanskje først og fremst fordi 1-2% av bildene vil bli brukbare uansett hvor man peker kameraet, mindre fordi jeg lærer spesielt mye. [Lang intro, men we're getting there.] Hva gjør du for å lære mer om å ta bilder? Hva skulle du ønske du gjorde, eller hva tror du du burde gjøre? Hva har vært bortkastet tid og ressurser, og hva har gitt enorm avkastning? [sjeldent spennende himmel over London, men 10 sekunders omtanke og ett bra bilde hadde vært bedre enn å ikke tenke seg om, knipse vilt og ende opp med 10 kjipe bilder, slik jeg har nå.] Min lille liste over ting jeg tror jeg burde gjøre, men ikke alltid er særlig flink til: 1: Se på andres bilder. Gallerier, bøker, Flickr Explore – hva som helst. Hvis jeg klarer å lure med en venn som er nerdete nok til at vi kan diskutere litt hjelper det godt på – å se at jeg liker et bilde er ikke det samme som å skjønne hvorfor jeg liker det. Skjønner jeg hvorfor har jeg kommet et godt stykke på vei til å ta bedre bilder selv. 2: Bruk minst like mye tid på å gå gjennom bomskudd i fotosamlingen som jeg bruker på å se på de bildene som virkelig ble bra. Det er fint å beundre det som ble vellykket, men lærer minst like mye av å tenke «hva i alle dager er det for noe tull jeg har holdt på med her?» 3: Prøv å være bevisst på hvorfor jeg tar bilder. Prøv å sett sammen en serie om et tema etc. Synes det gjør at jeg blir mer bevisst på hvorfor jeg tar bilder og hva jeg er ute etter, i stedet for å knipse vilt i alle retninger i håp om at noen av bildene ikke blir alt for gyselige. Hvordan ser din liste ut? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Utstyr er på ingen måte nødvendig, men det gjør livet enklere (eventuelt mer komplisert etter hvor man er i læringskurven). En Toyota som er teknisk bra fører deg like bra fra A til B som en bil til 1 million. Men du har det mest sannsynlig mer gøy med dyrere bil (les: utstyr). For å få bra bilder trenger man absolutt ikke noe bedre enn D40 eller 1000D (eventuelt tilsvarende fra Sony, Pentax, Olympus). En stor feil veldig mange gjør med utstyr er å sikte veldig høyt umiddelbart. Merker bare når samboeren min prøver å ta bilder med D3, hun får det aldri til. Kompaktkamera eller F100 (!) medfører ofte utrolig bra bilder. Dette betyr at man kan faktisk går seg vill i teknologien, og ender opp med mye dårligere bilder enn ved å bruke enklere utstyr (dyrere er ikke alltid bedre for alle). For egen del, bomskudd studerer jeg alltid - lagrer dem ofte også veldig lenge slik at jeg kan gå tilbake å se om jeg skal til samme lokasjon for å ta nye bilder... prøve å ikke gjøre samme feil igjen, eventuelt forbedre det man gjorde bra. Denne fremgangsmåten har jeg brukt i 20 år, men føler jeg først de siste 2 årene har begynt å få virkelig krapp stigning på læringskurven. Fikk bra bilder før også, men skjer mer kontrollert og hyppigere nå. Jeg eksperimenterer også veldig ofte innen nye felt jeg kan lite om - erfaringer herfra medfører økt kvalitet på alle typer bilder. Tidligere tok jeg nesten kun naturbilder, har i år fordypet meg innen lyssetting for både portrett og produktfoto (er ikke spesielt bra på produktfoto ennå). Portrett tok jeg tidligere som regel ute med naturlig lys samt utfyllingsblits ved behov. Uansett om snittkvaliteten på bildene jeg tar er langt høyere nå enn for bare 2-5 år siden, så er jeg konstant på utkikk etter det "perfekte bilde", har kommet veldig nært enkelte ganger - men den dagen jeg er virkelig 100% fornøyd med alt jeg tar av bilder så er det på tide å finne ny hobby (tviler på at det skjer). Enkelte ganger kan det også være lurt å legge fra seg kamera og ikke bruke det på en stund. Man kan etter en konstant streben etter å få det perfekte bilde gå lei. Jeg for min del er konstant på utkikk etter nye motiver (nye vinklere og komposisjoner). Hadde jeg fortsatt kun tatt naturbilder hadde jeg nok knipset litt nå og da og ikke fått løftet kvaliteten på samme måte. Til slutt en veldig viktig ting, har man tatt 50.000 - 100.000 bilder begynner man å lære litt om hvilket lys som ser bra ut og hva som fungerer. Uansett, feil vil man alltid gjøre - får man 5 eksepsjonelt veldig bra bilder på et år skal man være fornøyd. Jeg er på ingen måte noen ekspert (og kanskje litt overopphengt i utstyr), men har i det minste veldig mye gøy. Vurderer også å tjene litt mer penger på foto, men går neppe over til å gjøre det fulltid. Har for mye igjen å lære før jeg føler jeg kan ta skikkelig betaling for bildene mine. Dessuten får man betalt kan man ikke ta bilder av det man føler for. Endret 17. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Nå vil ikke jeg karakterisere meg selv som flink eller noe slikt, men her er da hva jeg har gjort den siste tiden. 1. Jeg prøve å besøke samme plass flere ganger. -Første gangen blir det litt sånn "snapshot", man ser et motiv, prøve å fange det best mulig, men er der ofte ikke under gode kondisjoner (tenker typisk på lys). 2. Snuser på disse bildene i LR og leker litt med de. Ser hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Ser hvilke motiv som faktisk gjør seg, og hvordan jeg har fanget de. (Snuser rundt på internett og finner gjerne andre bilder med elementer som jeg også har for å se hva de har gjort) 3. Bruker punktene over til å danne meg et bilde i hodet, slik at jeg vet hva jeg ønsker å gjøre. 4. Stikker ut til samme plass igjen (kanskje mer enn en gang) under bedre lysforhold og prøver å fange bildet jeg har i hodet. Dette er ikke noen fasit, men det er måten jeg gjør ting på akkurat nå. Men jeg regner ikke akkurat med at det vil forbli slik, jeg håper jo at jeg kan klare dette med (pre)visualisering på et tidligere stadie. Mvh, Beej80 BTW: Også leser jeg en del bøker av Michael Freeman (Light & Lightning, mastering Color digital photography, the Photographers eye). Den første var lettlest, den andre er veldig fargeteknisk (og litt 'tregere') og den siste, er meget bra (så langt som jeg har kommet) men kan være direkte kjedelig til tider. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Spennende debatt du legger opp til her. Jeg for min del har og reflektert en del over hva som gjør meg til en bedre fotograf. Svaret på det avhenger mye aav hva jeg driver med. Men en fellesnevner i svarene er ofte det å ta seg litt bedre tid. Jeg har en ide om at stativ kanskje er det som trengs for å tvinge meg selv til å jobbe litt langsommere, og dermed bedre. Det er sent nå. Så jeg stopper der, i hvert fall i første omgang. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Gjør mye av det samme som tidligere nevnt her, men siden jeg jobber som journalist, og foto er en del av jobben, er det to ting jeg aldri synes jeg blir flink nok på: Gruppefotografering og konsertbilder. Å ta bilder av grupper i forbindelse med en artikkel kan være veldig vanskelig, med tanke på at det helst skal være litt liv og ikke bare fem mennesker som står rett opp og ned. Har blitt tøffere med årene, og lært meg å bruke bedre tid under slike fotoseanser. Ta det med ro, prøv fra forskjellige vinkler, våg å gå nærme, og bruk litt tid på å komponere bildet. Det er lett å la seg stresse når en gruppe mennesker bare venter på at du skal bli ferdig, men det gjelder å være effektiv og samtidig ta seg den tiden man trenger. Konsertbilder har jeg blitt mye flinkere på etter at jeg sakte men sikkert våget meg til å bruke litt tid foran scenen. Før var jeg veldig opptatt av å smette inn, og smette ut, gjerne på tre sekunder, men nå står jeg der til jeg får tatt de bildene jeg trenger. Står ikke veldig i veien, selvsagt, men er heller ikke like livredd for å bli sett. Så ja, kort oppsummert: Jeg tar meg tid, våger å gå nærme, tør å være litt i veien, og ser etter interessante vinkler og komposisjoner. Og ja, forresten er jeg glad i å se på andres bilder, hente inspirasjon og ideer derfra. Endret 17. mars 2009 av TheMartine Lenke til kommentar
PerB Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Noen ting som kan hjelpe. Se på bilder. Se på mange bilder av kjente og ukjente fotografer. Studer bildene. Finn ut hvorfor du liker enkelte bilder og andre andre bilder er kjedelige/dårlige. Hvis du er kjent i området, kjenner personen på bildet etc, glem denne kunskapen. Se på bildet med de øynene andre som ikke kjenner sted eller person ville hatt. Se på linjer i bildet. De er der for å føre øynene til elementer i motivet. Les om komposisjon, og bruk reglene bevisst (både følge dem eller bryte dem). Se på bildets innhold. Hva ønsker du å fortelle? Keep it simpel. Unngå urolig