Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med Saab 95 automat?

Anbefalte innlegg

Karer!

Jeg er i markedet for en Saab 95 automat, max 100k. Gjerne turbodiesel. Er det spesielle ting jeg skal være oppmerksom på? (er klar over å etterspørre turboservice på biler i denne prisklassen).

Har ett par biler på hånden, begge på rundt 200k km. Den ene ligger betydelige lapper under 100k, og ser ut til å være bedre holdt ved første øyekast.

Tips, erfaringer, råd etc mottas med takk, evt andre bilforslag i samme prisklasse m/automat. Helst ikke Audi/BMW/MB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bensinbiler fra '98 til '02 bør ha fulgt servicer nøye (oljeskift), samt ha montert oppgradert veivhusventilasjon, ellers kan motoren være en tikkende bombe. Med opprinnelig ventilasjon var disse motorene utsatt for forurensninger i olja.

Dieselmotorene og automatkasser har jeg ikke hørt noe negativt om. Det går endel av disse som drosjer her i byen, og eierne skal visst være svært fornøyd med dem.

Lenke til kommentar

Bensinmotor er veien å gå i Saab. Prisene på 9-5 (og 9000 for øvrig) har sunket vanvittig de siste par år, og det er dermed duket for gode kjøp. Har sett brukbare 9-5 ned i 50.000, men da med laveste utstyr og slikt.

Så lenge veivhusventilasjonen/oil sludge er utbedret (hos aut. verksted, med kvitt.!) er det ikke mye som hindrer deg. Dessuten er disse bensinmotorene lett å skremme litt opp i effekt om det er aktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg snakket med naboen om dette for ikke så lenge siden (verksmester hos den lokale Saab-forhandleren ;) ). Registerkjeda er tynnere på b205- og b235-motorene enn på tidligere motorer, for å få plass til motor og drivverk. En b202 f. eks kan kjøre 3-400000 km på ei kjede(han hadde egentlig aldri vært borti en slik motor med røket kjede), mens den gjerne må byttes ved 150000 på 9-5en, avhengig av hvor god smøring den har fått. Det er en av grunnene til at servicehistorikken er viktig. Med riktig stell skal b2x5 være like solid som de gode gamle motorene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...