Gå til innhold

Problemer med xorg.conf?


Anbefalte innlegg

Jeg mistenker at min xorg.conf ikke er helt som den skal (prøver bl.a. å kjøret spillet Enemy Territory: Quake Wars som har en egen Linux-klient, men det starter i lav oppløsning og bare det å bevege musa går usannsynlig tregt). Kan noen se om den ser riktig ut? Skjermkortet er at AMD Radeon 4850 og jeg har lagt inn Catalyst 9.2 fra AMD/ATI:

 

Section "ServerLayout"
Identifier	 "aticonfig Layout"
Screen	  0  "aticonfig-Screen[0]-0" 0 0
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "Module"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier   "Configured Monitor"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier   "aticonfig-Monitor[0]-0"
Option		"VendorName" "ATI Proprietary Driver"
Option		"ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
Option		"DPMS" "true"
EndSection

Section "Device"
Identifier  "Configured Video Device"
Driver	  "fglrx"
EndSection

Section "Device"
Identifier  "aticonfig-Device[0]-0"
Driver	  "fglrx"
BusID	   "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device	 "Configured Video Device"
Monitor	"Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "aticonfig-Screen[0]-0"
Device	 "aticonfig-Device[0]-0"
Monitor	"aticonfig-Monitor[0]-0"
DefaultDepth	 24
SubSection "Display"
	Viewport   0 0
	Depth	 24
EndSubSection
EndSection

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Du kan jo prøve å begynne med noe enklere enn et spill. Feks kan du starte med glxgears (for enkelt til å fungere som en benchmark, men om du ikke får akseptabel framerate med denne er det noe fundamentalt galt). Så kan du teste med en demo. Med en standardisert benchmark kan du sammenligne med tilsvarende oppsett. Jeg kjenner ikke til noen skikkelige ytelsestester for OpenGL på linux, furmark ser ut til å være en ganske vanlig og anerkjent test, men den er kun for windows.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt lovende ut det her (jeg ganske fersk som dere sikkert har merka... :whistle: )

 

glxgears startet og kjørte, så det gikk fint. Men da jeg lukka vinduet igjen, kom følgende melding:

XIO:  fatal IO error 11 (Resource temporarily unavailable) on X server ":0.0"
  after 220 requests (219 known processed) with 0 events remaining

glxgears -info ser grei ut:

GL_RENDERER   = ATI Radeon HD 4800 Series
GL_VERSION	= 2.1.8494 Release
GL_VENDOR	 = ATI Technologies Inc.

 

Jeg prøvde en av demoene, men det resulterte bare i:

Unigine fatal error
ALWrapper::init(): can't load "libopenal.so.0" library
libopenal.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
Can't initialize OpenAL wrapper
GLRender::GLRender(): Unknown GPU
GLRender::require_extension(): required extension GL_EXT_framebuffer_multisample is not supported

 

Render-delen sier dette:

GLRender::GLRender(): Unknown GPU
OpenGL vendor:   Mesa Project
OpenGL renderer: Software Rasterizer
OpenGL version:  2.1 Mesa 7.2

 

Alt-i-alt ser det i mine øyne som om noe ikke er riktig konfigurert opp med AMD/ATI-kortet/ -driveren, men jeg aner ikke hva... Har forsåvidt et integrert skjermkort (HD3300) på hovedkortet også, men dette skal for øyeblikket være deaktivert...

 

EDIT: Korrigert glxgears-melding

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Ser ikke helt lovende ut det her (jeg ganske fersk som dere sikkert har merka... :whistle: )

 

glxgears startet og kjørte, så det gikk fint. Men da jeg lukka vinduet igjen, kom følgende melding:

Unigine fatal error
ALWrapper::init(): can't load "libopenal.so.0" library
libopenal.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
Can't initialize OpenAL wrapper
GLRender::GLRender(): Unknown GPU
GLRender::require_extension(): required extension GL_EXT_framebuffer_multisample is not supported

 

Jeg lurer på om du kanskje har en klipp-og-lim feil her, for glxgears bruker neppe unigine.

 

Uansett, openAL er et bibliotek for lyd. Hvis du er på en ubuntu/debian-distribusjon ligger dette i pakken libopenal1.

 

Det kan hende unigine er et dårlig eksempel for å teste OpenGL, men jeg har dessverre ikke funnet noen standardisert GL-benchmark som virker på linux.

 

Eller gir et søk på GL_EXT_framebuffer_multisample fglrx en del treff som ser relevante ut. Du kan jo sjekke ut disse, og så komme tilbake hit om du trenger mer hjelp.

 

 

hilsen rolf rander

Lenke til kommentar

Hmm, trodde jeg hadde retta opp i den før jeg posta. Riktig skal være:

XIO:  fatal IO error 11 (Resource temporarily unavailable) on X server ":0.0"
  after 220 requests (219 known processed) with 0 events remaining

 

Takker, da skal jeg lete litt rundt der. Greit å vite hva man skal lete etter :)

Lenke til kommentar
Hmm, trodde jeg hadde retta opp i den før jeg posta. Riktig skal være:

XIO:  fatal IO error 11 (Resource temporarily unavailable) on X server ":0.0"
  after 220 requests (219 known processed) with 0 events remaining

 

Aha. Hvis du faktisk så tannhjulene bevege seg er det litt merkelig at du får en feilmelding idet programmet slutter. Du kan jo se i noen logg-filer (i /var/log) etter noe som ser interessant ut.

 

De mest aktuelle er Xorg*.log, syslog, messages, daemon.log, kern.log (ihvertfall på ubuntu, de heter kanskje noe annet i andre distribusjoner)

 

 

rrn

Lenke til kommentar

Har fått sett litt på loggene og søkt litt, men ikke funnet ut noe ennå. Skal ta en sjekk i BIOS også om det er noe der. Under oppstarten av OS, kan det se ut som det er en melding relatert til grafikkminne som dukker. I tillegg lanserer nok AMD en ny driver nå ganske snart som jeg kan også prøve :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På tide med litt oppdatering her :) Det viste seg at ved å deaktivere det integrerte skjermkortet (HD3300), fungerte det eksterne skjermkortet som det skulle. Skal prøve å sjekke litt mer, for jeg forsto det slik at Hybrid Crossfire var støttet i de siste ATI-driverne og det var noe av grunnen til at jeg kjøpte akkurat dét hovedkortet; i det minste vil jeg helst å kjørt en skjerm på hvert kort (kjører kun en skjerm på HD4850-kortet nå).

 

Skal prøve det "DRI"-greiene dere nevner også for å se hva som skjer da :) Men, hva konkret gjør det for noe?

Lenke til kommentar
Skal prøve det "DRI"-greiene dere nevner også for å se hva som skjer da :) Men, hva konkret gjør det for noe?

 

DRI er Direct Rendering Infrastructure, det er en teknologi for å la programmer snakke direkte med skjermkortet, for feks å gi aksellerert OpenGL. Mer info på wikipedia.

 

Utfra denne beskrivelsen skulle man tro at DRI er en forutsetning for å få rask grafikk i feks spill, men closed source drivere kommer også med sine egne kernel-moduler (ihvertfall gjør nvidia det, jeg kjenner ikke ati), og hvorvidt disse også bruker DRI (og trenger dette i conf-fila) er uklart for meg. Hos meg (med nvidia-driver) er det slik at DRI lastes automatisk, uten at det er oppgitt i xorg.conf.

 

Phoronix test suite har også tester av OpenGL. Der kan du finne tester kjørt på oppsett med tilsvarende hw som hva du har så får du noe relevant å sammenligne med.

 

 

hilsen rolf rander

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...