Strukt Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg ble påkjørt for en stund siden. Den som kjørte på meg hadde vikepliktskilt så det er ganske åpenbart hvem sin skyld det er. Heldigvis kjørte jeg bilen jeg bruker i jobb den gangen. Det jeg lurer på er følgende: jobb bilen har jeg kun kasko på, da det er en gammel og billig bil. Men vil jeg få dekket skaden dersom det ikke var min feil? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Når det ikke er din feil skal ansvarsforsikringen til den andre bilen dekke skadene på din bil. Kasko dekker bare skader som du påfører din egen bil. Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Takk, det var nettop det jeg trodde. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Tror det er en misforståelse på gang her. Det er ikke mulig å kun ha kasko. Ansvarsforsikring er lovpålagt og obligatorisk, mens kaskoforsikring er frivillig. Ansvarsforsikring dekker skader du gjør på andres biler, andres eiendom eller skader du påfører andre personer eller dyr. Kaskoforsikring dekker skader på din egen bil i de tilfellene du selv har skylden for skaden (kjørt i et tre, brutt vikeplikten etc). Denne forsikringen er frivillig, men jeg tviler sterkt på at noen forsikringsselskaper tilbyr kaskoforsikring dersom kunden ikke har ansvarsforsikring (uten ansvarsforsikring er det ikke lov å kjøre med bilen, har man ikke ansvarsforsikring må bilen avskiltes). Når det gjelder den aktuelle hendelsen, er det som Kontorstol sier motpartens forsikringsselskap som må dekke skaden. Skaden dekkes av ansvarsforsikringen til den som kjørte på deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå