Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registreringsnummer, inneholder de info?


Anbefalte innlegg

Som sagt i emnetittelen... Jeg kan minnes at jeg har hørt folk si at tallene i registreringsnummeret på biler har hver sin informasjon om bilen på en måte, men har aldri blitt forklart hvilket tall som viser hva.. :dontgetit:

 

Er det i det heletatt slik det funker? Isåfall, er det noen som vet?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke komme å si at jeg kan noe særlig, men hvorfor ikke dele hva jeg vet :).

 

- De to siste numrene i skiltet indikerer når bilen ble førstegangsregistrert/skal EU-godkjennes om jeg ikke bommer.

- Vet ikke hvor mye det hjelper deg, men det finnes jo et register e.l. som kan sjekkes opp om man vil vite merke, årsmodell, modell osv.

 

Håper i det minste det satt litt lys på ting :)

Lenke til kommentar
Kan ikke komme å si at jeg kan noe særlig, men hvorfor ikke dele hva jeg vet :).

 

- De to siste numrene i skiltet indikerer når bilen ble førstegangsregistrert/skal EU-godkjennes om jeg ikke bommer.

- Vet ikke hvor mye det hjelper deg, men det finnes jo et register e.l. som kan sjekkes opp om man vil vite merke, årsmodell, modell osv.

 

Håper i det minste det satt litt lys på ting :)

 

Aha, ble ikke dummere av dette nei :) Men er det noen som vet om restene av tallene betyr noe da?

Lenke til kommentar

Bokstavene indikerer jo hvor bilen er registrert, men det visste du sikkert fra før. Jeg tror nok ikke tallene har noen informasjon om bilen, ettersom de deles ut fortløpende. F.eks. kan man si at PN 89xxx er en eldre bil enn PP 14xxx, fordi både PN- og PP er Kristiansandsregistrerte biler, mens PP-serien kom etter PN-serien (Unntaket er selvsagt om man har importert og registrert en veteranbil, da vil den få f.eks. PP 15xxx-skilter selv om den er over 30 år gammel).

 

Dersom hvert tall skulle stått for noe spesielt om hver enkelt bil måtte man tatt i bruk laaangt flere siffer. Tenk bare på hvor mange kliss identiske VW eller Toyotaer det triller rundt i landet.

Lenke til kommentar

Bokstavkombinasjonen forteller hvor bilen er førstegangsregistrert. Tallene har ingen opplysninger med bilen, men da periodisk kjøretøykontroll ble innført (eu-kontroll) brukte man siste siffer for å angi hvilken mnd. bilen senest skal være kontrollert.

Endret av eab
Lenke til kommentar

Trodde det bare var aller siste siffer som indikerte EU-kontroll. 1 = januar, 2 = februar osv., men 7 = november, ikke juli, pga fellesferie med lite verkstedkapasitet.

 

Tallene tildeles løpende, så jeg kjenner ikke til at de sier så veldig mye om bilen annet enn ca når den er registrert og når den skal til kontroll. Tidligere fikk varebiler egne serier innimellom de andre, så f.eks. NS10000-18999 havnet på hvite skilt, mens NS19000-19999 var reservert grønne skilt. Om man da så en halvgammel stasjonsvogn med NS19500 på hvite skilt visste man at den var førstegangsregistrert i Norge som varebil og hadde byttet status i ettertid, siden biler beholder nummeret selv om de bytter klasse. Nå tror jeg det er slutt på å tildele egne varebilserier, de havner innimellom hvite numre.

 

Merk at NS ikke er i bruk i det hele tatt, mens SS kun finnes på mindre enn 5 sifre (f.eks. 4-sifret for henger og mc).

 

GA, HY og EL angir forskjellige former for alternativt drivstoff og står utenfor det vanlige systemet med stedstilhørighet, CD er diplomatskilt, der angir sifrene nasjonalitet. Tror CD71xxx skal være Russland. CD er samtidig dessverre et fritak fra alt som heter fartsgrenser og parkeringsregler, noe diverse tøyseland benytter seg grundig av.

Lenke til kommentar

kan jo legge til at A-x er biler brukt av kongen.

er enkelte småtteri man kan lese ut fra spesielle skilter, men på vanlige skilter er det nok kun bare hvor den er førstegangsregistrert og hvilken måned den skal godkjennes i.

 

gule skilter med blå(?) bokstaver er militært registrerte.

 

edit: forresten kan man på eldre biler delvis bestemme registrerings-nummeret selv.

edit2: forresten er ikke CD fritatt fra alle regler, men de er fritatt fra straff.

om noen med CD går bananas og kjører i 200 vil de bli stoppet på samme måte som noen som ikke har CD, de vil bli anmeldt, men ikke straffet.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
edit2: forresten er ikke CD fritatt fra alle regler, men de er fritatt fra straff.

om noen med CD går bananas og kjører i 200 vil de bli stoppet på samme måte som noen som ikke har CD, de vil bli anmeldt, men ikke straffet.

 

Mulig dette varierer etter hvor godt forhold Norge har til den aktuelle stat og hvor de grisekjører. Jeg ble for en del år siden forbikjørt på 4-felts motorvei i vanvittig fart av en CD-skiltet Jaguar XJ med det jeg regner med var Union Jack på høyre forskjerm, ca et kvarter før Storbritannias ambassadør skulle åpne en konferanse inni byen. Den uniformerte politibilen som kjørte foran meg reagerte ikke overhode.

 

Da vi hadde Østerrikes ambassadør med på fisketur kunne han fortelle at de fikk en og annen fotobokslapp i posten og at hans policy var å få den aktuelle sjåfør til å betale, men at han ennå hadde til gode å oppleve at noen fra hans ambassade ble stoppet av politi i trafikken. Diverse ikke-vestlige land ble stoppet stadig vekk for det som åpenbart var kjøring i beruset tilstand, men alminnelige fartsovertredelser ble stort sett akseptert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...