bakgrunn. Ha gjerne noe i forgrunnen for å skape dybde. Vit hvordan enkelte farver talltid trekker blikket til seg. Et unødvendig rødt punkt i bakgrunnen er værre enn et unødvendig blått punkt. Se på lyssetting. En dyktig fotograf har ofte valgt lyssetting med omhu. Dette gjelder både bilder hvor fotografen kan styre lyset selv (f.eks i studio) eller naturbilder hvor det er viktig å være på rett sted til rett tid. Eneklte svært dyktige naturfotografer kan bruke dager, kanskje uker på et sted for å ende opp med en liten håndfull bilder, kanskje bare ett. Tatt tidlig på morgene, sent på kvelden eller når sol, skyer, tåkedis, regn, sne, e.l. er perfekte. Ta mange bilder. Varier med blender og tid. Over og undereksponering. Bruk filtre som kan dempe deler av motivet. Og husk at hjernen lurer deg til stadig. Dine øyne ser - men hjernen tolker. Kameraet har ikke en slik hjerne og vil på mange måter være ærligere ovenfor motivet. Dette medfører bl.a. at du må hjelpe kameraet hvis du tar bilder av solnedganger. Og fotojournalister har en vanskelig hverdag. De skal ta illustrasjonsbilder. Egne krav til disse. De skal opplyse, fortelle det som tekst ikke kan si. Regler for komposisjon etc gjelder plutselig ikke. Og til trådstarter. Du har et bilde i tråden din. Studer bildet. Det har potensiale i seg. Tenk deg at du hadde tatt samme bilde litt tidligere på kvelden slik at du hadde fått tegning i forgrunnen, men fortsatt gatelys (eller hav det nå enn er). Men fortsatt så sent at himmelen er nesten så mørk som på bildet (kanskje med hjelp av et gradert gråfilter, kanskje endatil et gradert farvet filter). Tenk deg tanken - og gå løs på motivet igjen og igjen. Det er alltid lærerikt. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 For mange ord i denne tråden til at jeg gidder å lese. Men, kanskje 4 timer på flickr gir en del inspirasjon. Og så kjøpte jeg en liten bok som heter "boken om digital fotografering". Den koster 250,- på narvesen, og er ikke omfattenden nok til å bli kjedelig, men kort nok til å komme med mange gode tips og råd.. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Min liste: 1) Det viktigste ved gjennomføring er å først planlegge ved å tenke gjennom på forhånd hvilken historie jeg vil fortelle. 2) Deretter hvordan dette skal gjennomføres fototeknisk. Det siste er jo enkelt i forhold til det første. 3) Deretter sette av tid til gjennomføring. Jeg sliter med å bruke nok tid på per bilde. Dette er nok en av bakdelene med digitalt; tar mange dårlige i stedet for ett ok. Og sist men ikke minst: 4 )Hvordan dele historie med andre? Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Her er de viktigste kildene til inspirasjon, lærdom m.m som jeg har pr akkurat i dag... Inspirasjonskilder: Flickr explore, 1x.com Teknikk: Digital Photography School (husker ikke adressen i farten), forum på foto.no Utstyr: Fastoptikk, fjernstyrt blitz Pluss diverse fotoblader som inneholder alle tre overnevnte Ellers er det jo veldig viktig å komme seg ut av godstolen og faktisk ta bilder da Endret 17. mars 2009 av shakudu Lenke til kommentar
# offline Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Sjekk videoen på www.zarias.com Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Nå vil ikke jeg karakterisere meg selv som flink eller noe slikt, men her er da hva jeg har gjort den siste tiden. 1. Jeg prøve å besøke samme plass flere ganger. -Første gangen blir det litt sånn "snapshot", man ser et motiv, prøve å fange det best mulig, men er der ofte ikke under gode kondisjoner (tenker typisk på lys). 2. Snuser på disse bildene i LR og leker litt med de. Ser hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Ser hvilke motiv som faktisk gjør seg, og hvordan jeg har fanget de. (Snuser rundt på internett og finner gjerne andre bilder med elementer som jeg også har for å se hva de har gjort) 3. Bruker punktene over til å danne meg et bilde i hodet, slik at jeg vet hva jeg ønsker å gjøre. 4. Stikker ut til samme plass igjen (kanskje mer enn en gang) under bedre lysforhold og prøver å fange bildet jeg har i hodet. Veldig lik min måte å jobbe på... Etter punkt 1 bannes jeg alltid over, hvorfor brukte jeg ikke mindre/større blenderåpning her? Hvorfor gikk jeg ikke ned dit og tok fra den vinkelen. Tar man bilder ute gjelder det å gå tilbake på samme plassen flere ganger, gjerne med forskjellig lysforhold. Etterhvert begynner man da å tenke: Idag er det fint der og der, når jeg kommer der skal jeg gjøre det og det, med de og de innstillingene. