Olgadolga Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (Flytt tråden om den ikke passer på på OT) Har skrevet en tekst i Word Office 2007. Så for og slippe at læreren kopierer teksten min jeg sender på mail, og deretter limer det inn i Ephorus, vil jeg få dokumentet beskyttet mot kopiering. Slik at man ikke kan endre på dokumentet jeg har skrevet. (Kopiere teksten å lime den inn andre steder, gjøre endringer i teksten osv.) Ephorus er et program lærerne bruker for å se om deler av en tekst er hentet fra nett.. Derfor skal læreren ikke få lov å kopiere teksten min. Så hvordan får jeg skrivebeskyttet Word-dokumentet mitt? Noen smartinger der ute? Moralprekener trenger jeg ikke. Lenke til kommentar
kjermy Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Tviler på det funker.... Å gjøre at læreren ikke kan endre, funker sikkert, men å gjøre at de ikke kan kopiere, er nok ikke like lett... Du ser, jeg kan ikke redigere posten din, så det kun står "Jeg puler dyr". Men jeg kan kopiere teksten din, og om jeg hadde hatt tilgang på det der Ephorus, så kunne jeg limt inn... Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Send det som .pdf og han er sjanseløs. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Han kan fremdeles skrive deler av teksten selv i word, mens han ser på PDF`en, også legge inn i Ephorus... Så nei, noen total beskyttelse har du ikke med mindre du sender et tomt dokument. Edit: Men for å svare på topic, høyreklikk på dokumentet->egenskaper, huk av for skrivebeskyttet. Endret 16. mars 2009 av Caddy Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Du kan sende word dokumentet med passord beskyttelse på og si: "vil du se oppgaven, så kontakt meg og jeg viser det til deg!" Så du må ha passord for å åpne det Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Du kan sende word dokumentet med passord beskyttelse på og si: "vil du se oppgaven, så kontakt meg og jeg viser det til deg!" Så du må ha passord for å åpne det Tipper det blir populært blant lærerne ja.. "Her er oppgaven min, men du faar pokkern meg ikke se den" = Ikke levert. Endret 16. mars 2009 av Rabbid Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Send det som .pdf og han er sjanseløs. Nyeste PDF Reader fra Adobe finner teksten i bilder... I alle fall i min versjon tatt fra TPB... Ta screenshot av teksten, og lagre den i PDF... Kanskje hun ikke har den luxusen som jeg har... Edit: Aner ikke hvorfor, men antar lærern er ei dame.. Endret 17. mars 2009 av Lord Grÿllwotth Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Kryptert pdf med begrenset "read-only" passord er uleselig for Ephorus. Men tror du virkelig at læreren ikke gjennomskuer dette? Det er kun en grunn til å levere en tekst som ikke kan leses av Ephorus og det er om det er snakk om plagiering. Så ja, selv om du leverer en tekst som ikke går gjennom Ephorus så vil du bli tatt for plagiering. Husk at skolen faktisk har lov til å bruke verk du produserer slik de vil, blandt annet ved å la Ephorus ta vare på en kopi slik at ingen plagierer deg. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Eller bare sett deg ned og gjør leksene på en skikkelig måte? Ephorus eller hva det heter eksisterer jo for at slike som deg skal få stryk, du fortjener ikke det fnugg bedre. Hvor mange ganger skal lærerne si at det er GREIT at dere kopierer fra nettet, så lenge dere har kildehenvisning? Å kopiere fra nettet er faktisk bra: Det er ingen fasit, man må sjekke opp flere steder og det gir grunnlag for drøfting. Saken ses dermed fra flere perspektiver, hvilket nesten garantert er synonymt med en bra karakter hvis du formidler det på en bra måte. Hvis du bare klipper og gir en ensidig synsvinkel fortjener du intet mindre enn å ende opp på Oslo S, på plata eller i en dårlig betalt lagerjobb om få år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå