Gå til innhold

Har lagt inn bilder på pc, men de er 0KB?


Anbefalte innlegg

Jeg tar bilder i RAW format. Så i helga ble det tatt mye bilder på vors osv.. Når minnebrikken hadde blitt full, som jeg også var blitt, så lastet jeg bildene over på pc og slettet de på kameraet og fortsatte å ta bilder.. Så i dag skulle jeg se bildene, men de er jo 0kb? Når jeg prøver å åpne de i PS så får jeg "Could not complete your request because it is not the right kind om document". Noen ideer? Bildene som ble tatt etter jeg tok ut de første fungerer.

 

Kameraet er et Nikon D200.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I vanlig Photoshop kan du ikke se Raw filene.(For PS Elements kan man laste ned RAW fil program) Det fulgte vel med programvare til ditt kamera kanskje. Til Canon følger i hvert fall bra programvare så du kan se RAW filene.

RandiA

 

Jojo.. Er innebygd Raw-format program i Photoshoopen. Funger utmerket det. Er ikke det som er problemet..

Lenke til kommentar

Det er nok feil overføring ja. Jeg har gjort samme feilen selv, men da hadde jeg heldigvis skutt i raw+jpeg og fikk i hvert fall brukt jpeg-bildene. Raw-bildene ble 0 kB.

 

Overføringen gjorde jeg dessverre med Windows utforsker. Sånn går det når man kjøper kamera som lager sære proprietære filformater som krever en egen nikon codec for å konverteres til et fornuftig råformat som DNG.

Lenke til kommentar
Overføringen gjorde jeg dessverre med Windows utforsker. Sånn går det når man kjøper kamera som lager sære proprietære filformater som krever en egen nikon codec for å konverteres til et fornuftig råformat som DNG.

Formatet er ikke forklaringen på at bildene får 0 i størrelse. Her har nok trådstarter (i full tilstand) gjort noe rart som hadde inntruffet uansett format. Selv om DNG-formatet ble introdusert av Adobe i september 2004 er det p.t. relativt få kameraer som har støtte for dette. Trådstarters kamer ble introdusert november 2005., alt for tidlig til at et så nytt format ville bli tatt i bruk.

Lenke til kommentar
Selv om DNG-formatet ble introdusert av Adobe i september 2004 er det p.t. relativt få kameraer som har støtte for dette. Trådstarters kamer ble introdusert november 2005., alt for tidlig til at et så nytt format ville bli tatt i bruk.

Men trådstarter kan forsøke å kjøre recovery på minnekortet, det kan kanskje redde en del av filene. Det finnes programvare for det, SanDisk legger det gjerne med til dyrere minnekort. Problemet har, som andre har nevnt over, ingen ting med filformatet å gjøre, men alt å gjøre med at kopieringen ikke var vellykket/fullført.

 

 

Ricoh GR Digital ble introdusert september 2005 med DNG. Forøvrig kunne de aller fleste kameramodeller blitt gitt mulighet for dng (eller andre formater) med firmware-oppdateringer dersom produsentene gadd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...