Gå til innhold

Format på TV-ut signal

sabohn

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en In-dash TFT LCD skjerm som skal monteres i bil. Denne må ha PAL eller NTSC og har en tilknytning med RCA hunn-kontakt.

Jeg er på utkikk etter en bærbar PC som skal brukes sammen med denne.

Altså en med TV-ut mulighet. Spørsmålet er bare om Videostandarden er PAL eller S-video. På noen TV-ut-kort står det merket "s-video" og da er det jo greit, men Hva er det som blir brukt med bærbare PC'er?

Jeg har sett en bærbar med PS2 (s-video kontakt) men med en overgang til RCA-plugg, altså en vanlig PAL-standard. Er det dette som er normalt, eller er det også S-video output på en del av de? Vil gjerne ikke gå i "baret" når jeg kjøper (brukt PC) til akkurat mitt formål.

Sikkert noen som veit dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig, synes jeg du virker noe forvirret (nesten mer enn meg selv, i denne sene nattetime).

Uansett, det går vel ikke an å si "Videostandarden er Pal eller S-Video". PAL (europeisk) eller NTSC (amerikansk) er TV-standarder, som du i de fleste tilfeller kan velge mellom i skjermkortinstillingene på de maskiner som har TV ut . S-Video, Composite eller Scart er derimot de vanlige SIGNALstandarder. S-Video benyttes mest til TV ut på bærbae, så vidt jeg vet. S-Video kontakten er av RCA typen. (forøvrig også på den amerikanske modellen jeg siter og skriver på nå). Konklusjon: Hvis maskinen du kjøper har TV ut, så kan du regne med at den kan brukes.

antar jeg...

Lenke til kommentar

Jeg skal være enig i at jeg rota noe med videostandard, derfor tenkte jeg at jeg skulle si det slik: Altså jeg trenger det videosignalet som ligger med på en skart-kontakt. - da med tilkobling som en signalplugg (noe jeg mente var RCA-kontakt... 2 ledere)

Men S-video har jo ikke to ledere, men 4 ledere. (Krominans, krominans jord og luminans, luminans jord)

Så du mener at ....

De fleste bærbare har S-video signal ut eller slik skart-video (for å kalle det det) (2 ledere)

En jeg kjenner har en Dell Inspiron som ser ut som s-video-kontakt ut, men via en overgangskabel så kunne en tilkoble dette vidoesignalet til skartkontakten. (med vanlig 2-polers plugg)

Jeg er kanskje mer forvirrende nå... sorry. skulle gjerne hatt klarhet i dette også...

Lenke til kommentar

S-video og Rca er langt ifra det samme. Rca er bare en annen betegnelse på en phono-plugg, men kan brukes til å connecte bl.a et s-video signal.

På de fleste nyere bærbare pc´er vil du kunne velge(tror jeg) om du vil ha s-video eller kompositt video ut. Det finnes også overganger, slik at dette ikke skulle være noe problem.

Lenke til kommentar

mener at geforce4 go kortet mitt kan kjøre scart gjennom s-video kabelen. Vet ikke hvordan du må koble i praksis (mulig du må mekke litt selv, men der bør jo gå bra), men signalet skal iaf være riktig. Sjekk sidene til nvidia for å være sikker.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at de fleste pcer takler dette. Det kan være litt avhengig av driveren til skjermkortet. For det er der du velger PAL/NTSC.

For å gjøre en kort historie lang har jeg vært inn på et lignende problem på min stasjonære:

Skjermkortet hadde kun SVHS "plugg" tv ut. Min ypperlige Phillips 21" har ikke SVHS inn på scartkontakten. Men med en scart overgang på enden av SVHS ledningen fikke jeg bilde opp på tven. Først bare i svart/hvitt(blir sånn når SVHS signalte ikke er støttet av scartkontakten). Men ved å velge PAL på innstillingene (egenskaper->instillinger->avansert ..)fikk jeg fager :woot:

Send en mail til "alle" forhandlere av bærbare PCer og spør. Så kansje du får noen fornuftige svar.....

Lenke til kommentar

OK. Når det snakkes om s-vido så mener nå jeg at det er behov for 4 ledere for å overføre dette (krominans+krominans jord og luminans+luminans jord) Det vil jo si at en ikke kan bruke RCA (eller Phonoplugg) til å overføre et s-video signal.

Hvis det er snakk om å overføre video-signal med tilkobling til RCA så må det da være det samme signalet som i en skart-kontakt. (den gule pluggen vi alle kjenner til)

Men det er jo greit hvis en kan bruke en overgang fra TV-ut på en pærbar PC og sende dette inn i en skart-kontakt. Da er iallefall jeg redda med mitt prosjekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...