Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kan leger skrive ut slankende medisin?

Gjest spisern

Anbefalte innlegg

Gjest spisern

saken er den at jeg får medisin som gjør at jeg legger kraftig på meg. kan legen skrive ut noe slankende?

når jeg tenker på det så regner jeg med at det ikke kommer til og skje og jeg bare får beskjed om spise sundt og trene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket om det er væske eller fett?

Medisinen kan ikke gjøre deg fetere, kun gjøre så du vil ha mer mat.

Da er det enda mer viktig å planlegge alle måltidene så du ikke spsier mer en dem.

Legene kan skrive ut fettblokkere osv, men det gjør deg bare sykere da det også blokkerer det fettet du trenger.

Lenke til kommentar
Gjest spisern

hvordan finner jeg ut om det er vann eller fett?

medisinen har gjort at jeg har mye større matlyst.

er det det eneste de kan skrive ut?

Lenke til kommentar

Trådstarter: Jeg går også på noen medisiner (cipralex) som øker matlysten intenst å nevnte dette for legen min da det ble et problem at jeg aldri ble mett. Han skrev ut en medisin (husker ikke navnet) som dempet sulten. Funket bra faktisk men var så svindyre at jeg måtte bare slutte med de igjen :/ Går heldigvis ikke opp i vekt jeg da. Bare den konstante sulten som er plagsom

EDIT: Leste litt for fort gjennom tråden. Du legger på deg pga av medisinene å ikke pga sult-bivirking som de kan gi deg? Isåfalll så vet jeg ikke

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar

Ritalin kan i tillegg ikke skrives ut av noe mindre spesialisert enn en psykiater. ;)

I stedet for å bare gi beskjed om å trene og spise sunt, burde han i hvert fall klare å hjelpe deg eller henvise deg til noen som kan hjelpe deg med mestring av problemet. Det går helt sikkert an å oppnå en god del bedring bare ved å legge om på kostholdet litt.

Lenke til kommentar
Medisinen kan ikke gjøre deg fetere, kun gjøre så du vil ha mer mat.
Feil. F.eks. gjør Prednisolon at kroppen lagrer mer fett.

Hvordan takle problemet avhenger av om medisinen er direkte fetende eller bare øker sultfølelsen. F. eks hvis du er sulten pga SSRI mot depresjon går det an å bytte til en annen type antidepressiva. (Norske leger har ikke oppdaget det enda, men det finnes flere typer enn SSRI.)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan disse medisinene fungerer (du sier jo ikke hva det er, men jeg regner med det er et SSRI-preparat), så hvis det er snakk om at kroppen ønsker å lagre mer fett, så kan vel resultatet av matvaresuget bli preget av det.

Men det som uansett går an å prøve er å spise saktere, drikke vann i forkant av måltidet og spise mye grønnsaker som tar stor plass i magesekken men som har lite kalorier.

Hvis du ikke får effekten du vil ha kan du jo se på å bytte medikamentet, eller å prøve alternative metoder for å løse problemet medikamentet fjerner symptomet på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...