Gå til innhold

Ble påkjørt, har kun kasko

Strukt

Anbefalte innlegg

Jeg ble påkjørt for en stund siden. Den som kjørte på meg hadde vikepliktskilt så det er ganske åpenbart hvem sin skyld det er.

Heldigvis kjørte jeg bilen jeg bruker i jobb den gangen.

Det jeg lurer på er følgende: jobb bilen har jeg kun kasko på, da det er en gammel og billig bil. Men vil jeg få dekket skaden dersom det ikke var min feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er en misforståelse på gang her. Det er ikke mulig å kun ha kasko. Ansvarsforsikring er lovpålagt og obligatorisk, mens kaskoforsikring er frivillig.

Ansvarsforsikring dekker skader du gjør på andres biler, andres eiendom eller skader du påfører andre personer eller dyr.

Kaskoforsikring dekker skader på din egen bil i de tilfellene du selv har skylden for skaden (kjørt i et tre, brutt vikeplikten etc). Denne forsikringen er frivillig, men jeg tviler sterkt på at noen forsikringsselskaper tilbyr kaskoforsikring dersom kunden ikke har ansvarsforsikring (uten ansvarsforsikring er det ikke lov å kjøre med bilen, har man ikke ansvarsforsikring må bilen avskiltes).

Når det gjelder den aktuelle hendelsen, er det som Kontorstol sier motpartens forsikringsselskap som må dekke skaden. Skaden dekkes av ansvarsforsikringen til den som kjørte på deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...