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Ja man lærer av sine feil... Etterpåklokskap er nyttig Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 For min del så tar jeg bildet fra forskjellige vinkler og med forskjellige blender / lukkertall. Hastverk er lastverk, men kvanitet øker sjansen for at jeg finner noe av kvalitet. Så er det prøving og feiling i PS til jeg blir noenlunde fornøyd. Deretter BK om jeg føler at dagen er helt jævlig og jeg bare vil toppe det med å legge ut et bilde jeg fornøyd med, men vet jeg ikke kommer til å få respons på. Skulle jeg derimot få respons, det hender, tar jeg det til etteretning (såfremt vi snakker om konstruktiv kritikk). Slik lærer jeg ved 'prøving og feiling'. Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Her syns jeg du har startet en veldig bra tråd. Syns også du får mange og fornuftige svar. Det er selvfølgelig øvelse som gjelder(sjekk gjerne hvordan andre fotografer gjør det feks på photo.net ,mangfoldet der skulle dekke det meste),prøv og feil,både med kamera og redigering. Prøver selv å mestre kameraet der ute,siden jeg ikke har photoshop om dagen,og resultatet er vel at da jeg før kom hjem med kortet fullt,kommer jeg ofte med 20-50 eksponeringer idag,og som jeg er mer fornøyd med. Det ble nevnt at om man tar 5 bilder i året,som man virkeøig er fornøyd med,så er det et bra resultat,og det er jeg tidels enig i. Grunnen til at man bør øve seg,er jo at NÅR blinkskuddet dukker opp foran den yderste linsa,er jo at man faktisk KAN ta det bildet,og da hjelper det å ha ting klart for seg. Ellers er jo det å lese på akam veldig givende da,det er alltid noen som har noe konstruktivt å bidra med. Et lite tilegg til en som leter etter motiver og vinkler å ta dem fra : SE gjennom søkeren,det kan hende det ser annerledes ut enn det gjør med det blotte øye. (Huff dette ble lengre enn jeg hadde tenkt,og jeg har sikkert ikke kommet på alt heller.) Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg må innrømme at jeg nok har latt tilfeldighetene råde, og har lagt igjen hjernen hjemme når jeg har gått ut. Min mest gjentakende feil er å kutte av deler av motivet fordi jeg kun ser på det midterste fokuspunktet gjennom søkeren. Om hele motivet er med i bildet har det vært fordi det er tatt på den videste delen av zoomen. (også croppes det til i ettertid. Så jeg er avhengig av redigeringsprogram kan man si.) Men jeg er vel kanskje på riktig sti når jeg klarer å se mine egne feil, vil jeg iallefall gjerne tro. Ellers har jeg hatt det slik at jeg har tatt bilder med forskjellige innstillinger, på stillestående motiver iallefall, og i ettertid sett på hva som blir riktig for meg. Neste gang motivet dukker opp så tenker jeg kanskje på hva jeg syntes fungerte sist. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Det slår meg at det kanskje hadde vært en ide med en Photoshop fri måned Pybalto. Har du det som utgangspunkt når du går ut, så vil du nok legge litt mer vekt på å komponere ved motivet og ikke hjemme. Bare en tanke. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Å fy faen. En photoshop måned hadde ført til at jeg hadde prøvd å ta mitt eget liv, bare for å drepe kjedsomheten. Men ideen er faktisk ganske god. Litt som at man kan tvinge seg til å komponere bedre bilder ved å skyte analogt. Merket at jeg brukte lenger tid på å fylle en filmrull enn minnebrikke sist gang jeg var ute med F100. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg har aldri redigert et eneste bilde...unntatt et par jeg har kuttet bort noen kjedelige kanter på, og noen HDR-bilder. Vet ikke engang hva crop er Er litt redd jeg kommer til å bli avhengig hvis jeg først begynner å photoshoppe, hehe :b Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Man må se etter lys. Lys og/eller mangel av sådan er alfa og omega innen fotografering. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hallelulja Beklager det usaklige utbruddet, men Simon inspirerte meg over evne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå