Tumbleweed Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Karer! Jeg er i markedet for en Saab 95 automat, max 100k. Gjerne turbodiesel. Er det spesielle ting jeg skal være oppmerksom på? (er klar over å etterspørre turboservice på biler i denne prisklassen). Har ett par biler på hånden, begge på rundt 200k km. Den ene ligger betydelige lapper under 100k, og ser ut til å være bedre holdt ved første øyekast. Tips, erfaringer, råd etc mottas med takk, evt andre bilforslag i samme prisklasse m/automat. Helst ikke Audi/BMW/MB. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Bensinbiler fra '98 til '02 bør ha fulgt servicer nøye (oljeskift), samt ha montert oppgradert veivhusventilasjon, ellers kan motoren være en tikkende bombe. Med opprinnelig ventilasjon var disse motorene utsatt for forurensninger i olja. Dieselmotorene og automatkasser har jeg ikke hørt noe negativt om. Det går endel av disse som drosjer her i byen, og eierne skal visst være svært fornøyd med dem. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Jepp. Det med bensinmotorene har jeg hørt, det var også snakk om at registeret kunne være følsomt. Bilen jeg er mest interessert i er en bensinturbo med god servicehistorikk. Flere tips mottas! Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Bensinmotor er veien å gå i Saab. Prisene på 9-5 (og 9000 for øvrig) har sunket vanvittig de siste par år, og det er dermed duket for gode kjøp. Har sett brukbare 9-5 ned i 50.000, men da med laveste utstyr og slikt. Så lenge veivhusventilasjonen/oil sludge er utbedret (hos aut. verksted, med kvitt.!) er det ikke mye som hindrer deg. Dessuten er disse bensinmotorene lett å skremme litt opp i effekt om det er aktuelt. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg snakket med naboen om dette for ikke så lenge siden (verksmester hos den lokale Saab-forhandleren ). Registerkjeda er tynnere på b205- og b235-motorene enn på tidligere motorer, for å få plass til motor og drivverk. En b202 f. eks kan kjøre 3-400000 km på ei kjede(han hadde egentlig aldri vært borti en slik motor med røket kjede), mens den gjerne må byttes ved 150000 på 9-5en, avhengig av hvor god smøring den har fått. Det er en av grunnene til at servicehistorikken er viktig. Med riktig stell skal b2x5 være like solid som de gode gamle motorene. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Yes, det er ingen hemmelighet, og det første jeg skal sjekke på den aktuelle bilen. Takk for tips så langt! Kan fremdeles ta i mot tips til andre biler i samme prisleie og med automat (ikke BMW, Audi eller MB som nevnt) Nissan Maxima v6, feks? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Maxima skal visst være gode biler, med mye utstyr de og. Men den samme luksusfølelsen får du ikke av Maxima som en god 9-5 kan gi. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Nei, det er liksom Saabfaktoren jeg er ute etter ja. Har det ikke veldig travelt, og erfaringsmessig dukker det tidsnok opp et godt objekt. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Sånn som 9000 Griffin-saken med 3.0 liter V6'er med 215 hk? Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 hehe....fristende som pokker, men for langt unna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå